صفحه اصلی / رشد ۱۴ درصدی تولید فولاد / کاهش واردات کالاهای صنایع معدنی

رشد ۱۴ درصدی تولید فولاد / کاهش واردات کالاهای صنایع معدنی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، در کنار خوداتکایی و رونق تولید داخلی، رشد کشفیات کالای قاچاق، توسعه صادرات غیرنفتی، کاهش واردات کالاهای صنایع معدنی، افزایش صادرات ایران به اروپا، نمایانگر تحقق و عملیاتی شدن بخش مهمی از اهداف اقتصاد مقاومتی است. 
این گزارش بخشی از مهمترین تحلیل رسانه ها در یک هفته گذشته را در زمینه عملکرد دولت در اجرایی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار داده است. 
**تقویت تولید ملی و خوداتکایی 
یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر دستاوردهای تولید داخلی و تلاش برای خوداتکایی است. بر این اساس تولید فولاد خام در نیمه نخست ۹۶ با رشد ۱۴درصدی همراه شد. 
در نیمه نخست سال جاری تولید فولاد خام به ۸.۱ میلیون تن رسید. در همین مدت تولید کنسانتره سنگ آهن با رشد ۲۱درصدی و گندله سنگ آهن با افزایش ۲۵ درصدی مواجه شد. تولید کنسانتره سنگ آهن در ۶ ماه ابتدای امسال، از ۱۸.۸ میلیون تن نیز فراتر رفت و در همین حال ۱۵.۳ میلیون تن نیز گندله سنگ آهن تولید شد. 
در این مدت تولید محصول فولادی به ۵.۲ میلیون تن رسید که رشد ۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل کسب کرد. در نیمه اول سال جاری همچنین تولید شمش آلومینوم و پودر آلومینا به ترتیب به ۱۶۶هزار و ۱۲۱هزار تن رسید. تولید شمش آلومینیوم ۴درصد کاهش و پودر آلومینا ۴ درصد رشد یافت.
**رشد ۱۰ برابری کشفیات کالاهای قاچاق
بند سوم ابلاغیه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر توجه به ظرفیت ها و تولید ملی تاکید دارد اما واردات غیررسمی کالا به کشور سبب بی رونقی تولید داخل می شود. براین اساس کاهش قاچاق کالا موجب رونق بخشی اقتصاد ملی می کند.«محمود نوابی» رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از ۱۰ برابر شدن جمع آوری کالای قاچاق از شبکه عرضه در سال ۹۵ در مقایسه با ۹۴ خبر داد. 
** کاهش واردات کالاهای صنایع معدنی
یکی از اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص است.
بر این اساس بخش معدن و صنایع معدنی به‌ طور متوسط طی سال‌های گذشته توانسته سهم ۱۶درصدی از ارزش کل صادرات و ۲۴ درصدی از تجارت خارجی کشور را در اختیار گیرد؛ درحالی‌که سهم حدود ۵ تا ۶ درصدی از تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد. این امر نشان از اهمیت و اثربخشی بخش معدن و صنایع وابسته به ارزآوری،‌ درآمدزایی و اشتغال دارد.
آمارهای گمرک نشان می‌دهد صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی از ۷ میلیارد دلار عبور کرده درحالی‌که واردات طی سال قبل به ۳.۷ میلیارد دلار رسید. کاهش واردات کالاهای استراتژیک معدنی و صنایع معدنی نیز از جمله اتفاقاتی بود که طی سال‌های گذشته به‌ثمر نشست. 
واردات کالاهای معدنی و صنایع معدنی نیز در سال قبل به ۳.۷ میلیارد دلار رسید که از نظر وزنی و ارزشی، ‌کاهش ۲۶ درصدی و ۱۷درصدی را پشت ‌سر گذاشت. در این میان واردات فولاد نیز از نظر ارزش و تناژ با کاهش ۱۶تا ۱۷درصدی همراه شد. در ۵ ماه منتهی به مرداد امسال هم برابر با نیمه نخست سال۹۵، صادرات معدنی و صنایع معدنی انجام شد. در این مدت ارزش صادرات به ۳.۶ میلیارد دلار و ارزش واردات به ۱.۵ میلیارد دلار رسید. به عبارتی بخش صادراتی به اندازه دو برابر حوزه واردات عملکرد داشته است.
** افزایش صادرات ایران به اروپا
اتحادیه اروپا خبر از رشد ۷۵ درصدی مبادلات تجاری با ایران طی ۸ ماهه نخست سال‌جاری میلادی داده است. بر این اساس، مبادلات تجاری ایران و اروپا به بیش از ۱۳ میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری کمیسیون اروپا، مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا که در ماه‌های ژانویه تا آگوست سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۷.۵ میلیارد یورو اعلام شده بود در مدت مشابه امسال به ۱۳.۱۶ میلیارد یورو افزایش یافته است. پس از توافق هسته‌ای، اروپا خرید نفت ایران را از سر گرفت و همین یکی از اصلی‌ترین عوامل این رشد تجاری عنوان می‌شود.
همچنین واردات اروپا از ایران ۱۴۴ درصد رشد کرده و به مبلغ ۶.۵ میلیارد یورو رسیده است. در سال گذشته، اروپا ۲.۶۶ میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بود که همان هم نسبت به سال ۲۰۱۵، ۳۴۴ درصد رشد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.