صفحه اصلی / درخواست سریلانکا برای واردات سیمان، فولاد و مشتقات نفتی از ایران

درخواست سریلانکا برای واردات سیمان، فولاد و مشتقات نفتی از ایران

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، امروز غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران میزبان ام شریف انیس، سفیر سریلانکا در تهران بود. در این دیدار ضمن بررسی روابط اقتصادی ایران و سریلانکا، راهکارهای توسعه روابط اقتصادی دو کشور و همچنین زمینه‌های مساعد برای تأمین نیاز متقابل دو کشور موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
امروز غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران میزبان ام شریف انیس، سفیر سریلانکا در تهران بود. در این دیدار ضمن بررسی روابط اقتصادی ایران و سریلانکا، راهکارهای توسعه روابط اقتصادی دو کشور و همچنین زمینه‌های مساعد برای تأمین نیاز متقابل دو کشور موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
تلاش برای ایجاد بازار مشترک میان کشورهای اسلامی
امروز ام شریف انیس، سفیر سریلانکا به اتاق ایران آمد و با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران دیدار کرد.
شافعی در این دیدار با اشاره به سابقه حدود ۷۰ ساله روابط سیاسی ایران و سریلانکا، گفت: بااین‌وجود حجم روابط اقتصادی و مراودات دو کشور در حد مطلوبی نیست و بخش زیادی از مراودات فعلی نیز به حضور واسطه و به شکل غیرمستقیم انجام می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: ظرفیت‌های هر دو کشور نشان می‌دهد جا برای افزایش سطح روابط دیپلماتیک و اقتصادی وجود دارد. البته در طول چند سال گذشته برخی تحرکات از سوی بخش خصوصی دو کشور نیز انجام شده که اتفاقات خوبی بوده اما هنوز کافی نیست.
شافعی افزود: یک پروژه نیروگاهی در سریلانکا توسط بخش خدمات فنی مهندسی ایران در حال انجام است و در بخش پالایشگاهی نیز همکاری‌های خوبی بین دو کشور انجام شده است.
او خطاب به ام شریف انیس، سفیر سریلانکا، تصریح کرد: شما در کشور خود محصولاتی تولید می‌کنید که ما واردکننده آن هستیم و در مقابل بسیاری از نیازهای کالایی مردم شما نیز در ایران قابل تأمین است ضمن اینکه بسیاری از کالاهای شما در کشورهای همسایه ایران و منطقه پرمصرف است.
رئیس اتاق ایران ادامه داد: در این وضعیت، تعامل دوجانبه ایران و سریلانکا برای رفع متقابل نیازهای کالایی یکدیگر و همچنین همکاری‌های سه‌جانبه ایران، سریلانکا و کشورهای مصرف‌کننده می‌تواند سطح تعامل و مراودات اقتصادی دو کشور را بیش‌ازپیش افزایش دهد.
شافعی اظهار کرد: اتاق ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در شرایط جدید آمادگی دارد برای استفاده از ظرفیت‌های موجود بین دو کشور و اعزام و پذیرش هیات اقتصادی همکاری کند و ازآنجاکه سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران نیز بر پایه توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی استوار شده است، می‌توان در این مسیر برای توسعه روابط گام برداشت.
در ادامه‌ام شریف انیس، سفیر سریلانکا ضمن ابراز خشنودی از حضور در ایران، گفت: من یک شخصیت آکادمیک و استاد علوم سیاسی در دانشگاه‌های سریلانکا هستیم و از حدود دو ماه پیش به‌عنوان سفیر در تهران تعیین شده‌ام اما در همین مدت کم از بودن در ایران و همکاری با دولت و مردم ایران لذت برده‌ام.
سفیر سریلانکا با تائید صحبت‌های شافعی درباره لزوم توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور، تصریح کرد: اصلی‌ترین عاملی که توسعه روابط دوجانبه را به‌سختی رسانده، موضوعات بانکی و نقل‌وانتقال پول است که به‌واسطه تحریم‌های آمریکایی و عدم لغو آنها، فعالیت‌های تجاری را با مشکل مواجه کرده است.
انیس با اشاره به حضور واسطه‌ها در تجارت ایران و سریلانکا نیز اظهار کرد: تجار بزرگ سریلانکایی مشتاق تجارت با ایران هستند اما مشکلات بانکی عملاً محدودیت‌های زیادی برای آنها ایجاد کرده و در مقابل پای واسطه‌ها به تجارت دو کشور را باز کرده است که برای حل آن باید مکانیسم جدیدی پیدا کنیم.
او ادامه داد: تجار بزرگ سریلانکایی خواست خرید مشتقات نفتی و مصالح ساختمانی به‌ویژه سیمان، میلگرد و لوله‌های فولادی از ایران هستند، البته فعلاً ما این کالاها را از هند و پاکستان تهیه می‌کنیم اما محصولات ایران کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تری دارند ازاین‌رو از اتاق ایران درخواست می‌کنیم ما را برای ارتباط گرفتن با شرکت‌هایی که می‌تواند این محصولات را باکیفیت و قیمت مناسب در اختیار ما قرار دهند، کمک کند.
سفیر سریلانکا با تأکید بر اینکه ما در رابطه با ایران به دنبال معاملات برد- برد هستیم، گفت: ایران یکی از مصرف‌کنندگان چای سریلانکا است و ما از اتاق ایران می‌خواهیم ما را برای حضور موفق در بازار چای ایران راهنمایی کند.
او همچنین با اشاره به علاقه‌مندی رئیس و اعضای اتاق سریلانکا به حضور در ایران، از شافعی درخواست کرد در صورت امکان، مقدمات دعوت اتاق سریلانکا به ایران را فراهم کند.
شریف همچنین با بیان اینکه شرکت‌های صادرات چای سریلانکا در ایران دو شکایت درباره دریافت وجه دارند از شافعی این موضوع را پیگیری کند و در صورت نیاز با داوری در اتاق ایران آن را حل کند.
سفیر سریلانکا اظهار کرد: من پیش از آمدن به ایران با تعداد زیادی از تجار کشورم دیدار داشتم و آنها منتظر اعلام من برای حضور در ایران هستند منتها پیش از آن باید برای حل مشکلات بانکی فکر کنیم.
ریس اتاق ایران در پاسخ به اظهارات سفیر سریلانکا، گفت: ما به مشکلات بانکی واقفیم اما توانسته‌ایم با بسیاری از کشورهایی که با ما تعامل دارند این مشکل را حل کنیم و با حضور بانک‌های کوچک به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهیم، ازاین‌رو در سریلانکا نیز مقامات دولتی و بخش خصوصی باید به دنبال متقاعد کردن بانک‌ها خود برای فعالیت در این زمینه بپردازند.
شافعی همچنین در مورد تمایل سریلانکا به خرید مشتقات نفتی، سیمان، میلگرد و مصنوعات فولادی از ایران، اظهار کرد: همه این کالاها در ایران مهیاست و کارخانه‌های تولیدکننده این محصولات نیز در اتاق ایران عضو هستند اما به نظر من مقدمه این کار انجام مذاکراتی بین طرفین است تا به توافق نهایی دست یابند، ضمن اینکه اتاق ایران در این مذاکره‌ها برای حصول توافق حمایت خواهد کرد.
او ادامه داد: البته ما آمادگی داریم ظرف دو روز آینده اسامی شرکت‌هایی که می‌توانند در این حوزه‌ها به تجار سریلانکایی کمک کنند را به شما بدهیم و حتی می‌توانیم خریداران کالاهای شما در ایران را به طرف‌های مقابل در کشور شما متصل کنیم.
رئیس اتاق ایران ادامه داد: در مورد اختلاف که شرکت‌های صادرکننده چای در ایران دارند نیز چنانچه جزئیات را به ما بدهید ما حتماً کمک می‌کنیم ضمن اینکه در اتاق ایران نیز یک مرکز داروی وجود دارد که در صورت لزوم اختلاف را به آنجا ارجاع می‌دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.