صفحه اصلی / سهم ۲۰ درصدی ایران از بازار صنایع غذایی روسیه

سهم ۲۰ درصدی ایران از بازار صنایع غذایی روسیه

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، کریمی تفرشی امروز در نشستی اظهار کرد: در سال ۲۰۱۶ سهم ایران از رقم سه میلیارد دلاری واردات حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار بود، اما پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری میلادی از مرز چند صد میلیون دلار بگذرد.
وی با اشاره به توافقات اخیر دو کشور ایران و قطر در تعیین سهم ۲۰ درصدی ایران از بازار صنایع غذایی روسیه، افزود: این میزان صادرات معادل ۳۰ میلیارد دلار در سال خواهد بود.
نایب رییس خانه صنعت ایران ادامه داد: ما می‌توانیم سالانه ۳۰ میلیارد دلار کالا به روسیه صادر کنیم و از این فرصت مناسب برای تولیدات صادراتی و رونق اشتغال استفاده کنیم.
رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی، همچنین از زعفران به عنوان محصولات استراتژیک ایران نام برد و افزود: صنایع تبدیلی نقش مهمی در بازار محصولات زعفران دارد. در گذشته پیاز زعفران به راحتی از ایران خارج می شد، ولی اکنون محدودیت‌هایی برای خروج آن ایجاد شده است.
کسب رتبه نخست ایران در تولید زعفران
به گفته وی، ایران رتبه نخست جهان را در تولید زعفران طی سال‌های متوالی داشته است.
کریمی تفرشی کشورهای هدف صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی ایران را قطر، عراق، امارات، افغانستان و چین اعلام کرد و افزود: عراق یکی از بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ایران به شمار می‌رود و سهم ایران در این بازار حدود یک میلیارد دلار است که که پیش‌بینی می‌شود این رقم به نحو مناسبی قابل افزایش باشد.
وی در عین حال از افزایش ۱۲ درصدی صادرات مواد غذایی از ابتدای سال خبر داد و افزود: در شش ماهه نخست سال جاری صنایع لبنی با ۱۹ درصد، اسانس و عرقیات ۹ درصد، میوه و خشکبار ۱۴ درصد و کنسرو و شیرینی با ۱۵ درصد افزایش صادرات مواجه شدند.
 
سهم اندک ایران از صادرات محصولات حلال
 
رییس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی از گردش چهار تریلیون دلاری محصولات حلال در جهان خبر داد و سهم ایران از این رقم را اندک دانست.
 
کریمی تفرشی با بیان اینکه سال گذشته در بخش محصولات شیلاتی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید داشته‌ایم اظهار کرد: ۱۱۰ هزار تن از این محصولات به دیگر کشورها صادر شده و ۴۲۰ میلیون دلار درآمد ارزی به دنبال داشته است.
 
حذف درج قیمت فعلا متوقف شده است
 
وی همچنین درباره برنامه حذف درج قیمت روی برخی کالاهای تولید داخل اظهار کرد: حذف درج قیمت فعلا متوقف شده ولی در صورت اجرا می‌تواند منافع بسیاری نصیب مصرف‌کنندگان کند.
 
وی ادامه داد: مذاکرات درباره موضوع حذف درج قیمت برخی کالاهای تولید داخل در حال انجام است و جلساتی نیز با حضور شریعتمداری – وزیر صنعت، معدن و تجارت –  در حال بر گزاری است و شخص وزیر پیگیر این موضوع است. زمانی که مذاکرات به نتیجه نهایی برسد و زیرساخت‌های لازم فراهم شود، موضوع از سوی وزیر اعلام می‌شود.
 
نایب رئیس خانه صنعت تهران با بیان اینکه درج قیمت‌ها سرانجام باید برداشته شود، گفت: تنها کشوری که در دنیا اقدام به درج قیمت مصرف‌کننده می‌کند، ایران است که انتظار داریم با ایجاد زیرساخت‌های مناسب زمینه حذف قیمت‌ها به تدریج فراهم شود.
 
کریمی تفرشی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر اکثر کشورهای موفق دنیا ارزآوری بسیاری در صنعت غذا دارند که ایران نیز باید از مدل‌های موفق آنها الگوبرداری کند و هر چه سریع‌تر تولیدات خود را به لحاظ کمی و کیفی گسترش دهد.
 
رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۵۰ میلیون هکتار زمین زراعی در کشور وجود دارد که فقط نیمی از آنها تحت کشت قرار دارد، باید در افق ۱۴۰۴ که قرار است در حوزه کشاورزی و صنعت و نانو به رتبه‌های متعالی دست پیدا کنیم، فاصله زیادی با دنیا نداشته باشیم و بتوانیم با سیاستگذاری‌های مناسب این اهداف را محقق کنیم.
 
وی در پایان حمایت مردم از مصرف چای ایرانی را موجب کاهش ۱۰ درصدی واردات چای به کشور دانست و درباره آمار صادراتی کشور در یک دهه گذشته گفت: صادرات مواد غذایی و کشاورزی در سال ۱۳۸۵، ۵۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در سال گذشته به ۶.۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.