چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / مرز تجاری شلمچه بازگشایی شد

مرز تجاری شلمچه بازگشایی شد

به گزارش کسب و کار نیوز، صادرات کالا از ۲ مرز تجاری چذابه و شلمچه در خوزستان با پایان تردد زائران اربعین حسینی، پس از حدود ۲ هفته تعطیلی، روز چهارشنبه از سرگرفته شد.
مدیر مرز تجاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با اتمام بازگشت زائران اربعین حسینی با هماهنگی صورت گرفته با دولت عراق، مرز تجاری شلمچه از روز چهارشنبه بازگشایی شد. 
سید احمد اوالی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بازرگانان ایرانی و عراقی برای مبادله تجاری از امروز می‌توانند فعالیت‌ بازرگانی خود را از طریق مرز زمینی شلمچه از سر بگیرند. 
وی افزود: برخی تاجران ایرانی بدون هماهنگی و اطلاع از وضعیت مرز شلمچه، کالاهای تجاری خود را به پایانه منتقل کردند در حالی که تاجران و بازرگانان عراقی برای خرید این کالاها به مرز شلمچه نیامده بودند. 
اوالی گفت: حاضر نبودن بازرگانان عراقی در مرز شلمچه، باعث ترافیک وسایل نقلیه حامل کالاهای تجاری صادراتی در این مرز شده بود. 
به دلیل باز نشدن مرز تجاری شلمچه برای صادرات کالا در روز سه شنبه، صف خودروهای سنگین حامل انواع بار به طول ۶ کیلومتر تشکیل شد. 
مرز تجاری شلمچه هشتم آبان همزمان با اوج گیری حرکت زائران اربعین حسینی، به درخواست کشور عراق بسته شد. 
پیش از اربعین حسینی روزانه به طور متوسط ۶۰۰ دستگاه کامیون حامل محصولاتی همچون تره بار، مواد غذایی و لبنی از مرز شلمچه در ۱۶ کیلومتری خرمشهر، روانه عراق می شد که ظرفیت صادرات روزانه تا یک هزار کامیون نیز از این مرز وجود دارد. 
** ازسرگیری صادرات کالا از مرز چذابه
سیدسعید فاضلی معاون گمرک چذابه در غرب خوزستان نیز در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: فعالیت تجاری گمرک و بازارچه مرزی چذابه با شروع صادرات مواد لبنی و غذایی ، میوه و تره بار و حضور تجار محلی ایران و عراق در محل بارانداز مرزی، رونق دوباره اقتصادی را به این منطقه مرزی باز گرداند. 
فعالیت تجاری بازارچه مرزی چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز ۱۱ آبان ماه همزمان با اوج گیری عزیمت زائران اربعین حسینی به کربلا و به منظور جلوگیری از ترافیک و پیشگیری از حوادث رانندگی به صورت موقت تعطیل شده بود. 
بازارچه مرزی چذابه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به مدت یک هفته تعطیل شده بود. 
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در ایام اربعین حسینی در بازدید از پایانه مرزی چذابه از برنامه ریزی برای جداسازی مسیر تردد کامیون های حامل بار صادراتی و حرکت زائران اربعین حسینی با هدف متوقف نشدن صادرات کالا به عراق خبر داده بودند. 
این موضوع مورد تاکید محمود واعظی رییس دفتر ریاست جمهوری در جریان بازدید از مرزهای چذابه و شلمچه در ایام اربعین قرار گرفته بود. 
این برنامه (جداسازی مسیرها) قرار است در اربعین سال ۱۳۹۷با تخصیص اعتبار ملی اجرا شود. 

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.