صفحه اصلی / بخش خصوصی، موتور محرکه روابط اقتصادی ایران و ارمنستان

بخش خصوصی، موتور محرکه روابط اقتصادی ایران و ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، دیروز همایش تجاری ارمنستان-ایران با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و تعدادی از فعالان اقتصادی دولتی و خصوصی دو کشور، در ایروان برگزار شد. ظریف در این همایش، بخش خصوصی را موتور محرکه پیشبرد و توسعه روابط همه‌جانبه تجاری و اقتصادی بین دو کشور عنوان کرد.
بلوک اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر تشکیل شود
همایش تجاری ارمنستان- ایران با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، محمدرضا انصاری، نائب رئیس اتاق ایران، سیدکاظم سجادی، سفیر کشورمان در ارمنستان و جمعی از فعالان اقتصادی دولتی و خصوصی دو کشور در ایروان برگزار شد.
محمدجواد ظریف سرپرست هیات ایرانی حاضر از در این همایش بود و در سخنرانی خود گفت: سابقه مراودات ایرانیان با ارامنه به قرن‌ها قبل برمی‌گردد و علاوه بر این ما بسیار خوشبخت هستیم که گروه زیادی از ارمنی‌ها، ایران را به‌عنوان کشور خود انتخاب کردند و در حوزه‌های مختلف کشور ازجمله اقتصاد حضور فعال دارند و ما به داشتن چنین شهروندان شریفی افتخار می‌کنیم.
وزیر امور خارجه ایران افزود: ایران و ارمنستان از زمان استقلال این کشور روابط نزدیک و رو به رشدی داشته‌اند و اینک نیز به‌عنوان دو کشور همسایه هیچ مانعی بر سر راه توسعه روابط همه‌جانبه بین دو کشور وجود ندارد.
ظریف ادامه داد: وظیفه دولت‌های دو کشور بسترسازی برای تسهیل مراودات مردم دو کشور در سطوح مختلف است و ما در این زمینه تلاش کرده‌ایم که زیرساخت‌های لازم سیاسی و حقوقی را برای این همکاری‌ها فراهم کنیم. در همین چارچوب اسناد و موافقت‌نامه‌هایی نیز بین دو کشور امضاشده تا روند مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک تسهیل شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: باوجود همه تعاملاتی که مسئولان سیاسی دو کشور انجام داده‌اند، کار اصلی در زمینه پیشبرد روابط اقتصادی همه‌جانبه بین دو کشور بر عهده نمایندگان بخش خصوصی است و به اعتقاد من این بخش خصوصی است که می‌تواند موتور محرکه روابط همه‌جانبه تجاری و اقتصادی بین دو کشور باشد.
او ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های علوم مختلف و فناوری‌های جدید و صنعت را فرصت مناسبی برای توسعه روابط با ارمنستان عنوان کرد و گفت: در ایران محصولات خوبی تولید می‌شود که از توانایی رقابت جدی در سطح جهانی برخوردار است که به‌عنوان نمونه می‌توان به مولدهای برقی اشاره کرد که با پیشرفته‌ترین و پربازده‌ترین نمونه‌های خارجی قابل‌رقابت هستند.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بخش خصوصی ایران توانمندی حضور و مشارکت فعال در بسیاری از حوزه‌های توسعه در ارمنستان را دارد و حوزه انرژی یکی از این حوزه‌های توسعه‌ای است که می‌تواند ارتباطات سودمندی بین دو کشور ایجاد کند.
ظریف با اشاره به منابع غنی ارمنستان در حوزه کشاورزی و دام‌پروری، اظهار کرد: این محصولات می‌تواند بخش مهمی از مبادلات تجاری بین دو کشور را تشکیل دهد.
وی همچنین افزود: ایجاد کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی مشترک، ازجمله حوزه‌های دیگر برای توسعه همکاری‌های دوجانبه است که بر اساس آن می‌توان بخشی از کالا یا ماده اولیه آن را از ایران تأمین کرد و بخشی دیگر را در ارمنستان ساخت و کالای نهایی را در بازارهای دو کشور و دیگر کشورها عرضه کرد.
به گفته ظریف برای انجام تولیدات مشارکتی، می‌توان از ظرفیت مناطق تجاری آزاد دو کشور بهره گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به مذاکرات ایران با اتحادیه اوراسیا که ارمنستان نیز عضو آن است، گفت: این مذاکرات نهایی شده و به‌زودی با امضای موافقت‌نامه تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا، فرصت جدیدی برای همکاری فراهم می‌شود و در ادامه اگر موانعی در جریان توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و همکاری بیشتر تجار دو کشور وجود داشته باشد این آمادگی را داریم که در جهت حل این مشکلات اقدام کنیم.
بعد از سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان، محمدرضا انصاری، نائب رئیس اتاق ایران و سرپرست هیات اقتصادی ایران در این همایش سخنرانی خود را آغاز کرد.
انصاری با بیان اینکه ظریف همه گفتنی‌ها را گفت و اطلاعات جامعی درباره روابط دو کشور ارائه داد، افزود: من قصد ندارم زیاد وقت حضار را بگیرم اما پیرو بیانان وزیر امور خارجه کشورمان، تأکید می‌کنم با توجه به روابط حسنه سیاسی بین ایران و ارمنستان، حجم مبادلات اقتصادی دو کشور بسیار کم است و باید افزایش آن تلاش کنیم.
نائب رئیس اتاق ایران ادامه داد: ایران و ارمنستان در بسیاری از حوزه‌ها اعم از نفت، گاز، برق، حمل‌ونقل و ساختمان‌سازی زمینه مساعد برای همکاری دارند و باید از تمام اینها پتانسیل‌ها برای توسعه روابط اقتصادی استفاده کنیم.
انصاری ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های بالای دو کشور، بخش خصوصی دو کشور با تکیه‌بر توانایی‌های تجار باید تلاش بیشتری برای ارتقای سطح روابط داشته باشند تا به‌زودی شاهد تحرکات جدیدی در روابط اقتصادی دوجانبه باشیم.
او همچنین تأکید کرد: اتاق ایران برای هرگونه همکاری با تجار ارمنی آمادگی دارد و برای توسعه روابط به آنها خدمات موردنیاز را ارائه می‌کند ضمن اینکه مجموعه اتاق ایران برای حل مشکلات موجود یا هر مورد دیگری که مانع تجار ارمنستانی باشد به کمک آنها می‌آید و برای حل آن تلاش می‌کند.
انصاری در پایان با اشاره منطقه آزاد اقتصادی جدیدی که قرار است در منطقه مرزی دو کشور ایجاد شود، از شرکت‌های ایرانی خواست از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.
سفیر ایران در ارمنستان نیز ازجمله سخنرانان این همایش بود که با ابراز نارضایتی از حجم فعلی روابط و تعاملات اقتصادی و بازرگانی تهران و ایروان، ابراز امیدواری کرد با به ثمر نشستن تلاش‌های انجام شده، تحرک جدیدی در روابط اقتصادی دو کشور بروز کند.
سیدکاظم سجادی سفیر کشورمان در ارمنستان در حاشیه این همایش در پاسخ به این سؤال که سطح تعاملات تهران و ایروان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: روابط سیاسی بین دو کشور در عالی‌ترین سطح ممکن بوده و مقام‌های سیاسی دو تهران و ایروان به‌ویژه روسای جمهوری همواره به کشورهای یکدیگر سفر داشته‌اند.
وی ادامه داد: سفر آقای دکتر روحانی به ارمنستان و سفر آقای سرکیسیان جهت شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری و همچنین سفر آقای کاراپتیان به تهران نشان‌دهنده اوج دوستی و مودت بین رهبران عالی دو کشور است.
سجادی با بیان اینکه حجم روابط و تعاملات اقتصادی و بازرگانی دو کشور با توجه به همسایگی و پتانسیل‌های موجود راضی‌کننده نیست، افزود: بااین‌حال در دو سال اخیر تلاش‌های زیادی برای ارتقای روابط تجاری انجام شده است و امیدواریم با به ثمر نشستن تلاش‌های انجام شده شاهد تحرک جدیدی در روابط دوجانبه در زمینه اقتصادی باشیم.
معاون وزیر توسعه اقتصاد و سرمایه‌گذاری ارمنستان ضمن خوشامدگویی و ابراز خوشنودی از برگزاری این همایش خواهان توسعه روابط اقتصادی بین ایران و ارمنستان شد.
هرویک یریجانیان، رئیس جدید اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان نیز در این همایش ضمن معرفی اتاق مشترک ایران و ارمنستان، در مورد مشکلات و راه‌های توسعه همکاری اقتصادی دو کشور صحبت کرد.
سورن کارایان، وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری ارمنستان در مورد روش‌های پرداخت مبالغ مالیاتی و راه‌های سرمایه‌گذاری در ارمنستان صحبت کرد.
او کشورهای خاورمیانه و عربستان را از مقاصد صادراتی مدنظر ارمنستان عنوان کرد و افزود: در منطقه آزاد جدیدی که قرار است در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان ایجاد شود، فعالان اقتصادی می‌توانند در حوزه‌های مشخص‌شده فعالیت آزادانه‌ای داشته باشند و کالاهای موردنیاز بازارهای منطقه را تأمین کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.