صفحه اصلی / رفع تصرف از اراضی دولتی یزد به ارزش بیش از دویست میلیارد تومان طی امسال

رفع تصرف از اراضی دولتی یزد به ارزش بیش از دویست میلیارد تومان طی امسال

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد، سرهنگ علیرضا خالقی در گفتگو با روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی با اشاره به کمک و مساعدت نیروی انتظامی استان در اجرای احکام قضائی و رفع فوری تصرف اراضی دولتی گفت: از ابتدای امسال تاکنون در سطح استان ۱۶۶ مورد گزارش تعرض به اراضی دولتی دریافت نموده‌ایم که از این تعداد ۱۰۶ مورد با حضور نیروهای یگان حفاظت در محل بلافاصله رفع تصرف شده است.
وی در تشریح اقدامات صورت گرفته افزود: در این راستا بالغ بر ۱۳۷۴ هزار مترمربع از اراضی دولتی به ارزش ۲۲۶۰ میلیارد تومان با دریافت گزارش تعرض و حضور مأمورین گشت یگان حفاظت در محل فوراً اقدام به رفع تصرف شده و در این رابطه ۸ نفر دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند.
خالقی با بیان اینکه ۱۴ مورد احکام قضایی در خصوص تصرف اراضی دولتی اجرا شده گفت: اجرای این احکام قضائی منجر به خلعید و قلع و قمع مستحدثات ایجادی بر روی این اراضی به مساحت بیش از ۶۷ هزار مترمربع و به ارزش ریالی بالغ بر ۵ میلیارد و پانصد میلیون تومان شده است.
فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد با تأکید بر لزوم افزایش آگاهی مردم برای خرید اراضی و مسکن گفت: لازم است متقاضیان خرید زمین و مسکن قبل از انجام معامله جهت آگاهی از وضعیت اراضی مورد معامله نسبت به اخذ استعلام لازم از اداره راه و شهرسازی اقدام نمایند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند.
وی عنوان کرد: یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد برای جلوگیری از تعرض و تصرف اراضی دولتی از عوامل انتظامی مأمور به سازمان، نیروهای سازمانی به صورت ضابط خاص و همچنین افرادی که توسط مؤسسات حفاظتی و مراقبتی به این امر گمارده می‌شوند، استفاده می‌کند.
سرهنگ خالقی در بخش دیگری از این گفتگو به تشریح تاریخچه و اهداف تشکیل یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی در اداره کل راه و شهرسازی پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۴ بنا به درخواست مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در راستای ماده ۲۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه و دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های اجرایی مصوب مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا، یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن تشکیل و متعاقباً در سال ۱۳۹۵ در استان یزد این یگان شروع به کار نموده است.
وی مأموریت یگان را حفاظت و رفع تصرف از کلیه اراضی، اموال، تجهیزات، اموال منقول و غیرمنقول، تأمین و استقرار نظم و امنیت و اقدامات پیشگیرانه حفاظتی در این راستا، جلوگیری از هر گونه اقدام غیرقانونی در اجرای قوانین و مقررات، اساسنامه سازمان و آیین‌نامه‌های مربوطه دانست.
فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد وظایف اصلی این یگان را به چهار بخش اصلی تقسیم نموده و گفت: وظایف اصلی یگان حفاظت شامل: حفاظت از اراضی دولتی، رفع فوری تصرف و تعرض به اراضی دولتی، اقدامات پیشگیرانه حفاظتی و جلوگیری از هر گونه اقدام غیرقانونی در این راستا است.
وی در تشریح مهم‌ترین اقدامات این یگان در حفظ اراضی ملی اظهار کرد: انجام گشت‌های مستمر در سطح حوزه، جلوگیری از اخلال، تصرف، تعرض، تجاوز، تخریب و ایجاد مزاحمت، ممانعت از ساخت و ساز اراضی و املاک، برخورد قانونی با افراد خاطی و متخلفین، تشکیل پرونده قضایی برای متخلفین، اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از فرار متخلفین، تعامل با رده‌های انتظامی در راستای برخورد با جرائم مشهود، جمع‌آوری و حفظ کلیه آلات و ادوات مربوط به متخلفین از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.
خالقی در خصوص راهکارهای مؤثر و مهم در رابطه با پیشگیری از تصرف اراضی دولتی، ضمن تقدیر و تشکر از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به جهت تدوین دستور کار پیشگیری از وقوع جرائم تصرفات اراضی دولتی، خبر داد: با تدوین این دستور کار و ابلاغ آن به دستگاه‌های ذیربط، از اوایل خردادماه امسال شاهد کاهش چشمگیری در تصرفات غیرقانونی اراضی دولتی بوده و ادامه اجرای آن بازدارندگی لازم در انجام این‌گونه جرائم را در پی خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: این دستور کار شرکت‌های خدمت‌رسان آب، برق، گاز را مکلف نموده تا قبل از واگذاری هرگونه انشعاب در محدوده‌هایی که اراضی دولتی وجود دارد نسبت به اخذ استعلام از اداره راه و شهرسازی اقدام نموده و این موضوع تأثیر بسزایی در کاهش خرید و فروش اراضی دولتی و تصرفات جدید داشته است.
فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد از دیگر اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از تصرف اراضی ملی و دولتی را اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی در بافت‌های آسیب‌پذیر، حضور مستمر واحدهای گشتی به‌صورت شبانه‌روزی و استفاده از اطلاعات و گزارش‌های مردمی در خصوص تصرفات اراضی دولتی برشمرد و درخواست کرد: شهروندان عزیز در صورت مشاهده هرگونه تعرضی به اراضی دولتی، مراتب را به صورت تلفنی به یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی گزارش نمایند تا نسبت به پیگیری موضوع در اسرع وقت اقدام گردد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.