صفحه اصلی / بزرگداشت ملی روز نان در اصفهان برگزار می‌شود

بزرگداشت ملی روز نان در اصفهان برگزار می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، فرید نقشینه در نشست خبری بزرگداشت روز ملی نان با بیان اینکه امسال برای دومین بار این مراسم در استان اصفهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: به منظور ارائه جدیدترین پژوهش‌های حوزه آرد و نان و تجلیل از نانوایان برتر کشور بزرگداشت روز ملی نان در اصفهان برگزار می شود.
وی افزود: ۸۰ درصد نانوایان استان اصفهان با آرد دولتی و ۲۰ درصد دیگر نیز به صورت آزاد پخت می کنند که قیمت نان عرضه شده توسط این نانوایی‌ها بالاتر از نرخ مصوب نان است. قیمت نان تافتون بر اساس نرخ دولتی ۲۱۰ تومان و نان سنگک با چونه ۷۰۰ گرمی ۸۰۰ تومان است.
مشاور اتحادیه نانوایان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر در شهرستان اصفهان ۹۸۰ نانوایی دارای مجوز، فعالیت می کنند که در نظر داریم این تعداد نانوایی را به یک هزار و ۵۰۰ واحد افزایش دهیم. تمام واحدهای آزادپز باید تابلو نرخ نامه داشته باشند.
نقشینه با بیان اینکه آرد دولتی بیشتر میان نانوایان محلی توزیع می شود، خاطر نشان کرد: این نانوایی‌ها عمدتاً در محلات قدیمی هستند و در سطح خیابان‌های اصلی و گذری نانوایان آزاد پز فعالیت دارند که این موضوع باعث ایجاد برخی از شبهات در خصوص گران بودن قیمت نان شده است.
وی اضافه کرد: هدف از برگزاری مراسم روز ملی نان معرفی جدیدترین پژوهش‌ها در حوزه آرد و نان، احیای نان های سنتی، بررسی روش‌های نوین و مفید و آموزش بهینه سازی چرخه تولید این ماده غذایی پرمصرف است.  
دبیر اجرایی مراسم روز ملی نان با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع روز ملی نان از برنامه های جانبی بزرگداشت روز ملی نان است، گفت: این نمایشگاه در تمام استان‌های کشور به منظور معرفی نان‌های سنتی هر منطقه برگزار می شود.
وی با بیان اینکه نانوایانی از ۲۷ استان کشور در این همایش شرکت می کنند، افزود: در این مراسم از ۱۵ نانوای ۱۳ استان کشور تجلیل می‌شود. هم چنین سخنرانان ملی و استانی در این مراسم که روز ۲۲ آبان در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می‌شود، حضور دارند.
تنظیم نرخ نان بر اساس قیمت تمام شده باشد
نایب رییس اتحادیه نانوایان اصفهان گفت: از مسئولان مربوطه تقاضا داریم تنظیم نرخ نان بر اساس قیمت تمام شده باشد و از قیمت گذاری دستوری پرهیز کنند.
محمد حسینی هم در این نشست اظهار کرد: قیمت نان از سال ۱۳۹۱ تا آذر ماه سال ۱۳۹۳ تغیر نکرده بود و پس از گذشت این مدت ۳۰ درصد به قیمت آن افزوده شد، اما بلافاصله ۴۳ درصد به قیمت آرد اضافه شد که عملا این افزایش برای نانوایان به صرفه نبود.
نایب رییس اتحادیه نانوایان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد نان اصفهان یارانه ای (دولتی) و ۲۰ درصد آزاد است، ادامه داد: سال ۱۳۹۴ ph  نان تافتون ۶.۲  و در سال گذشته  به ۵.۸  و نان سنگک به ۵.۶ رسید.
حسینی با اشاره به کاهش مصرف نمک در نان تصریح کرد: برای رساندن میزان نمک به ۴۰۰ گرم در هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی باید گلوتن (چسب خمیر) و ایندکس (کیفیت آرد) مناسب باشد، نانوایان برای نان مرغوب نیاز به آرد مرغوب دارند. خود نانوایان نیز تمایل به کاهش نمک دارند، اما چون کیفیت آردها پایین است آنها مجبورند از نمک بیشتری استفاده کنند زیرا نمک در نان در حکم سیمان در مصالح ساختمانی است.
وی با بیان اینکه ترسیم پیش نیاز پخت نان از اهداف برگزاری این بزرگداشت است، افزود: هم چنین کاهش ضایعات ۳۰ درصدی نان یکی دیگر از اهداف برگزاری این مراسم است.  
این پژوهشگر و کارشناس فنی حوزه آرد و گندم افزود: اصفهان به عنوان پایتخت نان کشور و پروژه نان سالم از طرف بهداشت جهانی شناخته شده است، هم چنین اصفهان قلب آموزش نانوایان سنتی در زمینه اصول و فنون نانوایی است.
حسینی با بیان اینکه در آخرین انتخابات اتحادیه تعداد اعضا از پنج نفر به هفت نفر افزایش یافته است، تصریح کرد: اتحادیه امکان آموزش نانوایان در محل اتحادیه توسط اساتید برجسته کشور را فراهم کرده است.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اتحادیه نانوایان اصفهان دارای کمیسیون بازرسی، رسیدگی به شکایات،  کمیسیون فنی، کمیسیون آموزش و کمیسیون حل اختلاف است. یکی از مشکلات نانوایان کمبود فعالیت های فرهنگی در زمینه استفاده از نان های سنتی است.
نایب رییس اتحادیه نانوایان اصفهان ادامه داد: اگر نیمی از تبلیغاتی که در زمینه چیپس و پفک می شود در زمینه استفاده از نان های سالم سنتی شود نتایج بسیار خوبی در زمینه سلامت و تندرستی افراد را شاهد خواهیم بود.
حسینی اضافه کرد: از کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری تقاضا داریم سالانه هر شش ماه یک بار به مدت ۱۵ روز در تابلوها و بیلبوردهای سطح شهر برای شناساندن نان و فرهنگ سازی در زمینه استفاده از نان سنتی سالم بپردازد.
وی افزود: پیش نیاز اصلاحات در نان سنتی، آرد مرغوب است و سبوس گیری آرد باید کمتر از ۱۰ درصد باشد، هرچه سبوس گیری آرد بیشتر شود، نان از نظر ریز مغذی فقیرتر است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.