صفحه اصلی / جنبش دانشجویی عناصر اصیل هویت خود را حفظ کرده است

جنبش دانشجویی عناصر اصیل هویت خود را حفظ کرده است

 به گزارش کسب و کار نیوز، محسن هاشمی روز سه شنبه در بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو، افزود: در آستانه فرارسیدن روز دانشجو قرار داریم، ۶۴ سال قبل در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و در فضایی بسته و خفقان آمیز پس از کودتای ۲۸ مرداد، خروش دانشجویان ایرانی در مقابل استعمار خارجی و استبداد داخلی شکل گرفت. 
وی اظهار کرد: دانشجویان ایرانی به سفر نیکسون معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا و برنامه وی برای حضور در دانشگاه تهران به دعوت نهضت مقاومت ملی ایران به اعتراض پرداختند که با سرکوب مواجه شده و ۳ تن از دانشجویان ایرانی به ضرب گلوله ماموران رژیم پهلوی به شهادت رسیدند. 
وی تصریح کرد: کمتر کسی می‌توانست باور کند که این جنایت تا این اندازه در تاریخ زنده بماند. 
هاشمی افزود: جنبش دانشجویی اگر چه در این ۶۰ سال فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده، اما توانسته عناصر اصیل هویت خود که همان «آرمانگرایی و آزادیخواهی، استقلال ‌طلبی و عدالت‌خواهی در استقامت بر منافع ملی» را حفظ کند. 
رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اگرچه در دوران نظام سابق و اوایل انقلاب شاید اقدامات پرشور و هیجان‌انگیز مهم‌ترین بخش‌ جنبش دانشجویی به شمار می‌آمد اما در مقطع فعلی و دهه‌های آینده با توسعه ارتباطات و چرخش آزاد اطلاعات، جریاناتی در جامعه تاثیرگذار و بالنده خواهند ماند که با مدیریت هیجان و شور دانشجویی که ویژگی طبیعی دوران جوانی است، جریان پیش رو در فضای دانشگاهی کشور را به سوی فهم و تحلیل عمیقتر حوادث و جریانات اجتماعی سوق دهند. 
وی تاکید کرد: امروز بحران اجتماعی و فرهنگی در کنار چالش‌های سیاسی و اقتصادی، در برابر جامعه قرار دارند و جنبش دانشجویی اگر می‌خواهد تجربیات تلخ گذشته را در مورد سوءاستفاده قرار گرفتن توسط جریانات و جناح‌های سیاسی تکرار نکند، باید بتواند خود تحلیل و راهبردهای واقع‌بینانه از شرایط روز و آینده کشور ارائه دهد. 
به گفته وی، فضای نسبتا سرد و راکد دانشگاه‌ها حکایت از ایجاد شکاف بین بخش سیاسی جنبش دانشجویی و قاطبه دانشجویان دارد و نشان می‌دهد مساله اصلی اکثریت بدنه دانشجویان کشور مسائل سیاسی نیست. 
هاشمی تصریح کرد: به همین دلیل، گرایشات سیاسی نتوانسته‌اند همچون دهه‌های ۶۰ و ۷۰ فضای پررونقی را در جریان دانشجویی حامی خود ایجاد کنند. 
وی افزود: به نظر می‌رسد امروزه جنبش دانشجویی نیاز به افق جدیدی از فعالیت‌ها دارد، باید آرمان آزادیخواهی در قالب تکیه بر آزادی‌های قانونی مصرح در قانون اساسی و سایر قوانین شکل بگیرد تا امکان سواستفاده از آن توسط گروه‌های هرج و مرج طلب یا معاند به وجود نیاید. 
به گفته هاشمی، آرمان عدالت‌گرایی نیز در قالب مطالبه و برخورد با تخلفات قانونی و نهضت قانون‌گرایی به یک موج فزاینده تبدیل شود. 
وی افزود: جنبش دانشجویی باید بتواند شور دانشجویان را به کنش‌گری هدفمند تبدیل کند که مسیر آن از طریق تبدیل کنشگری دانشجویی به هیجان مثبت که لازمه آن داشتن معنا و هدف و سپس تحقق دستاورد است، می‌گذرد. 
به گفته وی، جنبش دانشجویی در آینده ناگزیر است که فراتر از سیاست در حوزه فعالیت‌های مدنی، اجتماعی و فرهنگی با رویکردی علمی ورود کند تا بتواند خاطرات جنبش دانشجویی اثرگذار گذشته را تکرار کند و از مدیریت دانشگاه‌ها نیز انتظار می‌رود که همسو با رهنمودهای مقام معظم رهبری و برنامه‌های ریاست جمهور، بسترهای لازم را برای تجدید رونق و فعالیت‌های جنبش دانشجویی فراهم کند. 
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.