صفحه اصلی / حمایت وزارت صنعت و ایمیدرو از بورس کالا در رونق صنایع معدنی

حمایت وزارت صنعت و ایمیدرو از بورس کالا در رونق صنایع معدنی

 به گزارش کسب و کار نیوز، مهدی کرباسیان با تاکید بر اینکه بورس کالا زمینه شفافیت در معاملات را فراهم می کند، گفت: باید دقت داشت هدف از ایجاد مجموعه ای به نام بورس کالا کشف قیمت کالاها براساس رویکرد عرضه و تقاضا بوده و هست. این یکی از کارکردهای بسیار مهم این بورس در بازار سرمایه است تا به تعادل منطقی در مکانیزم عرضه و تقاضا کمک کند و به دنبال آن عرضه و تقاضاکننده بتوانند بدون مشکل در بخش های مختلفی مانند محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنعتی فعالیت کنند. نکته مهمتر ازکشف قیمت در اقتصاد کالاها این است که امکان ایجاد ابزارهای مالی بر اساس همین کشف قیمت و معاملات نقدی فراهم شود
وی افزود: بورس به شکل عمومی و بورس کالا به طور خاص یکی از محورهای مهم در شفافیت است. در این بخش عرضه و تقاضا به صورت شفاف ارائه شده که ضمن افزایش کیفیت و استانداردسازی تولید، قیمت ها به صورت بین المللی با بازارهای بین المللی در تعادل هستند. در این بین سیستم های نظارتی و مالیاتی هم به صورت شفاف می توانند وظایف را انجام دهند.
تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی در بازارهای بین المللی
این مقام مسئول در مورد مرجعیت قیمتی کالاها در بورس کالا اظهار داشت: نباید به شکل دستوری عمل کنیم چراکه اگر هر عملی در حوزه نظارت به شکل دستوری باشد، بازار به سمت غیرشفاف بودن خواهد رفت. در این رابطه بورس کالا وظیفه نظارت و تأمین منافع تولید، عرضه کننده و … را دارد، با همه این تفاسیر اگر نهادهای مختلف از سازوکار بورس کالا حمایت جدی و عملی داشته باشند، به طوری که محصولات مختلف با تمرکز مورد معامله قرار گیرند، تابلوی این بورس می تواند به مرجعیت قیمتی کالاها در بازارهای بین المللی تبدیل شود.
کرباسیان بورس کالا را یکی از بخش های اثرگذار در رونق صنعت فولاد دانست و گفت: باید بپذیریم که باید جایگاه بهتری در دنیا و به ویژه در منطقه در حوزه معدن و صنایع معدنی داشته باشیم که زنجیره فولاد یکی از مهمترین بخشهای آن است.
وی ضمن اشاره به سابقه عرضه فولاد در بورس کالا و نقش آن در حذف رانت و افزایش شفافیت معاملات این صنعت گفت: محصولات فولادی از سال ۸۲در این بورس عرضه شده و به طور کلی فعالیت همه بورس ها یکی از محورهای اساسی است که می تواند در شفاف سازی،سلامت اقتصادی وجلوگیری از رانت و فساد نقش مهمی ایفاکند.
معاون وزیر صنعت افزود: بنابراین با توجه به مزیت هایی که در این بورس وجود دارد، عرضه محصولات صنایع مختلف به ویژه فولاد هم به نفع تولید و مصرف کننده است.افتخار می کنم که شخصا در راه اندازی بورس کالا حضور داشته و پس ازآن، طی سال هایی که درسمت معاونت وزیر اقتصاد حضور داشتم برای عرضه کالاهای مختلف در این بورس تلاش کردم.
حمایت در دستور کار است
کرباسیان با بیان اینکه خوشبختانه حمایت از بازار سرمایه و به ویژه بورس کالا جزو سیاست های وزیر اقتصاد است، درخصوص نقش بورس کالا در توسعه و رونق بخشی به صنایع معدنی اظهار امیدواری کرد در راستای این سیاست ها، همکاری نزدیکی که در حوزه معدن و صنایع معدنی به ویژه حوزه فولاد و مس با بورس کالا وجود دارد، به رونق بخشی این صنایع کمک کنیم.
وی تأکید کرد: عرضه محصولات در بازارهای خارج از بورس کالا، سبب بروز مشکلاتی در قیمت فروش محصولات توسط تولیدکنندگان می شود که در نهایت زمینه انحصار در خرید را به وجود می آورد بنابراین باید از امکانات و شفافیت آن استفاده کرد و در مسیری روشن در اقتصاد گام برداشت.با همه گرفتاری هایی که سیستم بانکی و بیمه ای دارد، بورس کالا در حوزه صادرات و رینگ صادراتی عملکرد خوبی در دوره مدیریت حامد سلطانی نژاد داشته است همچنین، راه اندازی معاملات پسته و زعفران ازپیشرفت های بورس کالا در این دوره محسوب می شود. بدیهی است که اگر سیستم بانکی و بیمه ای بهتر و موفق تر عمل کند، بدون شک، این بورس می تواند موفقیت های بیشتری حاصل کند.
این مقام مسئول عنوان کرد: متاسفانه در پاره ای مواقع، دستورالعمل ها و مقرراتی بر بورس کالا تحمیل می شود که قدرت مانور را از این بورس می گیرد، اما واقعیت این است که بورس به معنای کلی می تواند رقیب خوبی برای حوزه پول باشد و به نظر می رسد باید در این زمینه تحول جدی ایجاد شود.بورس کالا جایگاه مهمی در اقتصاد پیدا کرده و از آنجاکه تاکنون اقدامات خوبی در زمینه کشف واقعی قیمت ها و شفافیت در آمارها داشته، بر همین اساس عرضه محصولات مختلف در بورس اقدام مهمی به شمار می رود.
کرباسیان با اشاره به اینکه توسعه بورس کالا سلامت اقتصاد را در پی دارد،افزود: گسترش بورس کالا طی سال های اخیر و عرضه کالاهای مختلف از طریق آن نشان می دهد که می خواهد به بازاری بزرگتر و بین المللی تبدیل شود که ما در ایمیدرو نیز طی این سال ها حمایت لازم را جهت برقراری و پایداری این بورس انجام داده و خواهیم داد. در حقیقت به هر میزان که شفافیت و سلامت اقتصادی افزایش یابد به همان میزان، آرامش و ثبات اقتصادی ایجاد شده و زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیشتر فراهم می آید.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.