صفحه اصلی / ضعف در برندسازی لوازم آشپزخانه

ضعف در برندسازی لوازم آشپزخانه

شایلی قرایی
به گزارش کسب وکار نیوز چندین سال است که تولید به سختی نفس می‌کشد و دلیل عمده آن رکود موجود در بازار است. نقدینگی نیز در بازار کم است و تعداد چک‌های برگشت‌خورده نیز دو برابر شده است. صنعت لوازم آشپزخانه از آن دسته صنایع است که رکود تاثیر بسیار زیادی روی آن گذاشته و همین امر موجب افزایش چک‌های برگشتی در بازار و کاهش اعتماد میان واحدهای تولید و فروش شده است. البته کارخانه‌های تولیدی وضعیت خوبی ندارند و برخی تعطیل شده و بسیاری هم که هنوز سرپا هستند تعداد زیادی از کارگران خود را تعدیل کرده‌اند. با این حال برخی از تولیدکنندگان برای حل مشکلات خود به دنبال گرفتن وام هستند، اما با این اوضاع بازار پرداخت اقساط بسیار سخت است. 
کارشناسان معتقدند که کیفیت کل لوازم خانگی کشور باید به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد، چراکه اکثر مصرف‌کننده‌ها به دلیل کیفیت کالا به دنبال کالای خارجی هستند. کیفیت بعضی از کالاهای خارجی در آن حدی که باید باشد، نیست. با وجود آن، این ذهنیت اشتباه در مصرف‌کننده ایرانی وجود دارد که کیفیت کالای خارجی بهتر است و این در حالیست که در بسیاری از موارد کیفیت کالای ایرانی به مراتب بهتر است. اگر به کیفیت کالای داخلی توجه بیشتری شود، قطعا پیروزی از آن ماست. به طور کلی تولیدات، شرکت‌ها و برندها زمانی موفق خواهند شد که یک قدم از رقیب جلوتر باشند. این یک قدم جلوتر بودن ارتباط مستقیم با کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش دارد. مساله بعدی ارتباط عمومی خوب است و اگر این موارد رعایت شود قطعا در مقابل رقیب پیروز خواهیم شد. 
از سوی دیگر وقتی به سراغ سازندگان داخلی کشور می‌رویم مدام این قشر زحمتکش به مشکلات خود اشاره می‌کنند و می‌گویند: متاسفانه حمایت از تولید داخل در کشور به خوبی متناسب با شعار سال محقق نمی‌شود، به گونه‌ای که اکثر سازندگان با موانع زیادی برای توسعه فعالیت و ارائه کالای تولیدی خود به بازار مواجه هستند. تا جایی که ورود کالاهای مشابه خارجی رنگ از رخسار تولیدکنندگان داخلی گرفته است. علاوه بر این موضوع یکی از کلیدی‌ترین مشکلات موانع بانکی است که بانک‌ها در ارائه تسهیلات سخت‌گیرانه برخورد می‌کنند و مدام با ارائه بخشنامه‌های جدید موانع زیادی را برای تولیدکنندگان و سازندگان داخلی می‌تراشند. 
عدم توفیق صنعت لوازم آشپزخانه در صادرات به کشور‌های دیگر
فریدون نصیری، رئیس اتحادیه لوازم آشپزخانه
این روزها رکود بازار در تمام صنوف دیده می‌شود و کمتر صنفی است که از گزند این اتفاق در امان مانده باشد. با گشت‌و‌گذاری در بازارها می‌توان به وضوح نارضایتی را در چهره صاحبان صنف و واحدهای فروش دید. در صنف لوازم آشپزخانه نیز همین شرایط حاکم است و متاسفانه واحدهای تولیدی نیز شرایط خوبی ندارند. برای گذر از رکود بخشی از وظایف بر عهده تولیدکنندگان است که با افزایش کیفیت و تولید اجناس، با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان بازار را تقویت کنند، اما عمده این وظایف بر دوش دولت است که با سیاست‌گذاری شرایط را برای رونق بازار فراهم کند. این در حالیست که مشکلات بسیاری تولیدکننده را آزار می‌دهد. به عنوان مثال به دلیل کاهش نقدینگی و انگیزه کم مصرف‌کنندگان برای خرید، واحدهای تولیدی نیز از حداکثر توان خود برای افزایش تولید استفاده نمی‌کنند که این امر رکود را در کشور به وجود آورده و این رکود تولیدکنندگان بسیاری را ورشکسته کرده است. از طرف دیگر ما در برندسازی ضعف داریم. اگرچه در زمینه تولید اقداماتی صورت گرفته، اما در زمینه برندسازی هنوز مشکلاتی وجود دارد، چراکه با وجود تولیدات با کیفیت مناسب در داخل، هم‌اکنون برند معروفی در زمینه لوازم آشپزخانه وجود ندارد زیرا برندسازی نیازمند حضور مستمر در بازار و ارائه کیفیت مناسب است که بسیاری از تولیدکنندگان در ادامه مسیر با مشکل مواجه می‌شوند و از بازار کنار می‌روند. تولیدکنندگان داخلی بدون حمایت نمی‌توانند وارد بازارهای جهانی شوند و این در حالیست که بزرگ‌ترین وظیفه مرکز توسعه صادرات ارائه اطلاعات، تحقیقات بازار و تسهیل شرایط برای حضور تولیدکنندگان داخلی است؛ این حلقه مفقوده باعث عدم توفیق در صادرات به کشور‌های دیگر است. 
در حال حاضر امکان تولید تمام لوازم‌های آشپزخانه در کشور وجود دارد، چراکه تولید سطل آشغال یا سطل برنج، نیاز به تکنولوژی خاصی ندارد که می‌توان با حمایت از تولیدکنندگان و وضع قوانین از ورود نمونه‌های خارجی جلوگیری و به تولید داخلی کمک کرد. البته مشکل بزرگ‌تری نیز در این میان وجود دارد و آن هم افزایش ۴۰ درصدی چک‌های برگشتی به دلیل رکود حاکم بر بازار لوازم آشپزخانه است. تا ۳ سال گذشته برگشت ۵ درصد از چک‌ها عادی بود، اما اکنون تقریبا این رقم به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده و آن هم به این دلیل است که شرایط بازار به گونه‌ای شده که بسیاری از فعالان بازاری به دلیل کاهش فروش، قادر نیستند چک‌های‌شان را وصول کنند. 
چک‌ها فاقد پشتوانه هستند
رضا منجی، کارشناس بازار لوازم‌خانگی
لوازم‌خانگی فلزی و ظروف آشپزخانه طی چند سال اخیر رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند و همین امر باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان داخلی با انبارهای پر از کالا مواجه شوند. به همین دلیل به دنبال عدم استقبال از خرید، معاملات چکی در بازار رواج یافت که باز هم رکود بازار و فروش نرفتن کالاها باعث افزایش چک‌های برگشتی در میان واحدهای صنفی شد که در حال حاضر به عنوان یک بحران می‌توان از آن یاد کرد. چک‌های برگشتی یکی از مشکلاتی است که این صنف با آن درگیر است. بنابراین زمانی که بانک مرکزی اعلام می‌کند تعداد چک‌های برگشتی افزایش قابل توجهی در مقایسه با سال گذشته داشته، طبیعی است که با این اوضاع همه صنوف با مشکل مواجه شده‌اند و به‌دلیل اینکه چک‌ها فاقد پشتوانه هستند، بازار با رکود مواجه شده و مبادلات کمتر انجام می‌شود. تولیدکننده داخلی علاوه بر مواجه شدن با چک‌های برگشتی با مشکلات دیگری نیز روبه‌رو است که فقط مختص صنف لوازم آشپزخانه نیست. تولید لوازم‌خانگی فلزی و آشپزخانه با کیفیتی در سطح کلاس جهانی و فرهنگ‌سازی جهت استفاده مردم از کالاهای داخلی، باعث ممانعت از خروج میزان زیادی ارز از کشور خواهد شد و چرخ اقتصاد را با سرعتی روزافزون به گردش در خواهد آورد. بنابراین باید بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی و توزیع‌کنندگان محصولات تولیدشده در داخل کشور همواره تاکید شود. 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.