صفحه اصلی / ایران برای بهبود مبادلات تجاری کشورهای اسلامی در اجلاس مالزی طرح دارد

ایران برای بهبود مبادلات تجاری کشورهای اسلامی در اجلاس مالزی طرح دارد

به گزارش کسب و کار نیوز، ' محمد جواد آذری جهرمی ' در فرودگاه بین المللی کوالالامپور گفت: طی ۲ روز آینده اجلاس مجمع جهانی اقتصاد اسلامی در مالزی برگزار می شود که به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی در این کنفرانس حضور دارم .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر دوشنبه به همراه هیاتی از بانک مرکزی و بانکهای ملی و ملت و گروهی از بازرگانان بخش خصوصی برای حضور در مجمع جهانی اقتصاد اسلامی وارد فرودگاه کوالالامپور شد که با استقبال مرضیه افخم سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی روبه شد.
وی پس از دیدار و گفت وگوی کوتاهی با افخم در فرودگاه کوالالامپور عازم شهر کوچینگ ایالت ساراوک در بخش شرقی مالزی برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد اسلامی شد.
جهرمی در گفت وگو با ایرنا گفت: جامعه جهانی مسلمانان در حال رسیدن به یک جمعیت ۲ میلیارد نفری است و این یک بازار بزرگ است که اقتضائات و چارچوب خاص خودش را دارد، از اقتصاد غذای حلال تا اقتصاد بانکی غیرربوی و با استفاده از فرصت های اقتصادی جهان برای بهر ه گیری حداکثری کشورهای اسلامی از بازارهای خودشان باید برنامه ریزی کرد.
** طرح های ایران در اجلاس مالزی 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : در اجلاس مالزی روسای جمهور، نخست وزیر و وزیران از کشورهای اسلامی حضور دارند و به بحث و تبادل نظر در مورد بخش های مختلف اقتصادی کشورهای اسلامی در قالب پنل ها و کارگروه های متفاوت می پردازند.
وی افزود: ایران در یکی از پنل ها سخنرانی خواهد داشت و پیشنهاداتی را برای بهبود تبادلات تجاری میان کشورهای اسلامی ارائه خواهم داد .
** بررسی روابط دوجانبه تهران – کوالالامپور
آذری جهرمی که رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و مالزی است در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در مورد برنامه دیدارهایش در مالزی گفت: در این سفر دیدارهای دو جانبه هم با مقام های سیاسی مالزی خواهیم داشت و در رابطه با روابط دوجانبه گفت وگو خواهیم کرد و نمایندگانی از بانک های مرکزی ،ملی و ملت هم در هیات ایران برای گفت وگوهای مشترک مالی -پولی حضور دارند.
به گفته وی، بحث مهمی در مورد از سرگیری و بهبود شرایط ارتباطات بانکی دوکشور برای تسهیل تجارت و فعالیت تجار دو کشور است.
وی ابراز میدواری کرد: مشکلات بانکی بین دو کشور در این سفر مورد رسیدگی واقع می شودو با مسئولان مالزیایی در این زمینه گفت وگو خواهیم داشت ، ضمن اینکه با سایر وزیران و مسئولان دیگر کشورهای اسلامی در این نشست نیز گفت وگو خواهیم کرد.
** بهره گیری از ظرفیت کشورهای اسلامی 
به گفته وزیر ارتباطات ،مبحث اصلی که به عنوان پیشنهاد در سیزدهمین مجمع جهانی اقتصاد اسلامی داریم، استفاده از ظرفیت کشورهای اسلامی و اتصال آنها از طریق این هاب ها به بازار جهانی است.
** از سرگیری همکاری های مشترک ایران – مالزی 
آذری جهرمی در مورد روابط دو جانبه ایران و مالزی گفت : پس از توقف هشت ساله، کمیسیون اقتصادی همکاری مشترک دو کشور با پیگیری های دو طرف و عزمی که نشان دادند، امسال به میزبانی ایران در خرداد ماه دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.
وی افزود: توافق های کلی صورت گرفته ،تا بتوانیم مشکلات موجود بر سر راه روابط تجاری دو کشور برداشته شود. 
** مشکلات بانکی یکی از موضوع های مورد بررسی 
وزیر ارتباطات افزود: یکی از موضوعات کاری بین هیات ایرانی و طرف مالزیایی ، مشکلات بانکی است که اعضای حاضر در این گروه ، برای پیگیری توافق ها در چارچوب کمیسیون دراین کشور حضور دارند.
** آمادگی ایران برای میزبانی کمیسیون مشترک 
وی گفت : اعلام آمادگی شده است که ایران تا در اردیبهشت یا خرداد سال ۱۳۹۷ کمیسیون مشترک را باردیگر برگزار کند و توافق هایی که در سفر هیات مالزیایی به ایران صورت گرفته نیز تا سال آینده باید اجرایی شود.
** کاهش حجم مبادلات تجاری ، بعداز برجام رشد یافت
آذری جهرمی اضافه کرد: حجم مبادلات تجاری نسبت به قبل از تحریم ها ، کاهش چشمگیری پیدا کرده وهنوز به سطح قبل از تحریم ها بازنگشته ، البته بعد از برجام سطح تبادل تجاری دو کشور رشد داشته است.
** ظرفیت صادراتی ایران به مالزی 
وزیر ارتباطات خاطرنشان ساخت :حوزه های گردشگری، صنایع پتروشیمی از جمله حوزه هایی است که ایران ظرفیت صادرات به مالزی دارد.
وی گفت: همچنین تعداد زیادی اتباع ایرانی در مالزی زندگی می کنند که سه هزار نفر از آنها دانشجویانند و شماری از ایرانیان هم فعالیت تجاری در این کشور دارند که نیاز به تسهیلاتی برای زندگی در مالزی دارند.
وی افزود: ایران هم ظرفیت های گردشگری دارد که می توان روند حضور گردشگران مالزیایی در ایران را تسهیل کرد.
** برطرف سازی موانع بانکی 
به گفته وزیر ارتباطات ایران، مهمترین مساله بین دو کشور رفع موانع نظام بانکی مالزی است و اهمیت دارد که ارتباطات بانکی دو کشور به شرایط مناسبی بازگشت کند.
وی خاطرنشان ساخت: لازم است واسطه ها حذف شوند ، اکنون تجار ما برای برقراری ارتباط از کشور دیگر استفاده می کنند و این وقت و هزینه وریسک را بالا می برد و باید شرایط را تسهیل کرد.
** برقراری تعرفه های ترجیحی 
وزیر ارتباطات دررابطه با تعرفه های ترجیحی میان ایران و مالزی هم توضیح داد که مذاکراتی آغاز شده و تا بتوان بازار کالاهای ایرانی که به مالزی وارد می شوند، مشکلاتشان رفع شود.
وی گفت : طرف مالزیایی هم در رابطه با صدور روغن پالم به کشورمان موانعی دارد و کمیته مشترک برای بررسی و رفع این مشکلات برگزار می شود.
وزیر کابینه دوازدهم اضافه کرد : درگام نخست باید مشکلات نظام بانکی رفع شود و همزمان مباحث مرتبط با اصلاح نظام تعرفه ای موجود میان دو کشور پیگیری شود که این موضوع اکنون در لایه های کارشناسی در حال بررسی است و از موضوعاتی خواهد بود که در مذاکرات آینده به آن خواهیم پرداخت.
** ایران و مالزی در حوزه فناوری 
آذری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمینه های همکاری مشترک دو کشور درحوزه فناوری گفت : ایران و مالزی در حوزه فناوری اطلاعات نزدیکی وشباهت زیادی از نظر بازار هدف دارند. مالزی توانسته توسعه خوبی در این عرصه داشته باشد در حوزه دولت الکترونیک ،توسعه آی سی تی، کسب و کارهای نوپا ارتباطاتی از سال های پیش بوده و دو کشور در سطوح دانشگاهی هم ارتباطات خوبی دارند .
** پنج محور مذاکرات 
وی گفت : پنج محور مذاکرات ایران با وزیر ارتباطات مالزی تنظیم شده که به عنوان نخستین سفر به این کشور در مورد آن بحث و گفت وگو خواهد شد.
آذری جهرمی اضافه کرد : نیاز است که ما روی محورهای مربوطه فعالیت کنیم، واردات مالزی از ایران گسترش دهیم و باید بیشتر به صنایع نفتی توجه کرد.
به گفته وی، در دوران تحریم حجم کم مبادلات نفتی که بین ایران و مالزی بوده ،تنزل پیدا کرد و اکنون کشورهای دیگر در حال سرمایه گذاری در حوزه نفتی در مالزی هستند که به نوعی بازار مالزی را برای خود تثبیت کرده اند.
** مذاکره نفتی ایران – مالزی 
وزیر ارتباطات در عین حال افزود: شرکت های نفتی ایران درحال مذاکره با طرف های مالزیایی قرار دارند تا بتوانند سهمی را در بازار این کشور داشته باشند .
وی در مورد اقدامات مرتبط با به تعادل رساندن روابط تجاری دو طرف به سوی ایران، اضافه کرد: به نظر می رسد صنایع دستی و گردشگری هم از حوزه های دیگری است که می تواند روابط تجاری تهران با کوالالامپور را به سمت تعادل سوق دهد، به خصوص که حجم زیادی از تبادلات ایران و مالزی و موازنه ای که به سمت منفی شدن می رود به دلیل گردشگری است که از سمت ایران در مالزی وجود دارد . 
به گفته آذری جهرمی، لازم است تلاش کرد تاتوانمندی بخش خصوصی ایران نیز در جذب گردشگران مالزیایی افزایش یابد.
وی افزود: باید برنامه ریزی کنیم که از ظرفیت کمیسیون مشترک اقتصادی در این مسیر حداکثر استفاده را داشته باشیم تا بتوانیم روابط تجاری دو جانبه را به حد تعادل نزدیک کنیم . اکنون گروهی در کمیسیون اقتصادی مشترک مامور شناسایی ظرفیت های ایران در توسعه روابط تجاری فعال شده اند. شاخص هایی را باید با هماهنگی وزارت خارجه در این زمینه ایجاد کنیم تا بتوانیم بستر تعاملات تجاری را به سوی تعادل سوق دهیم .
آذری جهرمی معتقد است : در روابط ایران و مالزی با توجه به علائق مشترک دو کشور، امکان افزایش ظرفیت ها وجود دارد و می توان از این ظرفیت ها برای بهبود روابط تجاری و افزایش ظرفیت صادراتی ایران به مالزی استفاده کرد و این نکته ای است که باید مورد امکان سنجی قرار گیرد.
وی گفت: اقتصاد دیجیتال یکی از حوزه های مهم مجمع جهانی اقتصاد اسلامی است و در حوزه صنعت غذا و گردشگری مسیر را به سمتی باید برد که بازار مصرف و بازار نیاز کشورهای اسلامی را در اختیار تولیدات و خدمات دنیای اسلام قرار گیرد این یک اقدام مثبت برای توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی خواهد بود.
آذری جهرمی افزود: کشورهای اسلامی درحالی به جمعیت حدود ۲ میلیاردی وارد می شوند که به اندازه جمعیت خود در اقتصاد دنیا نقش ندارند و در گام نخست باید تعاملات اقتصادی میان کشورهای اسلامی افزایش یابد و حضور دراین مجامع نزدیکی و دوستی بین کشورها را حوزه های همکاری با هدف مشترک را می تواند توسعه دهد.
همچنین می تواند ما را به این هدف برساند که بازار مصرف کشورهای اسلامی در اختیار تولیدات شرکت ها و صنایع کشورهای اسلامی باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که عصر روز دوشنبه در راس یک گروه اقتصادی وارد فرودگاه مالزی شده بود مورد استقبال مرضیه افخم سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی قرار گرفت.
این هیات پس از چند ساعت حضور در فرودگاه کواالالامپور مالزی با پرواز دیگری به ایالت ساراوک در بخش شرقی مالزی پرواز کرد تا از فردا ( سه شنبه ) در سیزدهمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد اسلامی شرکت کند.
سیزدهمین مجمع جهانی اقتصاد اسلامی از فردا به مدت سه روز در شهر کوچینگ ایالت ساراواک مالزی و با شعار 'تغییر تحول آفرین: فرصت ها و چالش ها' برگزار می شود. 
کشورهای شرکت کننده در پنج دوره گذشته این مجمع جهانی توافق ها و قراردادهای تجاری به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار به امضاء رسانده اند.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.