صفحه اصلی / هشدار برای مدیریت بحران

هشدار برای مدیریت بحران

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز طبق گزارش‌هایی که شنیده می‌شود، طی روزهای اخیر به دنبال وقوع زلزله در استان کرمانشاه و منطقه سرپل‌ذهاب خیابان‌های این استان به قدری آکنده از ماشین‌های شخصی شده که مسیر را برای کمک‌رسانی از سوی دستگاه‌های دولتی دشوار کرده است. آنچه در این میان به وضوح دیده می‌شود، این است که مردم ترجیح می‌دهند خود به‌طور مستقیم یا با واسطه کسانی که حداقل جزو دستگاه‌های دولتی و بالادستی نیستند این خدمات را به زلزله‌زدگان ارائه دهند. بر همین اساس عجیب نیست که هنرمندان و ورزشکاران واسطه مستقیم این خدمت‌رسانی‌ها از سوی مردم شده‌اند و حضور تعداد زیادی از آنها در این مناطق گواه این موضوع است. واریز پول‌ و کمک‌های نقدی به حساب هنرمندان یا افراد مورد اعتماد از سوی مردم به جای واریز به نهادهای دولتی نمونه دیگری از این بی‌اعتمادی است که به اعتقاد کارشناسان، زنگ خطری برای دستگاه‌های اجرایی در آینده نزدیک به ویژه هنگام وقوع اتفاق‌های جدی‌تر و بزرگ‌تر مثل جنگ به شمار می‌رود. 
سازمان‌های متشکل بهتر از دولت عمل می‌کنند
محمد قلی یوسفی، استاد دانشگاه در این خصوص به «کسب‌وکار» می‌گوید: درباره اینکه آیا این کمک‌ها واقعا ریشه در بی‌اعتمادی مردم به دستگاه‌های اجرایی دارد، باید تردید کرد. به‌طور کلی لفظ بی‌اعتمادی کلمه سنگینی است و به نظر نمی‌رسد این جریان نشان از بی‌اعتمادی به دستگاه‌های اجرایی باشد. اینکه مردم خود مایل به خدمات‌رسانی هستند بحثی کاملا جدا از اعتماد یا بی‌اعتمادی مردم است. آنچه مسلم است، این است که مردم ایران در چنین مشکلاتی سعی دارند همکاری و تلاش خود را برای کمک به هم‌وطنان نشان دهند که در چنین شرایطی دولت هم باید تلاش کند به‌موقع خدمات خود را به مردم ارائه دهد، نه اینکه منتظرمردم بماند.
با توجه به امکاناتی که دولت دارد، نباید دست روی دست گذاشت. ما در حال حاضر مشکلی در زمینه مواد غذایی و مسکن نداریم. تنها چیزی که هست، عدم مدیریت صحیح و لازم است. باید موضوع را جدی گرفت، نه اینکه در پیچ و خم مجوز گرفتن‌ها معطل ماند. این نوع خدمات‌رسانی‌ها بیش از آنکه دال بر بی‌اعتمادی باشد، نشان از علاقه مردم به کمک و خدمات‌رسانی به هم‌نوع‌های خود است، اما در کل آنچه قابل طرح است، این است که همیشه سازمان‌های متشکل بهتر از دولت عمل می‌کنند. اینکه افراد مختلف از شهرهای مختلف برای امدادرسانی هجوم بیاورند، پسندیده نیست. افراد مستقل به دلیل اختلاف سلیقه و بهره‌برداری از قضیه و اختلافات سیاسی راه متفاوتی برای کمک به هم‌وطنان در پیش می‌گیرند که البته در جای خود نیاز به بررسی دارد، اما با این حال وظیفه دولت است که منتظر خدمات‌رسانی یا امدادرسانی مردم باقی نماند و در این امر به‌موقع و سریع عمل کند. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.