صفحه اصلی / میانگین سن شروع مصرف مواد مخدر در زنان کشور ۲۶ سال است

میانگین سن شروع مصرف مواد مخدر در زنان کشور ۲۶ سال است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مدیرکل دفتر تحقیقات وآموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس پیمایش ملی خانوار درشیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها، میانگین
سن شروع مصرف مواد در کشور درمردان ۲۴ سال و در زنان ۲۶ سال گزارش شده است.
میانگین سن شروع مصرف مواد مخدر در زنان کشور ۲۶ سال است
حمید صرامی امروز در جلسه کمیته تخصصی'زنان و خانواده‌‌های آسیب‌پذیر' ستاد مبارزه با مواد مخدر که درمحل این ستاد برگزار شد؛ افزود: استان‌های خوزستان، گلستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، فارس، خراسان شمالی، مرکزی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان از متوسط نرخ شیوع مصرف مواد در کشور بالاترند.
این مقام مسئول درستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: نرخ شیوع اعتیاد در کشور، بین ۱۵ تا ۶۴ ساله های کشور و براساس پیمایش ملی خانوار درشیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها ۴ / ۵ درصد اعلام شده است.
وی در خصوص نمونه های آماری این پیمایش اظهار کرد: پیمایش یاد شده در بین جمعیت هدف ۵۲ میلیون نفر و در حجم نمونه نزدیک به ۶۰ هزار نفر در تمامی مراکز استان‌ها و ۵ شهرستان و روستاها، انجام شده است.
تریاک در صدر
وی افزود: طبق این شیوع‌شناسی، تریاک با ۵۳.۲ درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل حشیش، علف و گل با ۱۱.۹ درصد، شیشه ۸.۱ درصد، هروئین ۷.۱ به ترتیب الگوی مصرف مواد به شمار می آید؛ همچنین معتادن از نظر وضعیت تاهل، ۲۳.۵ درصد جدایی بدون طلاق داشتند، ۱۶.۲ درصد طلاق گرفته بودند، ۷.۶ درصد متاهل، ۴.۸ درصد بیوه و ۴.۷ درصد مجرد بودند.
صرامی اضافه کرد: طبق این شیوع‌شناسی، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم و هنرستان‌ها در سال تحصیلی ۹۳-۹۴، ۲.۱ درصد، دانشجویان دانشگاه‌های دولتی ۵.۶ درصد و در جامعه کارگری محیط‌های صنعتی در سال ۹۳، ۲۲.۳ درصد است.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد، لزوم تقویت دانش برنامه‌ریزی منسجم، ایجاد پایگاه داده در حوزه بانوان و کاهش تقاضا، سرمایه‌گذاری و اولویت‌بخشی به برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و ایجاد کمیته هشدار سریع و دیده‌بانی مستمر وضعیت مصرف مواد بانوان را از راهکارهای موثر برای برون رفت از وضعیت موجود اعتیاد بانوان به وضعیت مطلوب بیان کرد و بر مدیریت مصرف برای کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد تا پایان برنامه ششم توسعه تاکید کرد.
وضعیت اعتیاد در جهان
وی اظهار کرد: با احتساب جامعه آماری مصرف‌کنندگان مواد جهان از هر ۱۰ نفر مصرف‌کننده مواد سه نفر زن هستند یعنی ۳۳ درصد جامعه آماری معتادان را زنان تشکیل می‌دهند، اعتیاد زنان در جهان به خانواده اپیودها و قرص‌های آرام‌بخش ولی مردان به کانابیس‌ها و محرک‌ها می‌باشد.
صرامی با اشاره به تاریخچه مصرف مواد درزنان گفت: زنان برای دیده شدن وسرخی گونه‌ها الکل مصرف می کردند و مصرف مواد مخدر به تدریج از سال ۱۹۹۰ میلادی از تک جنسیتی به دو جنسیتی با هدف دسترسی به بهشت ساختگی و رهایی افکار آزاردهنده و یکسان‌شدن نقش زنان و مردان افزایش یافت.
وی در ادامه به تبیین وضعیت جهانی در عرصه اعتیاد و زنان پرداخت و بیان کرد: تخمین جمعیت زنان در بین مصرف‌کنندگان مواد در جوامع سنتی آسیایی معادل ۱۰ درصد، کشورهای تازه استقلال یافته ۲۰ درصد، آمریکای لاتین ۳۰ درصد و کشورهای اروپایی توسعه یافته مانند انگلستان و آلمان ۴۰ درصد است.
صرامی گفت: براساس اعلام مرکز ملی اعتیاد و سوء‌مصرف مواد در دانشگاه کلمبیا، نوجوانانی که حداقل چهار بار در ماه در برنامه‌های مذهبی شرکت می‌کنند با احتمال بسیار کمی به مصرف سیگار، الکل و مواد روی می‌آورند و نوجوانانی که برای مذهب ارزش قائل هستند در تصمیمات مهم زندگی بیشتر به والدین خود تکیه می‌کنند.
بر اساس این گزارش، در جلسه کمیته تخصصی'زنان و خانواده‌‌های آسیب‌پذیر، نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، علوم، ورزش و جوانان، تعاون، سازمان های زندان‌ها، تعزیرات حکومتی، هلال احمر، بهزیستی و کمیته امداد حضور داشتند. اعضا، گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد در زنان را با اولویت مدارس، دانشگاه‌ها، محیط‌های کار و زنان خانه‌دار ارائه کردند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.