صفحه اصلی / کلنگ دهکده گیاهان دارویی در کاکان بویراحمد به زمین می‌خورد

کلنگ دهکده گیاهان دارویی در کاکان بویراحمد به زمین می‌خورد

سی و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان کهگیلویه و بویر احمد با حضور استاندار و رئیس اتاق یاسوج برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران, رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست گفت: از ۱۴۰ میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات مصوب سفر ریاست جمهوری به استان تاکنون هیچ مبلغی تخصیص نیافته است.
جبار کیانی‌پور  در مورد جلسات شورای گفت‌وگو گفت: در ۳۰ نشست پیشین این شورا ۱۶۲ مصوبه داشتیم که از این تعداد ۱۲۴ مصوبه اجرایی شده، ۲۶ مصوبه در دست اقدام بوده و ۱۲ مصوبه به دلایل مختلف اجرایی نشده است.
کیانی‌پور همکاری با کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری در راستای برخورد با معارضات محلی و تعیین شعبه ویژه در این زمینه، تأمین لوازم و تجهیزات مورد نیاز سازمان‌های دولتی از محصولات واحدهای تولیدی استان، بررسی مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان توسط بخش خصوصی را از مهم‌ترین مصوبات نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.
رئیس اتاق یاسوج افزود: پیشنهاد تشکیل صندوق توسعه استان با استفاده از سرمایه‌های مردمی، تهیه و تنظیم سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی استان، پیگیری اصلاح بیمه محصولات کشاورزی و انعکاس مشکلات مربوط به ریزگردها در سال‌های اخیر و تأثیر آن بر باغات و زراعت استان، از دیگر مصوبات این شورا بوده است.
کیانی‌پور با اشاره به نقش مهم بخش‌خصوصی در ایجاد اشتغال گفت: به‌منظور تهیه برنامه اجرایی کاهش پنج‌درصدی نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد کمیته‌ مشترکی بین دولت و بخش خصوصی این استان تشکیل‌شده است.
وی بابیان اینکه توجه جدی به مقوله بحران آب در کشور و صیانت از منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد از دیگر مصوبات مهم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است، گفت: در این راستا همایش صیانت از آب، بهره‌برداری از منابع آب و مهار آب‌های سطحی در ماه‌های آینده برگزار می‌شود.
رئیس اتاق یاسوج با اشاره به پتانسیل استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه گیاهان دارویی، گفت: به‌زودی کلنگ دهکده گیاهان دارویی در کاکان بویراحمد به زمین زده می‌شود.
کیانی‌پور با بیان اینکه منابع توسعه ملی نتوانسته در استان کهگیلویه و بویراحمد نقش چندانی ایفا کند، افزود: بخش خصوصی و دولت باید برای استفاده بهینه از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای آن دسته از واحدهایی که در ایجاد اشتغال مولد نقش‌آفرینی می‌کنند، برنامه‌ریزی و هماهنگی کنند.
رئیس اتاق یاسوج با اشاره به اینکه پیمانکاران استان بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از دولت مطالبات دارند، خواستار توجه جدی دولت به پرداخت این مطالبات و تهاتر بدهی‌های دولت به بخش خصوصی شد.
کیانی‌پور با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی استان و با بیان اینکه با روش کنونی این واحدها نمی‌توانند سر پا بایستند، گفت: باوجود اعلام رئیس‌کل بانک مرکزی به همه بانک‌های عامل این استان مبنی بر اینکه هیچ بانکی هم حق اعمال جریمه پلکانی ندارد اما بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد به این مصوبه توجهی ندارند.
او گفت: در سفر هیئت دولت به این استان، پرداخت ۱۴۰ میلیارد تومان یارانه تسهیلات به بخش تولید این استان مصوب شد اما این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است.
رئیس اتاق یاسوج عنوان کرد: پایین بودن دوره بازپرداخت تسهیلات در بخش‌های تولیدی منجر به فشار به تولیدکننده و نهایتاً رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی استان شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: هرچند که تاکنون حرکت متولیان امر و دستگاه‌های اجرایی استان در این راستا کند بوده اما می‌توان با برنامه‌ریزی‌های لازم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی و حقوقی کاستی‌ها را جبران کرد.
علی محمد احمدی افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج ارتباط سازنده‌ای بین بخش‌های دولتی و خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بخش خصوصی این استان باید کارآمد و مستقل شده و به بلوغ لازم برسد. تحقق این امور منوط به قانونمند شدن ارتباط بین بخش‌های دولتی و خصوصی در استان است.
احمدی عنوان کرد: موانع پیش روی بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد برداشته می‌شود و مسیر برای فعالیت گسترده‌تر آن در راستای درآمدزایی، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی استان نیز هموارتر خواهد شد.
او گفت: میزان صادرات کهگیلویه و بویراحمد در زمینه گیاهان دارویی و محصولات زراعی و باغی به لحاظ کمی و کیفی افزایش یابد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشکلات طرح‌ها و واحدهای تولیدی این استان به‌طور دقیق شناسایی و برای رفع اساسی و ریشه‌ای آن‌ها اقدام شود.
احمدی اظهار داشت: اداره کل تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد قبل از برداشت مطالبات خود از حساب بانکی دستگاه‌های اجرایی بدهکار، تعامل لازم را داشته و تا حد امکان به آن‌ها فرصت دهد.
وی افزود: باید از ظرفیت بنیادها و مؤسسه‌های اقتصادی کشور از جمله بنیاد برکت استفاده بیشتری برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد شود.
در این نشست همچنین گزارش عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان توسط دبیر شورا، بحث و بررسی پیرامون استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه سال ۱۳۹۶ (تهاتر کردن بدهی‌های دولت با بخش خصوصی و مشکلات با سازمان تأمین اجتماعی در حوزه صنعت پیمانکاری استان) و بحث و بررسی پیرامون مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان گل رز هلندی با محوریت واحدهای مستقر در فرودگاه یاسوج بررسی شد.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.