صفحه اصلی / ارزآوری خشکبار ۹ درصد بیشتر شد

ارزآوری خشکبار ۹ درصد بیشتر شد

محمدحسین شمس‌فرد اظهار کرد: در سال جاری با برداشت محصول جدید مشخص شده حجم محصول ما نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده و از سوی دیگر از نظر جنس هم نوع خشکبار برداشت شده کمی متفاوت است، چراکه به عنوان مثال پسته‌های برداشت شده در سال‌های قبل درشت‌تر بود اما امسال به دلیل گرمای زودرس اندازه این پسته‌ها نسبت به قبل کوچک‌تر است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا وی همچنین گفت: صادرات هفت ماهه ما در زمینه پسته گویای این است که در این مدت ۳۸ هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش ۵۳۰ میلیون و ۶۲۳ هزار دلار صادر شده است. در حالیکه در مدت مشابه سال قبل رقمی بالغ بر ۶۰ هزار و ۲۴۵ تن کالا صادر شده بود که ارزشی بالغ بر ۵۴۴ میلیون و ۸۷۰ هزار دلار داشته است. به عبارت دیگر در این مدت اگرچه صادرات ما از نظر وزنی ۳۶ درصد کاهش یافته اما از نظر ارزش فقط ۲.۵ درصد کم شده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران ادامه داد: البته باید توجه داشت که اگرچه افزایش قیمت خوبی در حوزه پسته شاهد بودیم اما هر چه قیمت بالاتر رود، میزان مصرف کمتر خواهد شد.
شمس‌فرد درباره صادرات کشمش نیز اظهار کرد: در هفت ماهه اول سال جاری بالغ بر ۵۱ هزار و ۴۰۰ تن صادرات به ارزش بالغ بر ۹۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار صورت گرفته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴.۵ درصد افزایش اما از نظر ارزش ۱۹ درصد کاهش داشته است، چراکه در سال جاری قیمت کشمش نسبت به سال قبل از آن پایین‌تر بوده است.
وی خرما را سومین کالای عمده صادراتی در بخش خشکبار دانست و گفت: در هفت ماهه اول امسال ۱۱۱ هزار و ۶۰۰ تن خرما به ارزش ۱۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادر شده است که این ارقام از نظر وزنی ۳۰ درصد و از نظر ارزشی حدود ۲۰ درصد افزایش داشته‌اند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال جاری حجم پسته برداشت شده نسبت به سال قبل کمتر شده است، پیش‌بینی می‌شود  قیمت این محصول با نوعی افزایش مواجه شود اما در صورت افزایش قیمت احتمال از دست رفتن بازارهای صادراتی وجود دارد، در حالی که با حفظ قیمت می‌توان این بازارها را حفظ کرد.
شمس‌فرد در ادامه از چین به عنوان یکی از بازارهای اصلی پسته ایرانی یاد کرد و گفت: در زمینه کشمش نیز ترکیه رقیب ایران محسوب می‌شود که گویا امسال محصول خیلی خوبی برداشت کرده در حالی که حجم محصول ما در سال جاری کمتر از سال‌های قبل بوده است.
وی در پایان از عراق به عنوان یکی از بازارهای خوب ایران در سال‌های اخیر یاد کرد.
 

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.