صفحه اصلی / رشد صادرات بدون احتساب میعانات گازی آغاز شده است

رشد صادرات بدون احتساب میعانات گازی آغاز شده است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل  از ایرنا ،  معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد صادرات (بدون احتساب میعانات گازی) در ماه های گذشته آغاز شده که ناشی از عملکرد فعالان اقتصادی بوده است.
 «مجتبی خسروتاج» رو شنبه در نشست خبری در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات با احتساب میعانات گازی در هشت ماه امسال ۲۸.۵ میلیارد دلار بود که نسبت به هشت ماه سال گذشته (۲۸.۸ میلیارد دلار) کاهش داشت.
وی درباره صادرات نقطه به نقطه امسال نیز گفت که این رقم، در مرداد ۳.۷ میلیون دلار بود که با توجه به رقم ۳.۲ میلیون دلاری مرداد ماه سال گذشته، حدود ۱۶ درصد رشد داشت.
وی اظهارداشت: صادرات در شهریور امسال نسبت به پارسال افزایش ۷.۱ درصدی، در مهر افزایش ۳.۶ درصدی و در آبان افزایش ۵.۸ درصدی داشت.
خسروتاج، توسعه صادرات را نیازمند عزم ملی دانست و افزود: وظیفه مهم ما و دستگاههای مرتبط فراهم کردن بستر حرکت برای توسعه صادرات است.
وی اظهار داشت: صادرات مواد پلیمری در هفت ماه پارسال افزایش ۱۵ درصدی داشت و در صادرات‌ متانول در هفت ماه گذشته افزایش ۳۱ درصدی و شوینده ها افزایش ۳ درصدی داشت.
به گفته خسروتاج، در هفت ماه گذشته صادرات مواد معدنی در مجموع با افزایش ۹ درصدی همراه شد.
رئیس کل سازمان توسعه و تجارت گفت: صادرات خرما در ۷ ماه گذشته از رشد ۱۳ درصدی و صادرات سیب زمینی از رشد ۳۵ درصدی برخوردار بود.
وی درباره صادرات به قطر نیز گفت: در سال گذشته ۹۴ میلیون دلار صادرات به قطر بود که این رقم در ۷ ماه امسال به ۱۴۰ میلیون دلار رسید.
وی افزود: صادرات در حوزه پارازایلین و مواد اروماتیک از ۱۹۳ میلیون دلار، در هفت ماه ۹۵ به ۵۲ میلیون دلار، در هفت ماه امسال کاهش یافت. در زمینه کود اوره صادرات از ۵۲۶ میلیون دلار در هفت ماه سال ۹۵ به ۴۰۰ میلیون دلار در هفت ماه امسال کاهش یافت.
خسروتاج درباره حجم واردات نیز گفت: در هشت ماه امسال رقم واردات حدود ۳۲.۵ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش تراز ۴ میلیارد دلاری مواجه بود.
وی با اشاره به نوسانات حجم صادرات در ماه ها مختلف گفت: حداکثر مهلت ثبت سفارش برای واردات کالا از ۶ ماه به ۳ ماه کاهش پیدا کرد و در نتیجه شاهد نوسانات شدیم. 

همچنین مطالعه کنید:

جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.