صفحه اصلی / اقتصاد ایران نیازمند وزیر صادرات است

اقتصاد ایران نیازمند وزیر صادرات است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا ،  یک فعال اقتصادی با انتقاد از نبود نظم منطقی در امور صادراتی کشور، بر لزوم وجود «وزیر صادرات» در دولت تاکید کرد و گفت: اکنون همه کشورهای همسایه بجز ترکیه، وارد کننده اند ولی ایران در حال از دست دادن بازارهای صادراتی خود است.
 اهمیت و ضرورت حضور کالاهای ساخت یک کشور در بازار جهانی و در فضای اقتصاد جهانی از مهم ترین عوامل توسعه به شمار می رود؛ نقش صادرات در این بین به اندازه ای مهم است که بسیاری از کارشناسان صادرات را تنها مسیر موفق برای توسعه اقتصادی یک کشور در بازار جهانی می دانند.
امروز دولت و بخش خصوصی به این اجماع رسیده اند که توجه جدی به صادرات غیرنفتی، پیدا کردن بازارهای جدید صادراتی و رفع موانع پیش روی صادرات، از اصلی ترین راه های فعال تر کردن اقتصاد کشور است.
این در حالیست که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز یکی از جهت گیری های اصلی، توسعه صادرات غیرنفتی است که در همین راستا کارگروه برون گرایی اقتصاد با عضویت وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد تا راهکارهایی برای توسعه صادرات غیرنفتی تدوین کنند.
«حسن مرتجی» روز شنبه، همچنین ایجاد کنسرسیوم های صادراتی که مانع تکروی صادرکنندگان می شود را بسیار به نفع صادرکنندگان و ایجاد هم افزایی بیشتر بین آنان برشمرد.
پیشتر «محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز به گفته بود: مشکل اصلی اقتصاد ایران در کاهش صادرات است، نه افزایش واردات؛ موضوعی که با سیاست های دولت ارتباط مستقیم دارد.
مرتجی در ادامه با برشمردن برخی تجربیات بین المللی خود، بطور نمونه با اشاره به برخی سیاست های صادراتی چین و ترکیه به عنوان ۲ رقیب ایران در بازارهای منطقه، خاطرنشان کرد: دولت چین چهار هزار یورو به تاجر و بازرگان کشور خود می دهد تا در ایران به برپایی غرفه و به نمایش گذاشتن تولیدات خود بپردازد، همچنین ۲هزار یورو بابت غرفه آرایی در اختیارشان می گذارد تا بهترین و زیباترین غرفه ها را برپا کنند؛ اما غرفه داران ایرانی همواره با مشکلات متعددی دست به گریبانند.
وی یادآوری کرد: علاوه بر وزیر و وزارتخانه صادرات و تشکیل کنسرسیوم های متعد صادراتی، تجار و بازرگانان ایرانی نیز باید به ارائه بهترین و باکیفیت ترین محصولات و تولیدات خود بپردازند، بازاریابی و بازارپسندی را در اولویت کارهای خود قرار داده و حتی به تیپ و ظاهر خود به عنوان نماینده بخش صادرات جمهوری اسلامی ایران توجه بیشتری داشته باشند.
لزوم نگاه تحلیل بازار در سفارتخانه ها
این فعال نمایشگاهی که شهریورماه امسال نمایشگاه بین المللی اکسپوی ۲۰۱۷ باکو را با حضور ۵۲ شرکت ایرانی و خارجی در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار کرده بود، تصریح کرد: انتظار می رود رایزنان اقتصادی و بازرگانی حاضر در سایر کشورها، فعالانه به رصد اوضاع و احوال اقتصادی کشورهای متبوع خود بپردازند و نگاه تحلیل بازار داشته باشند؛ امری که در آن ضعف های زیادی داریم.
وی از اینکه تجار و بازرگانان موفق ایرانی در خارج از کشور به هیچ عنوان ارتباطی با سفارتخانه های کشورمان ندارند، انتقاد کرد و گفت: «به اعتقاد این افراد، سفارتخانه نمی تواند در موفقیت آنان دخیل باشد»؛ در این پیوند اما راه اندازی معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه که در ادامه می تواند به فعالتر شدن هرچه بیشتر سفارتخانه ها در مسائل اقتصادی بیانجامد، مثبت ارزیابی می شود.
این فعال نمایشگاهی اظهار داشت: اکنون همه کشورهای اطراف ایران بجز ترکیه، وارد کننده اند؛ اما با وجود پتانسیل های فراوان تولیدی و صادراتی، این بازارها هر روز در حال از دست رفتن هستند. 
نمایشگاه اکسپوی عشق آباد ۲۰۱۸
وی که مسئولیت برگزاری نمایشگاه اکسپوی عشق آباد را در اوایل سال آینده میلادی بر عهده دارد، گفت: طبق گزارش بانک توسعه آسیا، با وجود کاهش قیمت جهانی نفت، داده های اخیر حاکی از روند رو به رشد واردات این کشور بویژه در حوزه صنعت است که با سهمی معادل پنج میلیارد دلار بزرگترین سهم را از واردات داراست.
مرتجی ادامه داد: علاوه بر این، ترکمنستان دومین کشور بزرگ صادرکننده و واردکننده در آسیای مرکزی است. در طی پنج سال گذشته واردات ترکمنستان سالیانه چهار درصد افزایش داشته است و از ۴.۳۵ درصد در ۲۰۱۰ به ۵.۵۴ در ۲۰۱۵ رسید. 
وی همچنین با استناد به آمارهای رسمی، تصریح کرد: در ۶ ماه نخست امسال ایران ۲۱۵ میلیون دلار صادرات به ترکمنستان داشت و در ردیف ۱۰ کشور برتر صادراتی به این کشور قرار گرفت؛ در حالی که ترکیه، روسیه و چین در صدر کشورهای صادرکننده کالا و خدمات به ترکمنستان قرار داشتند.
این فعال نمایشگاهی اضافه کرد: حجم کلی صادرات و واردات غیر گازی و نفتی به ترتیب ۷.۵ و حدود ۱۱ میلیارد دلار برای دوره مشابه یاد شده است که نشان می دهد ترکمنستان در حال تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی در منطقه است. 
وی اظهار داشت: اکنون ترکمنستان ۳۲ میلیارد دلار پروژه ساختمانی در دست اجرا دارد و پروژه «بندر جدید» با هدف تبدیل شدن به مرکز تدارکات آسیای مرکزی در این کشور در حال اجراست.
مرتجی تصریح کرد: ترکمنستان دارای پروژه های متعدد ساخت و ساز با سرمایه کافی و یک فرصت برای تجار و بازرگانان ایرانی محسوب می شود؛ یکی از بازارهای دست نخورده با ارائه میلیاردها دلار پروژه های ساختمانی و زیر بنایی است که پیش بینی شده تا سال ۲۰۳۰ بازسازی خواهد شد.
به گفته این فعال اقتصادی، در همین پیوند نمایشگاه بین المللی صنعت و اتومبیل (Turkman Caspindexpo) و نمایشگاه تولیدات حلال (Halal Product) از تاریخ ۳۱ ژانویه تا ۲ فوریه ۲۰۱۸ (۱۱ الی ۱۳ بهمن ماه ۹۶) به مدت سه روز در محل نمایشگاه های بین المللی عشق آباد (Ashgabat Expo Center) برگزار خواهد شد.
برپایه این گزارش، بخش های نمایشگاهی اکسپوی عشق آباد شامل صنایع رنگ، صنایع روغن های پایه، تولید ابزار و ماشین آلات، صنایع نوشیدنی و غذا، صنایع کود و اوره، صنایع برودتی، صنایع دستکش های صنعتیف صنایع شیمیایی، صنایع کاشی و سرامیک و سرویس های بهداشتی، صنایع نگهداری غذاهای سرد و غذای دریایی، صنایع انفصال آلومینیوم، صنایع مصالح ساختمانی، ذوب آهن، صنایع فولاد، صنایع لوله سازی، صنایع غذایی دام و طیور، صنایع مبلمان، صنایع پلاستیک بسته بندی و چاپ، صنایع کاغذ و پالپ، صنایع ماشین های معدنی، صنایع فرآوری و استخراج معادن، صنایع حمل و نقل جاده ای، دریایی، کشتیرانی، ریلی و هوایی، صنایع خودروسازی و قطعات، صنایع لاستیک سازی، صنایع نفت و گاز و صنایع رایانه است.
برای حضور در این دوره از نمایشگاه، شرکت هایی از کشورهای همسود (CIS)، روسیه، بلاروس، اوکراین، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان و سایر شرکت های بین المللی، همراه با شرکت های ایرانی در زمینه های تولید محصولات صنعتی نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت ساختمان، صنعت آب و برق و انرژی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع سنگین، خودرو و قطعه سازی و خدمات فنی و مهندسی اعلام آمادگی کرده اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.