صفحه اصلی / رکوردزنی خودروهای چینی در ثبت شکایت

رکوردزنی خودروهای چینی در ثبت شکایت

شایلی قرایی
 حوزه خودرو نیز دقیقا مصداق همین مدعاست، چراکه در سال‌های اخیر سیل واردات خودروهای چینی به بازار ایران به‌شدت افزایش داشته و مشتریان خود را نیز دارد. 
به گزارش کسب و کار نیوز منتهای مراتب در کنار استقبال از این خودروها که اغلب به دلیل شکل ظاهری و قیمت پایین آنها بوده، معایب بسیاری دیده می‌شود که صدای مشتریان را درآورده است. این خودروها عموما بیشترین مراجعه را به تعمیرگاه‌ها داشته و صاحبان خود را عاصی کرده‌اند. کارشناسان درباره خودروهایی که اکنون مراجعه بیشتری به تعمیرگاه‌ها دارند، بر این باورند که خودروهای تولید داخل دارای عمر مشخصی هستند و بعد از آن برای تعویض قطعات مراجعه می‌کنند، اما مراجعه خودروهای چینی در سال جاری به‌شدت افزایش پیدا کرده که با توجه به خارجی بودن آنها و بالطبع شرایط بهتری که تولید‌کننده‌های چینی نسبت به خودروسازان ایرانی دارند، انتظار نمی‌رفت به زودی این خودروها نیاز به قطعات یدکی داشته باشند. با این وجود می‌توان گفت کیفیت خودروهای ایرانی و قطعات یدکی آنها بسیار بهتر از خودروهای چینی است. 
این در حالیست که قیمت خودروهای چینی نیز در بسیاری مواقع غیرمعقول است. زمانی که مشتری بخواهد یک خودرو با ظاهری جدید و قیمتی پایین داشته باشد، مجبور است به سراغ خودروهای چینی برود، اما متاسفانه در شرایط فعلی تعرفه‌های گمرکی به گونه‌ای است که قیمت تمام‌شده خودرو را بسیار بالا می‌برد؛ به گونه‌ای که اکنون با قیمت یک خودروی چینی این امکان وجود دارد که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ماشین ژاپنی یا تویوتا خریداری شود. 
یک فعال بازار در این باره توضیح می‌دهد: بازار کشور با مانور خودروهای متنوع چینی مواجه است. متاسفانه شرکت‌هایی که این خودروها را وارد می‌کنند اقدامی برای رعایت حقوق مصرف‌کننده و ارائه خدمات پس از فروش مناسب انجام نمی‌دهند. به این صورت که خریدار خودروی چینی اول برای تعمیر خودرو درگیر دوره گارانتی شده و بعد از مشقت فقط می‌تواند به صورت ناقص خودروی خود را تعمیر کند. حنیفی با اعلام اینکه بعد از دوره گارانتی تکلیف خریداران خودروهای چینی در بازار معلوم نیست، گفت: در این رابطه هماهنگی‌های لازم برای آموزش تعمیرکاران کشور نیز انجام نشده، ولی از طرف دیگر خود شرکت واردکننده در حوزه خدمات پس از فروش ناقص عمل می‌کند. وی اضافه کرد: برای حل این مشکل باید وزارت صنعت یک کمیته ویژه تشکیل و این موضوع را بررسی کند، چراکه هر روز سهم خودروساز چینی در بازار افزایش پیدا می‌کند، اما هیچ اقدامی برای رعایت حقوق مصرف‌کننده صورت نمی‌گیرد. وی با اشاره به اینکه تعداد تعمیرگاه‌های کشور در مقایسه با حجم بالای خودروهای چینی بسیار اندک است، تصریح کرد: در این بازار بی‌سامان فقط حقوق مصرف‌کننده است که بدون توجه مسئولان مورد تضییع قرار می‌گیرد. 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.