صفحه اصلی / بررسی مشکلات صادرات ایران به کشورهای حوزه CIS

بررسی مشکلات صادرات ایران به کشورهای حوزه CIS

به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به اهمیت صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا، کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با هدف بررسی، شناسایی و رفع چالش های موجود در این حوزه تشکیل جلسه داد.

با توجه به اهمیت صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا، کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با هدف بررسی، شناسایی و رفع چالش های موجود در این حوزه تشکیل جلسه داد.

بانک مرکزی تکلیف استفاده‌کنندگان از منابع ارزی را روشن می‌کند

جلسه کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور رئیس اتاق تبریز و نمایندگانی از اتاق‌های مازندران، گیلان، گرگان، ارومیه، اتاق تعاون ایران و کنفدراسیون صادرات ایران در اتاق ایران برگزار شد.

علی چاغروند، مدیر پژوهشی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اهمیت توسعه صادرات به کشورهای حوزه CIS تأکید کرد: این موضوع در دستورکار جلسه آتی شورای گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

در ادامه مهران فکری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان ضمن تأکید بر وجود مشکل تعرفه در تجارت میان ایران و کشورهای حوزه CIS تشریح کرد: این مشکل با پیوستن ایران به مجمع اوراسیا برطرف خواهد شد.

وی در ادامه به مشکلاتی از قبیل حمل‌ونقل و عدم وجود کامیون‌های یخچالی در این مسیر اشاره کرد.

قدیر قیافه، نماینده کنفدراسیون صادرات ایران در مورد مشکلات ترانزیت کالا به روسیه گفت: با توجه به اینکه کامیون‌های ایرانی در داغستان و آذربایجان با مسائل و مشکلات متعددی روبرو هستند و هزینه‌های اضافی به آنها تحمیل می‌شود، بنابراین قدرت رقابت با کامیون‌های روسی و آذربایجانی را نداشته و در نتیجه از سفر به آن منطقه سریاز می‌زنند.

اکبر چوپانی، عضو هیات رئیسه اتاق مازندران به مشکلات و مسائلی که در مورد صادرات به کشورهای حوزه CIS وجود دارد، اشاره کرد. تسهیل در صدور روادید برای بازاریابی و پیگیری امور تجاری فعالان اقتصادی، اجرای دقیق تفاهم‌نامه کریدور سبز گمرکی برای ترخیص کالاهای ایرانی، برقراری تعرفه‌های ترجیحی در کشورهای CIS و اجتناب از دریافت مالیات‌های مضاعف، کاهش هزینه‌های بندری کشورهای حوزه CIS و تدوین برنامه حمل‌ونقل منظم کشتی‌رانی در حوزه دریای خزر از جمله مواردی بودند که از سوی وی مورد تأکید قرار گرفت.

امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان و نماینده اتاق گرگان نیز ضمن تأکید بر پیچیده بودن برقراری رابطه با کشورهای حوزه CIS تصریح کرد: سیاست‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که مشکلات صادرات به کشورهای حوزه CIS را برای هر کشور به صورت مجزا بررسی کند، زیرا مشکلات یک کشور قابل تعمیم به کشورهای دیگر این حوزه نیست.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: به عنوان نمونه در بحث صدور روادید با قزاقستان دچار مشکل هستیم در صورتی که این مشکل در ارتباط با روسیه به این شدت نیست.

عابدی تأکید کرد: برطرف کردن مشکلات حمل‌ونقل جزء وظایف حاکمیتی است. متأسفانه ناوگان حمل‌ونقل در ایران به صورت انحصاری است. برای نوسازی آن و کاهش هزینه‌های مرتبط، دولت باید تعرفه واردات کامیون‌ها و کانتینرهای یخچال دار را به صفر برساند.

قدیر قیافه در ادامه به موضوع قرارداد کریدور سبز گمرکی بین ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: این موضوع در سال ۹۵ به امضای ایران و روسیه رسید که بر اساس مقررات کریدور سبز، دو طرف باید نسبت به تبادل فهرست فعالان مجاز اقتصادی که در این حوزه به فعالیت می‌پردازند اقدامات لازم را انجام دهند که متأسفانه این فرایند در ایران حدود ۱۰ ماه به طول انجامید و در نهایت به دلیل برخی مشکلات، اجرایی نشد.

به اعتقاد وی ناوگان حمل‌ونقل دریایی ایران به لحاظ کمی در وضعیت خوبی قرار ندارد.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق تبریز هم با اشاره به فرسودگی و ضعف ناوگان حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: این فرسودگی علاوه بر ایجاد مشکلات بیشتر در آینده باعث هدر رفتن مقدار زیادی سوخت در کشور خواهد شد.

وی تأکید کرد: تنها را نجات اقتصاد کشور و رفع مشکل اشتغال، توجه بیشتر به صادرات است. بنابراین دولت باید در راستای کمک به توسعه صادرات، سرمایه‌گذاری‌هایی برای خرید کامیون و اصلاح ناوگان حمل‌ونقل انجام دهد.

رئیس اتاق تبریز خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از صادرکنندگان استانداردهای لازم برای تولید کالا را رعایت نمی‌کنند که این امر موجب بدنام شدن کالاهای ایرانی می‌شود.

وی بسته حمایت از صادرات را نیز به هیچ عنوان درشان صادرکنندگان نمی‌داند و معتقد است دولت باید زمینه برگزاری نمایشگاه را برای صادرکنندگان در خارج از کشور فراهم کند تا کالاهای ایرانی امکان معرفی در عرصه بین‌المللی را پیدا کنند.

در نهایت قرار شد برای بررسی دقیق‌تر این موضوع، جلسه‌ای در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور روسای اتاق‌های مشترک کشورهای حوزه CIS با ایران تشکیل شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.