صفحه اصلی / «ماکو» مدرن‌ترین منطقه در مرز اروپا می‌شود

«ماکو» مدرن‌ترین منطقه در مرز اروپا می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، حسین فروزان با تاکید بر اینکه هدف راهبردی سازمان منطقه آزاد ماکو رفع مشکلات زیرساختی از جمله مشکل برق، گاز، آب، فاضلاب، مخابرات و … بود که به حول و قوه الهی در ۴سال گذشته این موارد حل شده است، ادامه داد: ۲۵ قرارداد با صاحبان صنایع در جهت ایجاد واحدهای تولیدی که به تبع آن اشتغال را همراه دارد، عقد شده و پنج سالن هزارمتری برای این منظور نیز در شهرک صنعتی شماره ۲ احداث شده است که برای تولیدات اشتغالزا و دانش بنیان به تولیدکنندگان واگذار می‌شود.
«ماکو» مدرن‌ترین منطقه در مرز اروپا می‌شود
وی افزود: شهرک صنعتی شماره یک با تمام ظرفیت فعالیت می‌کند و تقریبا موانع اشتغالزا در منطقه برطرف شده و در صورت ادامه روند توسعه منطقه، تا سال ۱۴۰۰ هیچ جوان بیکاری در منطقه نخواهیم داشت. فروزان با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی اشتغالزا در منطقه آزاد ماکو تقویت می‌شود، گفت: واگذاری ۲هزار هکتار از اراضی ملی به شرکت شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی (بانک زمین) با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریال با اشتغالزایی ۵۰۰ نفر از جمله اقدامات اشتغالزا در راستای تولید است که از نیمه دوم سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو به احداث سد کرم آباد که ۲هزار و دویست هکتار از اراضی قره قویون، شوط و پلدشت را زیر کشت می‌برد اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد مجتمع کشت و صنعت توسط شرکت یک و یک در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار از اراضی ملی با حجم سرمایه‌گذاری ۵۸۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات حمایتی دولت در بخش کشاورزی است.
حسین فروزان با اشاره به اتمام پروژه‌های زیرساختی تا پایان شهریور ۱۳۹۷ اظهار کرد: در صورت ادامه روند توسعه منطقه آزاد ماکو، این نوید را به مردم می‌دهیم که در سال ۱۴۰۰ منطقه آزاد ماکو به مدرن‌ترین ویترین ایران در مرز ترکیه و اروپا تبدیل می‌شود. وی با اشاره به اینکه توسعه و شکوفایی منطقه آزاد ماکو به عنوان جوان‌ترین منطقه آزاد کشور با بهره‌برداری تدریجی پروژه های زیرساختی آن، دور از انتظار نیست، افزود: تصمیمات اقتصادی را نباید داخل تصمیمات سیاسی کرد و برای پیشرفت بیش از پیش در منطقه، نیازمند همدلی و همراهی همه مسوولان منطقه‌ای، استانی و کشوری هستیم. فروزان گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اقدامات انجام شده در منطقه و در صورت رفع برخی مشکلات و موانع موجود در ارتباط صادرات و واردات، همکاری و همدلی همه طرف‌های دخیل و حل برخی اختلافات موجود در این زمینه می‌توان در آینده شاهد شکوفایی و توسعه چشمگیر در منطقه آزاد ماکو و شمالی‌ترین نقطه جمهوری اسلامی ‌ایران بود.
برای فنس کشی منطقه آزاد ماکو ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه مطالعات حصارکشی منطقه آزاد ماکو انجام گرفته، افزود: ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تسطیح و فنس کشی این منطقه به عنوان وسیع‌ترین منطقه آزاد کشور نیاز است. حسین فروزان با اذعان بر این که الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو در عملیات فنس کشی تغییر ایجاد می‌کند، افزود: اگر تاکنون عملیات اجرایی این پروژه محقق نشده بخاطر این است که منتظر نتیجه الحاق چالدران بودیم وگرنه حصارکشی جزو اولویت برنامه‌های سازمان است. این در حالی است که آغاز کردن یک پروژه و صرف اعتبار با مدت زمان طولانی مهم نیست، بلکه نتیجه و بهره‌برداری پروژه‌ها مهم است. وی با اشاره به این که امروز مردم منطقه شاهد به ثمر رسیدن اقدامات عمرانی یکی پس از دیگری هستند ادامه داد: همه می‌دانیم که فنس کشی و حصارکشی حق مردم این منطقه است بنابراین تصمیم داریم به زودی مناقصه احداث فاز اول فنس کشی از گیت ورودی ماکو را آغاز کنیم.
ضرورت تغییر نگاه به مناطق آزاد
فروزان تصریح کرد: نگاه و نگرش به مناطق آزاد باید تغییر کند و همه به این نتیجه و واقعیت برسند که مناطق آزاد، رقیب هیچ دستگاهی نیستند بلکه براساس یک مدل اقتصادی، ایجاد شده‌اند تا مزیت های رقابتی برای جذب سرمایه در کشور ایجاد کنند و در صورتی که دستگاه‌های اجرایی حمایت نکنند، سرعت تحقق این اهداف، کاهش خواهد یافت.
حسین فروزان با اشاره به ماده ۱۱۲ احکام موقت برنامه پنجم که با تصویب ماده ۶۵ به احکام دائمی‌تبدیل شد افزود: به منظور ساماندهی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ایفای نقش مؤثر آنها در تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله نظام ماده ۶۵ احکام دائمی ‌برنامه توسعه کشور تدوین شد که بر اساس آن اعمال مدیریت یکپارچه و ایجاد رشد اقتصادی مناسب در این مناطق صورت می‌گیرد. وی هم‌پیوندی و تعامل اثرگذار اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی و ارائه الگوی توسعه ملی در بخش‌های مختلف در رسیدن به اهداف تعیین شده در مناطق آزاد را از دیگر بندهای این ماده عنوان کرد و افزود: بر اساس این ماده مدیران سازمان‌های مناطق آزاد به نمایندگی از طرف دولت، بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و کلیه وظایف، اختیارات و مسوولیت‌های دستگاه های اجرائی دولتی مستقر در این مناطق به استثنای نهادهای دفاعی و امنیتی به عهده آنها است.
فروزان ابراز امیدواری کرد: با حمایت‌های دبیرشورای عالی مناطق آزاد و حمایت‌های قانونی به زودی شاهد تحقق ماده ۶۵ برنامه توسعه کشور در منطقه آزاد ماکو باشیم. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان منطقه آزاد در واقع نقش سازمان عمران را ایفا می‌کند، افزود: این سازمان مسوولیت‌های اصلی خود یعنی افزایش صادرات کالا و خدمات، انتقال فناوری های نوین، تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج کشور و گسترش و تسهیل تولید بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را زمانی می‌تواند به نتیجه برساند که ماده ۶۵ اجرایی شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.