صفحه اصلی / آسیب زلزله به زیرساخت ها

آسیب زلزله به زیرساخت ها

سرمقاله
با وقوع بلایای طبیعی، یک‌سری زیرساخت‌های اقتــصادی و اجتماعی از بیــــن می‌رود. زیرساخت‌های اقتصادی مثل برق، آب، گاز و… توسط دولت در اندک‌زمانی قابل جبران است و می‌شود آن را برگرداند. همچنین مشاغل دولتی و کارخانه‌های وابسته به دولت نیز با کمک مالی دولت قابل احیاست، اما یک‌سری مشاغل که مرتبط با بخش خصوصی است، با مشکل مواجه خواهند شد آسیب زلزله به زیر ساخت ها با وقوع بلایای طبیعی، یک‌سری زیرساخت‌های اقتصادی و یک‌سری زیرساخت‌های اجتماعی از بین می‌رود.
 زیرساخت‌های اقتصادی مثل برق، آب، گاز و… توسط دولت در اندک‌زمانی قابل جبران است و می‌شود آن را برگرداند. همچنین مشاغل دولتی و کارخانه‌های وابسته به دولت نیز با کمک مالی دولت قابل احیاست، اما یک‌سری مشاغل که مرتبط با بخش خصوصی است، با مشکل مواجه خواهند شد و جبران خسارت‌های آن دشوار است که در این خصوص پیشنهاد می‌شود با همکاری دولت، سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک راه‌اندازی  شود. 
در چنین شرایطی آنچه مسلم است، این است که یک‌سری شغل‌ها را از دست  می‌دهیم. دولت در این رابطه دو نقش اساسی دارد؛ یکی اینکه می‌تواند برای این مناطق به‌طور ویژه سیاست راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و زودبازده را در نظر بگیرد، مثل تبدیل مغازه‌های نانوایی به کارگاه‌های نانوایی و راه‌اندازی کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفره و امثال آن.
 این کارها در کوتاه‌مدت می‌تواند در حل مشکل بیکاری موثر واقع شود. راه‌اندازی کارگاه‌های زودبازده می‌تواند با تکیه بر وام‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و با بهره کم باشد. 
کار دوم دولت این است که دولت با اعطای وام به یک‌سری کارخانه‌های کوچک دولتی به احیای آنها کمک کند تا به گردونه تولید خود بازگردند. اتفاق دیگری که معمولا در این مناطق می‌افتد، ممکن است کشته شدن عوامل تولید و سرمایه‌گذاران باشد که دولت باید با جابه‌جایی تخصص‌ها، کارگاه‌ها و به‌کارگیری متخصصان جدید از جا‌های دیگر این مشکل را حل کند. این سیاست‌ها در ۶ ماه قابل انجام است و می‌توان از آن نتیجه درست گرفت. البته یک‌سری سیاست‌های کلان هم هست که در برنامه بلندمدت باید آنها را دنبال کرد مثل راه‌اندازی زیرساخت‌های بزرگ‌تر چون پالایشگاه‌ها و صنایع در بخش گاز و نفت که در بلندمدت نتیجه می‌دهد و بین۲ تا ۴ سال می‌توان آنها را برپا کرد تا جلوی اثرات منفی بحران پیش آمده را گرفت. سیاست‌های ذکر شده مهم‌ترین تدابیری است که دولت با اتخاذ آن می‌تواند مشکل بیکاری مناطق زلزله زده به ویژه استان کرمانشاه را حل کند. 
 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.