صفحه اصلی / جای خالی موزه دیپلماسی در میدان مشق

جای خالی موزه دیپلماسی در میدان مشق

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، یکی از این درخواست‌ها ازسوی احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران بوده است که شنبه‌شب (۶ آبان) در آئین سال‌روز ۸۰ سالگی موزه ملی ایران و موزه ملک و در جمع پیشکسوتان فرهنگ و هنر مطرح کرد.
او در این مراسم گفت: موزه ملی ایران و موزه ملک نسبتی ویژه با نگاه و نگرش جدید سیاسی جهان امروز دارند، که آن «مردم‌سالاری» است.
وی حقیقت را این‌طور بیان کرد که کتاب‌ها و آثار همیشه وجود داشته‌اند، گنجینه‌ها نیز از ابتدا بوده‌اند، اما در دربارها و به عنوان گنجینه‌های سلطنتی بوده‌اند.
او با تاکید بر مردمی بودن اهمیت این دو نهاد فرهنگی، اظهار کرد: مرحوم ملک تلاش کرد و مجموعه خصوصی خود را با وقف کردن در اختیار عموم جامعه قرار داد، همچنین انتقال آثار به موزه ایرانِ باستان و نام‌گیری موزه ملی ایران یعنی دخیل کردن مردم در سرمایه بزرگ این سرزمین است، که این همان اتفاق مبارکی است که در این دو موزه نمود پیدا کرد.
او تبدیل یک سرمایه شخصی یا سلطنتی به میراث بزرگ مردمی را واقعیت اصلی برای این دو موزه دانست و گفت: این موضوع رمز ماندگاری ۸۰ ساله این دو نهاد فرهنگی بوده است.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به نقش کتابخانه موزه ملی ایران و موزه ملی ملک در تکمیل فهم این آثار گفت: این دو موزه، کتابخانه گرانبها و نفیسی دارند که تاریخ مکتوب آثار این موزه‌هاست که معتقدم همچنان جا برای پژوهش و پویش بیشتر علمی را دارند.
مسجدجامعی همچنین در ادامه با تاکید بر لزوم پیگیری طرح توسعه میدان مشق گفت: امیدوارم با پیگیری روسای دو موزه، در هشتادمین سالگرد افتتاح آن‌ها شاهد به انجام رسیدن طرح توسعه میدان مشق که در دولت هشتم ارائه شد، اما هنوز به نتیجه نرسیده باشیم.
او با اظهار امیدواری از این‌که به زودی احیای بزرگترین مجموعه موزه خاورمیانه را با تنوع موضوعات مرتبط در محدوده میدان مشق شاهد باشیم، درخواست کرد دولت بار دیگر به این اتفاق و مصوبه متعلق به ۱۴ سال پیش توجه کند.
خلیج‌فارس را باید در موزه‌ای با نام دیپلماسی نمایش دهیم
مسجد جامعی افزود: براساس طرح مصوب سال ۱۳۸۲ توسط هیات دولت محدوده‌ی خیابان سی‌تیر، سخایی، فردوسی تا امام خمینی (ره) قابلیت تبدیل شدن به موزه را دارد، ساختمان وزارت امور خارجه می‌تواند به موزه دیپلماسی تبدیل شود، حتی مساله خلیج‌فارس را باید در این موزه مطرح کرد.
او ادامه داد: نام خلیج‌فارس با اسناد زیادی همراه است که در کتابخانه وزارت امورخارجه در ساختمان شمیران قرار دارد، از سوی دیگر قرارگیری موزه‌های مختلف در این محدوده نیز دلیلی برای لزوم تبدیل شدن این فضا به یک مجموعه‌ی موزه‌ای هستند.
وی پیشنهاد داد: می‌توان موزه‌های مربوط به دستگاه‌های مختلف در این محدوده را به همین مکان انتقال داد، اگر این اتفاق رخ دهد، یکی از بزرگترین مجموعه‌های موزه‌ای در شهر شکل می‌گیرد.
برگزاری همایشی بزرگ از همه موزه‌های کشور
محمدرضا کارگر، مدیر اداره‌کل موزه‌ها نیز در این آئین بیان کرد: اگر روزی حاج حسین آقا ملک، بانیِ تاسیس یک موزه شد، امروز بانیان بسیاری چون حاج حسین آقا موزه‌هایی را در سراسر این سرزمین احداث می‌کنند.
او افزود: زمانی‌که میراث یک کشور توسط مردمِ همان کشور معرفی و حفاظت شود یعنی کل میراث بشری حفظ، پاسداشت و معرفی می‌شود. این یعنی جلوگیری از نفوذ سلایق سیاسی دولت‌ها و حکومت‌هاست.
وی با ابراز امیدواری از تداوم این مسیر و روند آن، افزود: امیدواریم سال آینده هر پنج روز یکبار شاهد شکل گیری یک موزه باشیم. تنوع موزه‌های امروز شاید هشتاد سال پیش انتظار نمی‌رفت اما اینکه سال گذشته نزدیک به نیمی از جامعه ما از موزه‌های کشور دیدن کرده‌اند؛ یعنی یک اتفاق مبارک و خوشایند است.
 
او همچنین خبر داد: ۲۸ اردیبهشت سال آینده همزمان با روز جهانی موزه‌ها، این اداره کل قصد برگزاری همایشی بزرگ از موزه‌های سراسر کشور را دارد و افزود: و امیدوارم این هشتادسالگی مقدمه‌ایی تاثیر گذار و کمک بزرگی در جهت برگزاری این همایش بزرگ موزه ها در ۲۸ اردیبهشت آینده باشد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.