صفحه اصلی / پیشنهاد سه سناریو برای کاهش تلفات جاده‌ای به معاون اول رئیس جمهوری

پیشنهاد سه سناریو برای کاهش تلفات جاده‌ای به معاون اول رئیس جمهوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، مهرداد تقی‌زاده در نشست خبری صبح امروز درباره جزئیات نقشه ایمنی راه‌ها اظهار داشت: پس از واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان معاون اول رئیس جمهور نامه‌ای به وزیر راه و سایر وزرای مرتبط برای کاهش سوانح جاده‌ای ارسال کردند و وزارت راه و شهرسازی اقدام به تدوین نقشه ایمنی راه‌ها کرد.
وی ادامه داد: هدف از تدوین و تهیه نقشه ایمنی راه‌ها شناسایی عوامل موثر در سوانح جاده‌ای و کاهش این مخاطرات است.
معاون حمل و نقل راه و شهرسازی ادامه داد: در سال گذشته تعداد کشته‌های سوانح جاده‌ای ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر بودند که این رقم در سال ۸۴ بیش از ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.
تقی‌زاده با بیان اینکه شاخص تلفات به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ایران ۱۹.۹ نفر است، گفت: این رقم در سال ۸۴، ۴۰ نفر بود که رقم رو به کاهش بوده است.
تقی‌زاده با بیان اینکه در طول دهه گذشته شاخص تلفات در ایران کاهش پیدا کرده است اما هنوز هم از میانگین جهانی بالاتر است، گفت: میانگین جهانی شاخص تلفات چیزی حدود ۱۵ نفر است که این رقم در کشورهای توسعه یافته کمتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهترین کشورها در حوزه پایین بودن شاخص تلفات گفت: کشور سوئد با شاخص تلفات ۲.۸ نفر، انگلیس با شاخص ۲.۹ نفر، سوئیس با شاخص ۳.۳ نفر، هلند با شاخص ۲.۴ نفر و دانمارک با شاخص ۳.۵ نفر از بهترین کشورها در میزان تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای هستند.
تقی‌زاده ادامه داد: بدترین کشورها هم تایلند با شاخص ۳۶.۲ نفر، مالاوی با شاخص ۳۵ نفر، کنگو با شاخص ۳۳.۲ و تانزانیا با شاخص ۳۳.۹ نفر هستند.
وی با اشاره به تشکیل منظم جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها در دولت یازدهم اظهار داشت: بیش از نیمی از این جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها در دولت یازدهم برگزار شده است.
تقی‌زاده نسبت به پیش‌بینی‌های میزان تلفات جاده‌ای توافق هزار و ۴۰۶ هشدار داد و گفت: اگر همین روند فعلی پیش رود میزان کشته‌های تصادفات جاده‌ای به ۱۹ هزار نفر می‌رسد.
معاون حمل و نقل وزارت راه‌و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران یک کشور خودرومحور است، گفت: با توجه به سوبسیدهایی که در سوخت داده می‌شود به طور قطع تعداد خودروهای موجود در کشور رو به افزایش خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر ۳۰ میلیون وسیله نقلیه با احتساب موتور در کشور وجود دارد که گفته می‌شود در ۱۰ سال آینده این رقم به ۵۳ میلیون خودرو می‌رسد.
وی با اشاره به کاهش حمل و نقل عمومی در بخش ریلی و جاده‌ای طی سال‌های گذشته اظهار داشت: در حالی که حمل و نقل عمومی در بخش ریلی در سال ۸۷، ۲۸ میلیون نفر بود این رقم در سال ۹۵ به کمتر از ۲۳ میلیون نفر رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین در بخش حمل و نقل جاده‌ای از ۲۶ میلیون نفر در سال ۸۸ به ۱۶ میلیون نفر در سال ۹۵ رسیده است.
تقی‌زاده با اشاره به افزایش حمل و نقل بار در جاده‌های کشور اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود ۲۲۰ میلیون تن مواد معدنی در سال‌های آینده برداشت شود که ۱۴۰ میلیون تن از این بار وارد جاده‌ها خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پیش‌بینی می‌شود سالانه ۱۰ میلیون تن از مواد معدنی از طریق حمل و نقل جاده‌ای جابه‌جا شود که این به معنای تردد ۲۷ هزار خودرو سنگین در روز است.
تقی‌زاده با بیان اینکه پنج عامل در کاهش تصادفات جاده‌ای تاثیرگذار است، گفت: مدیریت ایمنی، زیرساخت‌ها، خودروی ایمن، رفتار ایمن‌تر و امداد و نجات پس از تصادف از عوامل موثر در کاهش سوانح جاده‌ای هستند.
معاون وزیر راه با بیان اینکه سه سناریو برای کاهش ایمنی راه‌ها تهیه کرده‌ایم، گفت: انجام اقدامات ایمن‌سازی جاده‌ها سناریوی اول، افزایش سهم حمل و نقل همگانی و واقعی‌سازی قیمت سوخت سناریوی دوم و ترکیب سناریوی اول و دوم سناریوی سوم وزارت راه و شهرسازی برای کاهش تلفات جاده‌ای است که این سه سناریو را به معاون اول رئیس جمهوری پیشنهاد داده‌ایم.
تقی‌زاده با بیان اینکه تصادفات جاده‌ای در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ کاهش چهار درصدی داشته، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این رقم در سال‌های ۹۵ نسبت به ۹۴ ثابت باشد و سال آینده هم شاید به صفر برسد.
وی تاکید کرد: اگر سناریوی اول به اجرا برسد تا ۱۰ سال آینده تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای به ۱۵ هزار نفر می‌رسد و اگر با سناریوی دوم موافقت شود پیش‌بینی می‌کنیم میزان تلفات به ۱۳ هزار نفر و به شرط اجرای سناریوی سوم تعداد کشته‌ها به ۹هزار نفر می‌رسد.
تقی‌زاده با اشاره به بودجه مورد نیاز برای تحقق سناریوهای پیشنهادی برای کاهش تلفات جاده‌ای اظهار داشت: برای اجرایی شدن سناریوی اول به بودجه ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی، برای اجرای سناریوی دوم به بودجه ۱۵۰ هزار میلیاردی و سناریوی سوم به بودجه ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم.
تقی‌زاده همچنین در پایان گفت: مبنای ما برای احتساب مصدومینی که پس از تصادف فوت می‌کنند ۳۰ روز است که اگر مصدومان ۳۰ روز پس از تصادف فوت شوند بر آمار تصادفات جاده‌ای احتساب می‌شوند.
وی افزود: در بسیاری از کشورها این مبنا بین یک هفته تا دو ماه است.
 

همچنین مطالعه کنید:

boors

زیان سنگین بورس از قطعی اینترنت

ثمانه نادری به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه مدیرعامل بورس تهران با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *