صفحه اصلی / مشکل توقف طولانی مدت کالا در انبار حل شده است

مشکل توقف طولانی مدت کالا در انبار حل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا جمشید قسوریان جهرمی  درباره آخرین وضعیت اختلاف نظر گمرک و سازمان اموال تملیکی درباره خودروهای لوکس اظهار کرد: در این موضوع اختلاف سلیقه ای حادث شد که در حال بررسی و حل و فصل شدن است. در بحث خودرو دو موضوع وجود دارد و همواره با هم اشتباه گرفته می شوند. ابتدا خودروهای متروکه که این خودروها به جای خودروی قاچاق اشتباه گرفته می شوند و خلط مبحثی صورت می گیرد در حالیکه این دو گروه خودرو با هم متفاوت هستند و به یک شکل واحد تعیین تکلیف نمی شوند.
او اضافه کرد: اکنون با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جلسات مشترکی برگزار کرده ایم که در آنها وضعیت خودروهای ۲۵۰۰ سی سی در حال بررسی است و مباحث قانونی آنها بررسی می شود و مباحث کلان هم در دست مطالعه است و در ظرف دو هفته آینده وضعیت رسیدگی به این خودروها نهایی خواهد شد.
جهرمی در پاسخ به اینکه چرا مدتی است که انهدام کالاهای توقیف شده انجام نمی شود گفت: ما طبق قانون موظفیم که برخی از کالاها را انهدام کنیم و در صورتی که قانون تکلیف کند انهدام صورت می گیرد.
او درباره آخرین تصمیمات در خصوص صادرات کالاهای قاچاق، گفت: کالاهایی که در کشور قابلیت فروش ندارند باید صادر شده و به چرخه تجارت باز می گردند و ارز از کشور خارج شده آنها نیز باز خواهد گشت. دنبال آن هستیم که موانع فروش بر سر راه خود را برداریم. ما باید بتوانیم هم در زمینه قیمت و هم درباره برخی شرایط دیگر خود را با وضعیت تطبیق داده تا بتوانیم کالاهای توقیف شده را به خارج از کشور منتقل کنیم. اکنون پروسه نهایی در حال طی شدن است و ان شاءالله ظرف دو سه هفته آینده مشخص خواهد شد که صادرات کالاها به چه صورت انجام خواهد شد.
او در پاسخ به این سوال که گفته شده سازمان اموال تملیکی برای صادر کردن برخی کالاها مشکل مشتری دارد، گفت: خیر، ما برای کالاهای صادراتی خود مشتریان و متقاضیانی داریم که در صورت نهایی شدن پروسه های مربوطه فروش کالای قاچاق به قصد صادرات به آنها کالاهایمان را خواهیم  فروخت.
 
جهرمی درباره توافق با سازمان غذا و دارو و استاندارد درباره بررسی کالاهای مصرفی توقیف شده، گفت: این توافق برقرار است و این دو سازمان کالاها را بررسی می کنند و در صورت تایید صحت و سلامت آنها برای صادرات آنها اقدام می شود و در شرایطی نیز ممکن است قابلیت مصرف داخلی داشته باشند و در این صورت می توان از آنها برای مصارف داخلی استفاده کرد.
 
رییس سازمان اموال تملیکی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که درباره مشکل ماندگاری کالاها در انبار چه اقدامی صورت گرفته است، گفت: با کمک گمرک این موضوع بررسی شده و با سرعت لازم در حال پیگیری است. اکنون تقریبا ۹۰ روز برای تعیین تکلیف کالاها زمان گذاشته ایم که کمک بسیاری می کند و اینکه کالاها زودتر به مسیر خود بروند. این در حالی است که قبلا باید منتظر می ماندیم تا کالاها از سمت گمرک بررسی شده و سپس به سازمان ما منتقل شوند. در اقدام اخیری که صورت گرفته است ما به صورت برخط با گمرک در ارتباطیم و کالاهایی که متروکه می شوند بلافاصله به ما اعلام می شوند. در بعضی از گمرکات از جمله هرمزگان که پایلوت کرده ایم دفتر خود را در گمرک مستقر کرده ایم و این همکاری منجر به آن شده که نیروهای ما در گمرک مستقر شوند و در نتیجه سریعا به امور رسیدگی می شود.
جهرمی درباره امضای تفاهمنامه با گمرک سخن گفت و اعلام کرد: با همکاری که با گمرک داریم بخشی از انبارهای گمرک در اختیار ما قرار گرفته است و ما کالاهای خود را آنجا نگه می داریم تا تعیین تکلیف صورت گیرد.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که سازمان اموال تملیکی اقدام به ایجاد شعباتی در شهرهای مختلف می کند در حالیکه مشخص نیست که آیا به همان اندازه برای کشور درآمدزایی دارد، گفت: در نظر داشته باشید که درآمد ما وابسته به شرایط کشور است. باید ببینیم که در چه شرایطی درآمد سازمان اموال تملیکی بالا می رود. اگر تشخیص بدهیم نمی توانیم در منطقه ای کسب درآمد کنیم تشکیلاتی ایجاد نمی کنیم.
رییس سازمان اموال تملیکی در پاسخ به این سوال که شنیده شده در سمنان نیز قرار است شعبه ای ایجاد شود، اظهار کرد: خیر چنین نیست. باید ببینیم که این قرارها به انجام رسیده یا خیر که در این مورد به انجام نرسیده است. موضوع قاچاق با اقتصاد کشور رقابت می کند و ما وظیفه داریم با قاچاق برخورد قاطعانه داشته باشیم ولی برنامه ما نیز آن است که تا جای ممکن از ظرفیت مراکزی که در استان های مختلف داریم استفاده کنیم مثلا اگر استان هایی در مسیر ترانزیت کالا قرار گرفتند و معتقدند که می شود از همان جا کنترل های لازم صورت گیرد ما اقدام به زدن شعبه ای از سازمان اموال تملیکی در استان های مجاور نمی کنیم و سعی می کنیم که از همان شعبات موجود برای پیشبرد امور بهره ببریم و به این ترتیب حداقل هزینه و حداکثر بهره وری را داشته باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.