صفحه اصلی / تولید پوشاک برند خارجی در ایران

تولید پوشاک برند خارجی در ایران

شایلی قرایی
افزایش فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی عرضه‌کننده پوشاک برند نشان می‌دهد که در کشور ما جوانان به دنبال برندپوشی هستند و کمتر تمایل به پوشاک داخلی دارند. بنابراین تولید داخلی باید در سطح پوشاک برند باشد تا بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.
 فعالان این حوزه معتقدند تنها در شرایطی می‌توان به دستاوردهای بسیار سازنده‌ای در بخش‌های متعدد اعم از کسب درآمد، تقویت بنیه داخلی و اشتغالزایی مضاعف دست یافت که حمایت‌های ویژه و بیشتری از سوی دولت در این خصوص  لحاظ شود. 
برای تحقق این امر حضور افراد بانفوذ و قدرتمند برای تعامل با دولت برای اخذ حمایت و پشتیبانی هرچه بیشتر به مثابه آنچه در حوزه خودروسازی شاهد آن هستیم، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. 
برند‌سازی؛ حلقه مفقوده پوشاک تولید داخل
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در این مورد گفت: یکی از نقاط ضعف صنعت پوشاک کشور نبود برندسازی مناسب است که این امر سبب روی آوردن تولیدکنندگان داخلی به استفاده از مارک‌های خارجی شده است. افشار فتح‌الهی، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره وضعیت صنعت نساجی کشور گفت: این صنعت از نبود تکنولوژی روز دنیا رنج می‌برد، علاوه بر این قاچاق پوشاک نیز آن را ضربه‌پذیر کرده است. وی تصریح کرد: با وجود اقدامات صورت‌گرفته در برخورد با قاچاقچیان پوشاک، اما نیاز به تدوین برنامه‌های مدون و بلندمدت در این خصوص همچنان احساس می‌شود. فتح‌الهی در ادامه اظهار داشت: جلوگیری از قاچاق کالا در این بخش زمینه‌ساز رونق اقتصادی خواهد بود، چراکه رشد این صنعت در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تولیدات داخل پاسخگوی نیاز کشور است. 
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات مناسبی در راستای مبارزه با قاچاق کالا صورت گرفته است، ادامه داد: حفظ این روند نیازمند حمایت قاطعانه دولت است. وی گفت: صنعت نساجی یکی از صنایع اشتغالزا محسوب می‌شود و ارزش افزوده بالایی برای مواد خام موجود در کشور ایجاد می‌کند؛ ازاین‌رو باید هرچه بیشتر تقویت شود. معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه برندسازی پوشاک ایرانی باید در دستور کار دولت قرار گیرد، گفت: یکی از نقاط ضعف صنعت پوشاک نبود برند مناسب و معتبر جهانی است. فتح‌الهی با بیان اینکه ضعف ساختاری در برندسازی سبب روی آوردن تولیدکنندگان به مارک‌های تقلبی می‌شود، اظهار داشت: این موضوع را باید در فرهنگ خرید مردم جستجو کرد که چرا همواره فکر می‌کنند مارک خارجی دلیلی بر مرغوب بودن جنس است. وی عنوان کرد: باید از طریق فرهنگ‌سازی مناسب، مردم را راغب به خرید اجناس ایرانی کرد و البته در این مسیر تولید‌کنندگان نیز باید جنس مرغوب با نشان ایرانی به بازار عرضه کنند. 
حجم تولید داخل  ۳۰ تا ۳۵ درصد است
ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک
حجم تولید داخل  ۳۰ تا ۳۵ درصد است که سهم اندکی در بازار پوشاک است. بنابراین باید تمهیداتی داشته باشیم و با نظارت‌های سخت‌گیرانه تلاش کنیم این بیماری اقتصادی درمان شود. البته خوشبختانه با توافق با فرانسه و ایتالیا که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار پوشاک ایران هستند، می‌توانیم برندسازی و اشتغالزایی کرده و سهم تولید را در بازار افزایش دهیم. طی این سال‌ها علاقه سرمایه‌گذاران خارجی به حضور در صنعت پوشاک ایران دیده می‌شد. ازاین‌رو با بسترسازی‌های انجام‌شده به زودی تولید پوشاک برند خارجی در داخل کشور انجام خواهد شد. اقداماتی در این راستا انجام شده تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند در بازارهای جهانی حضور داشته باشند، ضمن اینکه کشورهایی مثل ایتالیا و فرانسه علاقه‌مند هستند که در بازار پوشاک ایران مشارکت و سرمایه‌گذاری کرده و پوشاک ایرانی را در بازارهای جهانی عرضه کنند. اگر می‌خواهیم مشکل صنعت پوشاک، برند و مد را حل کنیم، باید بسیاری از اقدامات را انجام دهیم، اگر امروزه کالای ایرانی برند نمی‌شود به دلیل مقررات دست و پا گیر است. اشتغالزایی تولید برندهای خارجی در داخل کشور نیز روی دیگر ماجراست. پیش‌بینی ما افزایش اشتغالزایی در صنعت پوشاک است. بخشی از کسانی که در این صنعت مشغول به کار بودند به دلیل مشکلات مالی که برای واحدهای تولیدی پوشاک به وجود آمد، ناچار به تغییر شغل شده‌اند، اما امیدواریم با این اتفاق، متخصصان و افراد باتجربه در حوزه پوشاک دوباره به این مسیر بازگردند. این در حالیست که بی‌توجهی به برندسازی، سهل بودن ورود پوشاک قاچاق به بازار و نبود تبلیغات مناسب ۳ چالش عمده تولید پوشاک در کشور است. خوشبختانه طی یک سال گذشته نیز کاهش روند قاچاق لباس را داشته‌ایم. اتحادیه پوشاک نیز در یک سال و نیم گذشته در بخش توزیع اقدامات مناسبی انجام داده و برخی مشکلات آموزشی که در این زمینه وجود داشت، حل شده است. فروشگاه‌ها و عرضه‌کنندگان پوشاک نیز در این زمینه آموزش‌های لازم را دیده‌اند و پوشاک خارجی که در مغازه‌ها وجود دارد حتما باید فاکتور داشته و ویژگی‌های آن مشخص باشد. در حال حاضر با رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها در حوزه پوشاک، می‌توان توقع داشت دولت روی واردات پوشاک سخت‌گیری بیشتری داشته باشد و با وضع تعرفه‌ها و حمایت‌های دیگر، فضا را برای رشد دوباره این صنعت ایجاد کند. 
طراحان داخلی در زمینه ارائه طرح و بازاریابی عملکرد خوبی نداشته‌اندارشیا والا، تولیدکننده پوشاکبرندسازی در صنعت نساجی و پوشاک یک سوددهی عالی را به دنبال دارد و به همین جهت باید با استقبال از سرمایه‌گذاری و تمایل کشورهای دیگر برای مشارکت در صنعت پوشاک کشور هم سودآوری را تقویت کرده و هم زمینه حضور در بازارهای بین‌المللی را فراهم کنیم و به دنبال آن ارزآوری را برای اقتصاد کشور داشته باشیم. هرچند تولیدکنندگان منسوجات و پوشاک ایران تولیدات واقعا باکیفیتی دارند، اما عدم برندسازی و بازاریابی مناسب همچنان آنها را متضرر می‌کند. 
بسیار واضح است که در زمینه ارائه طرح و ایده‌های نو برای طراحی لباس، بیشتر تاثیرپذیر بوده‌ایم تا تاثیرگذار و این یعنی هنوز هم در کشور از طرح و ایده‌های بیرونی استفاده می‌شود و طراحان داخلی ما در زمینه ارائه طرح و بازاریابی عملکرد خوبی نداشته‌اند و نتوانسته‌اند آنگونه که باید، بازار پوشاک را در اختیار بگیرند. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.