صفحه اصلی / بورس امکان رشد دارد؛ اما صبوری می‌کند

بورس امکان رشد دارد؛ اما صبوری می‌کند

اما به دلیل اینکه هنوز اعتماد عمومی به ثبات وضعیت و پایداری عوامل مثبت اثرگذار بر بازار سرمایه، همه‌گیر نشده، فعلاً ترجیح می‌دهد صبوری کند و احتمالاً این وضعیت تا کمتر از دو ماه ادامه داشته باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، کارشناس بازار سرمایه گفت: با رشد قیمت نفت در روزهای اخیر و همچنین گزارش‌های مطلوبی که شرکت‌های گروه فلزات اساسی حاضر در بورس تهران در هفته گذشته منتشر کرده‌اند، کارشناسان بازار با توجه به تحلیل گزارش‌ها و چشم‌انداز سودآوری مناسب آنها، قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها را در محدوده فعلی برای سرمایه گذاران میان مدتی ارزنده ارزیابی می‌کنند؛ اما هنوز مسائلی وجود دارد که سرمایه گذاران را به احتیاط در معاملات ترغیب می‌کند.
احسان رضاپور نیکرو، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ادامه داد: در ماه‌های اخیر قیمت‌های جهانی به خصوص در حوزه فلزات اساسی و برخی محصولات پتروشیمی رشد قابل توجهی داشته است اما ازآنجاکه در شرایط فعلی بازار سرمایه نمی‌تواند به پایداری این قیمت‌ اعتماد داشته باشد و شرایط سیاسی پیرامون تحریم‌های جدید کشور، برجام و همچنین روابط اقتصادی با اروپا نیز با اما واگرهایی مواجه است، فعالان بازار ترجیح می‌دهند عجله‌ای برای خرید سهام شرکتها نداشته باشند.

به گفته او، این مسائل باعث شده جم معاملات افزایشی تجربه نکند و همچنان فضای رکود نسبی در بازار سرمایه حکمفرما باشد.

مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی تصریح کرد: بررسی تحولات بازار سرمایه نشان می‌دهد بخشی از مقدمات مورد نیاز برای رشد سهام شرکتها از جمله کاهش واقعی نرخ بهره بدون ریسک به عنوان عامل بسیار مهم بیرونی و بهبود شرایط قیمتی و حجم فروش برخی شرکت ها فراهم هم تر گذشته است اما به نظر می‌رسد همچنان با همه‌گیر نشدن فضای اعتماد عمومی در بازار سرمایه، به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری، هنوز تا نشانه‌های نوید دهنده آغاز رشد قدرتمند و پایدار، فاصله وجود داشته باشد.

رضاپور معتقد است: پتانسیل‌های خوبی برای رشد در بازار در حال شکل گیری است و گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها نیز این موضوع را تقویت کرده اما فضای بلاتکلیفی سیاسی و رکودی که هنوز در فضای اقتصادی کشور حس می شود باعث شده است افراد یا نهادهایی که منابع قابل توجه و موثر برای تزریق به بازار سرمایه دارا هستند و تمایل نسبی برای جهت دهی آن به بازار بورس درآن ها وجود دارد، برای ورود به بازار به قطعیت نرسند و تا مشاهده رفتار سایر بازارها و روشن شدن برخی بلاتکلیفی‌های سیاسی و اقتصادی صبر کنند.
به گفته او، می‌توان انتظار داشت این فضای انتظار و احتیاط فعلی بازار سرمایه تا اواخر فصل پاییز نیز ادامه دار باشد و اگر رخداد منفی موثر بر بازار سرمایه صورت نگیرد با نزدیک شدن به پایان سال شاهد تقویت نسبی بازار سرمایه باشیم .
مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی در پاسخ به این سؤال که رشد آتی بازار مربوط به یک یا چند گروه خاص خواهد بود یا همه بازار منتفع می‌شوند، گفت: معمولاً وقتی مؤلفه‌های رشد یک یا چند صنعت در بازار ظاهر می‌شود، جو مثبت حاصل از این اتفاق به بخش عمده بازار نیز سرایت می‌کند و دیگر گروه‌ها و شرکت‌ها نیز کم‌وبیش از فضای رونق ایجاد شده و جابجایی سهام بین سرمایه گذاران تأثیر می‌پذیرند.
رضاپور ادامه داد: موضوعی که مثلاً باعث می‌شود درآمد شرکتهای فعال در حوزه نفت و پتروشیمی یا فلزات و معدنی‌ها افزایش یابد، شرکت‌های دیگر را نیز که در زنجیره آنها هستند تحریک می‌کند و این دومینو به دلیل تشدید فضای رونق و رشد در بازار و افزایش نسبت درآمد به قیمت کل بازار، به جذابیت نسبی شرکت‌ها در مقایسه بایکدیگر منجر شده و تاثیر آن در رونق عمومی بازار مشاهده خواهد شد.
کارشناس بازار سرمایه درباره اثرگذاری تغییرات نرخ ارز بر بازار سرمایه در ماه‌های باقی مانده از سال جاری، اظهار کرد: بازار ارز از مسائل پیچیده‌ تری تبعیت می‌کند با این وجود به نظر می‌رسد نگاه ارکان حاکمیتی اقتصادی دولت و کارشناسان وابسته به آن، رشد متناسب و معقول ارز به تناسب شرایط اقتصادی کشور و ظرفیت اجتماعی آن را باور دارند که بر این اساس تغییرات قیمتی ارز با شیب تند دور از انتظار است و نهایتاً قیمت ارز متناسب با نرخ بهره بدون ریسک که هم اکنون در حوال ۱۵ درصد است، محتمل‌تر به نظر می‌رسد.
رضاپور ادامه داد: از سوی دیگر در سال‌های اخیر نیز تغییرات نرخ ارز به‌ویژه دلار با بازده بدون ریسک (نرخ بهره بازار پول) تفاوت چندانی نداشته و اگر شرایط سیاسی باثبات باشد و اتفاقات عجیب و غیرمنتظره رخ ندهد، انتظار می‌رود در آینده نزدیک نیز این نرخ فاصله معناداری با نرخ بهره نداشته باشد.
او تصریح کرد: هر چند دولت به افزایش پلکانی و مرحله به مرحله نرخ ارز اعتقاد دارد اما از این منظر نمی‌توان جذابیت خاصی برای سرمایه گذاران مستقیم ارز متصور بود گرچه این موضوع بر درآمدهای شرکت‌های صادراتی بورسی تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد و می‌تواند امید به سودسازی این شرکت‌ها را افزایش دهد.
کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: مطالعات اقتصاد در خصوص بازار مسکن نیز حاکی از آن است که اگر چه زمینه های نسبی رشد قیمتی وجود دارد اما به دلیل شرایط پرقدرت طرف عرضه و کمبود نقدینگی طرف تقاضا ،نباید انتظار بازده جذاب از این بازار  ها را به صورت عمومی داشت و در واقع پیش‌زمینه‌های جهش قیمتی بیش از نرخ بهره بدون ریسک فعلی (حوالی ۱۵ تا حداکثر ۲۰ درصد) در این بازار مشاهده نمی‌شود.
رضاپور افزود: از اظهار نظر‌ها و سیاست‌های اعلامی دولت نیز چنین برمی‌آید که اگر چه افزایش رونق در این بازار بااهمیت به دلیل تاثیر بر گردش پول کشور مورد علاقه است اما بازده این بازارها در محدوده نرخ تورم محتمل ترین سناریوی پیش رو ارزیابی می شود.
به گفته او همین موضوع باعث شده سهام شرکت‌های این گروه در بورس و یا شرکت‌های وابسته به صنعت ساختمان، اگر چه در محدوده‌های ارزنده و کف قیمتی سال‌های اخیر خود به سر می‌برند اما وضعیت پر رونقی را در معاملات تجربه نکنند.
مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی تصریح کرد: صنایعی مانند خودرو و قطعه‌سازان نیز با شرایط مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای رشد نیازمند چند رخداد بنیادی موثر و به تبع آن، اقبال بازار هستند اما هنوز این رفتار و تحرکات در بازار مشهود نیست.
به گفته او هزینه‌های مالی سنگین، بخش عمده‌ای از سود شرکت‌های این صنعت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
رضاپور افزود: در این میان با توجه به پتانسیل‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارد، اگر سایه رخدادها و نگرانی های سیاسی در بازار کم رنگ تر شود و شاهد پایداری قیمت های جهانی و روند افزایشی آن در بازار ها باشیم و سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که در صورت تعلل و تاخیر در تصمیم گیری کسب بازده را از دست خواهند داد آن زمان شاهد پیدایش فضای رونق در بازار خواهیم بود.
کارشناس بازار سرمایه معتقد است: تا زمان مشاهده نشدن سیگنال‌هایی مبنی تائید ورود به بازار و کسب بازدهی مناسب، به نظر می‌رسد فرصت برای خرید سهام ارزنده برای سرمایه گذاران خُرد همچنان باقی خواهد بود و همین مساله آنها را بیشتر به صبوری دعوت می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.