صفحه اصلی / افزایش ضریب خوداتکایی چای طی دو برنامه توسعه

افزایش ضریب خوداتکایی چای طی دو برنامه توسعه

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، محمدولی روزبهان با بیان اینکه پیشنهاد ما برای نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای به شورای اقتصاد ارائه شده است، اظهارداشت: باید منتظر بمانیم تا شورای اقتصاد نرخ جدید خرید تضمینی را اعلام کند.
وی درباره اینکه سال گذشته کشاورزان از نرخ اعلام شده برای خرید تضمینی برگ سبز چای رضایت کافی نداشتند، گفت: سال گذشته قیمت خرید تضمینی تقریبا به تورم نزدیک بود و ۷ درصد افزایش یافت، هر چند سال۹۴؛ ۱۳ درصد و سال ۹۳؛ ۲۱ درصد و سال ماقبل آن ۵۰ درصد افزایش در این زمینه داشتیم.
رئیس سازمان چای ادامه داد:با توجه به اینکه سالهای زیادی افزایش نرخ خرید تضمینی متناسب با تورم نبوده، نیاز است که این رشد قیمت تضمینی بیشتر باشد، اما قاعدتا باید تناسبی هم بین قیمت برگ و قدرت رقابت کارخانجات چای سازی وجود داشته باشد تا بتوانند به موقع چای خود را بفروشند و تولید ما افزایش بیشتری یابد.
روزبهان تصریح کرد: به همین دلیل تمام تلاش ها این است که افزایش نرخ خرید تضمینی در حد تورم باشد.
صادرات ۶ هزارتن چای از کشور
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۲۲ درصد نیاز کشور به چای از طریق تولید داخلی تامین می شود، گفت: ما دو نوع صادرات در این زمینه داریم یک نوع صادرات چای بسیار کیفی ماست، که چای سفید است و نوع دیگر هم چای با کیفیت ضعیف است، براساس پیش بینی‌ها در سالجاری حدود ۵ الی ۶ هزارتن از این چای‌ها صادر خواهیم کرد.
رئیس سازمان چای اضافه کرد: تولید چای سفید محدود و کمتر از هزار کیلوگرم است، قیمت این چای نیز کیلویی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
روزبهان ادامه داد: طی سالهای اخیر برخی کشاورزان نوعی از هرس باغات چای را شروع کرده اند تا چای سفید بیشتری تولید کنند.
وی با بیان اینکه ایران تنها کشور تولید کننده چای ارگانیک از نظر عدم استفاده از سموم، است، گفت: امیدواریم این تولید افزایش یابد؛ ضمن اینکه اقدامات حمایتی دولت، چای را از مرگ تدریجی نجات داد و امیدواریم روند احیا و رشد تولید ادامه پیدا کند.
روزبهان با بیان اینکه امیدواریم روزی برسد که ۱۰۰ درصد چای مورد نیاز کشور در داخل تامین شود، درباره اینکه پیش بینی می کنید  این امر چه زمانی تحقق پیدا کند؟ و آیا اصلا امکان پذیر است این هدف محقق شود؟، افزود: قطعا؛ با ارتقا بهره وری، توسعه شبکه آبیاری تحت فشار، احیای باغات چای و انجام عملیات به زراعی می توان به این مهم دست یافت.
وی درباره اینکه در صورت انجام تمام اقدامات فوق، چه قدر طول می کشد ما به هدف مذکور دست یابیم؟، ادامه داد: امیدوار هستیم بتوانیم به حدود  ۵۰ درصد چای مورد نیاز کشور را طی دو برنامه ششم و هفتم توسعه به این هدف برسیم. پیش بینی زمان  تولید ۱۰۰ درصد چای مورد نیاز در کشور مقداری دشوار است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.