صفحه اصلی / ادامه کاهش عرضه نفت اوپک در سال آینده

ادامه کاهش عرضه نفت اوپک در سال آینده

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، اوپک به همراه روسیه و سایر تولیدکنندگان از اول ژانویه سال ۲۰۱۷ میزان عرضه را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند. توافق برای کاهش تولید قرار است تا مارس سال ۲۰۱۸ اجرا شود اما تولیدکنندگان درنظر دارند مدت آن را تمدید کنند. اوپک قرار است ۳۰ نوامبر در مقر خود در وین نشست رسمی برگزار کند. تولید نفت ونزوئلا که از سال گذشته ماهانه حدود ۲۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و عدم سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت، سال آینده ۲۴۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.
جریان نفت از سوی سایر اعضای اوپک مانند نیجریه و لیبی نیز با اختلالاتی در عرضه همراه است. یک منبع آگاه اوپک به رویترز گفت: عربستان سعودی و اوپک بعید است سال آینده برای جبران این کاهش، تولید را بالا ببرند زیرا این گروه صادرکننده نفت به کاهش سطح ذخایر نفت در کشورهای صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به متوسط پنج ساله، متمرکز شده است.
به گفته این منبع آگاه، اوپک احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۸ میزان عرضه را محدود نگه خواهد داشت. یک منبع دیگر در اوپک اظهار کرد ریسک بالای کاهش عرضه از سوی ونزوئلا در سال آینده وجود دارد اما این لزوما به معنای آن نیست که اوپک تولیدش را برای جبران کاهش تولید این کشور، افزایش خواهد داد. نخستین منبع آگاه اظهار کرده است که تولید ونزوئلا ممکن است در سال ۲۰۱۸ به میزان ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند و به ریسک اختلالات عرضه از سوی سایر اعضای اوپک مانند لیبی و نیجریه افزوده شود.
بازار نگران است که پس از پایان مدت اجرای توافق کاهش تولید و بازگشت تولیدکنندگان به ظرفیت کامل تولید، بازار از عرضه لبریز شده و قیمت‌ها سقوط کند. اما خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان هفته گذشته دورنمای تمدید مدت کاهش تولید را مطرح کرد زیرا این صادرکننده مصمم است که از طریق این توافق، سطح ذخایر را کاهش بیشتری دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.