صفحه اصلی / اشتغال ۳۵ هزار نفر در قهوه خانه ها

اشتغال ۳۵ هزار نفر در قهوه خانه ها

گروه اصناف
به گزارش کسب و کار نیوز، دادستانی تهران در نخستین جلسه آسیب‌های اجتماعی در سال ۱۳۹۶ استعمال مواد دخانی و عرضه قلیان در اماکن عمومی را غیرقانونی اعلام کرد. به گفته عباس جعفری‌دولت‌آبادی، در عرضه مواد دخانی ۳ صنف قهوه‌خانه‌های سنتی و قدیمی مستقر در مناطق کارگری، قلیان‌سراها و رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها قابل تفکیک است و در مرحله اول باید به سراغ قلیان‌سراهای جدید، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها رفت و واحدهای صنفی بدون مجوز را در اولویت قرار داد.
دادستان تهران درباره شیوه اقدام پلیس برای مقابله با عرضه قلیان در اماکن عمومی گفت که برنامه پیشنهادی مبتنی بر اجرای تهاجمی و دستگیری افراد نیست؛ بلکه ابتدا از طریق صنف مربوطه اخطاریه‌ای برای واحدهای صنفی ارسال می‌شود و با اعطای مهلت یک هفته تا ۱۰ روزه برای جمع‌آوری قلیان‌ها، اقدام اولیه به واحدهای صنفی واگذار شود و چنانچه اقدامی از سوی متصدی واحد صنفی به عمل نیامد، پلیس با حمایت قضائی اقدام کند. این در حالیست که رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت نیز گفت: اجرای کامل طرح جمع‌آوری قلیان در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌های شهر تهران باید در اولویت‌های کاری قرار گیرد تا همانند شهر‌های دیگر از استعمال دخانیات جلوگیری شود.
خسرو صادق‌نیت درباره طرح جمع‌آوری قلیان از کافه‌ها و رستوران‌ها گفت: این طرح با همکاری سیستم قضائی استان‌های دیگر با موفقیت انجام شده و ادامه دارد، اما در کلان‌شهری چون تهران به علت در اولویت نبودن این طرح در دستگاه‌های مختلف، اجرایی شدن آن در پایتخت با تأخیر روبه‌رو شده و در آن دچار مشکل شده‌ایم. وی افزود: این طرح با همکاری سیستم قضائی در سایر استان‌ها به خوبی اجرا شده و برخورد قانونی با تمامی خاطیان امر و کافه‌های بدون مجوز صورت گرفته است. رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت بیان کرد: در راستای جمع‌آوری قلیان به عنوان یک معضل اجتماعی، متأسفانه طرح جمع‌آوری قلیان در تهران نتایجی حداقلی داشته است.
صادق‌نیت با انتقاد از رشد قارچ‌گونه مراکز عرضه قلیان در تهران و ارائه آسان مجوز برای قهوه‌خانه‌ها، گفت: برخی قهوه‌خانه‌ها در تهران ۴ تا ۵ بار پلمب شده‌اند، اما نمی‌دانیم چگونه با عملکرد دستگاه‌های دیگر باز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند. وی گفت: ارائه مواد دخانی در کلیه اماکن عمومی ممنوع است و این امر به عنوان یک قانون اجازه استفاده، ارائه و جذب مشتری به کافه‌ها و رستوران‌ها را نمی‌دهد. این درحالیست که طی ۸ سال گذشته، حکم اجازه سرو قلیان در قهوه‌خانه‌ها ابلاغ شد، اما در سال‌های بعد این حکم با دستور دیوان عدالت اداری لغو شد؛ بنابراین حتی اجازه ارائه قلیان از قهوه‌خانه‌ها سلب شده است.
صادق‌نیت عنوان کرد: با وجود لغو اجازه استعمال دخانیات و سرو قلیان در قهوه‌خانه‌ها طی ۵ سال اخیر توسط دیوان عدالت اداری، در حال حاضر سرو قلیان نه‌تنها در قهوه‌خانه‌ها، بلکه در بسیاری از رستوران‌ها به طور آزادانه صورت می‌گیرد و وزارت بهداشت به عنوان مسئول رسیدگی به این امر بدون حمایت دستگاه‌های قانون‌گذار، اجرایی و قضائی نمی‌تواند کاری انجام دهد. رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت گفت: طی بازرسی‌های انجام‌شده بسیاری از کافه‌ها نه تنها مجوز ارائه قلیان و دخانیات به مشتریان را نداشته، بلکه به طور غیرقانونی و بدون مجوز مشغول به فعالیت و سرویس‌دهی به مردم هستند و باید فعالیت آنها به طور کلی بررسی شود. وی گفت: تاکید صاحبان برخی قهوه‌خانه‌ها بر داشتن مجوز ارائه قلیان در شرایط لغو این حکم و فعالیت بسیاری از قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها بدون مجوز کلی کار از جمله مشکلات موجود در برخورد با متخلفان شهر تهران است که ساماندهی عرضه دخانیات را با معضل روبه‌رو کرده است. صادق‌نیت در پایان عنوان کرد: رسیدگی به ممنوعیت سرو قلیان در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها همچنان ادامه دارد و امیدواریم تأخیر در جمع‌آوری قلیان‌های شهر تهران با همکاری سیستم قضائی و پلیس، به زودی جبران و اجرای آن نهایی شود.
پلمب واحدهای صنفی راه‌حل مشکل نیست
محسن نظری، رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی تهران

در ۲۲ منطقه تهران، ۵ هزار قهوه‌خانه وجود دارد که به طور میانگین در هر کدام از این واحدهای صنفی، ۶ کارگر مشغول به کار هستند. در واقع ۳۰ هزار کارگر در این واحدها مشغول به کار هستند و با محاسبه صاحبان این واحدهای صنفی، ۳۵ هزار شاغل سرپرست خانوار فقط در شهر تهران در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی اشتغال دارند که معضل بیکاری تهدیدشان می‌کند. اگر این واحدها تعطیل شوند، سرمایه‌گذاری سنگینی که برای به وجود آمدن اشتغال شده است، هدر خواهد رفت. سال ۱۳۹۱ برای به وجود آمدن هر شغل مبلغی معادل ۸۲ میلیون تومان باید هزینه صرف می‌شد و پس از گذشت بیش از ۵ سال باید دید رقم سرانه اشتغال برای هر نفر، چقدر افزایش پیدا کرده است. با جمع‌آوری قلیان از قهوه‌خانه‌هایی که با مجوزهای اداره بهداشت و دیگر ارگان‌ها فعالیت می‌کنند، مشکلات اجتماعی به وجود می‌‎آید؛ شکل‌گیری قهوه‌خانه‌های زیرزمینی یکی از همین موارد است. از طرفی گرایش جوان‌ها و نوجوان‌ها به قهوه‌خانه‌های زیرزمینی که آنجا را محیطی امن و بدون نظارت می‌بینند، خطرهای زیادی را همراه خواهد داشت. برای مثال در شهر مشهد، قهوه‌خانه‌های زیادی اطراف حرم وجود دارند که به صورت مخفیانه قلیان می‌دهند. خانه‌های اجاره‌ای که بدون مجوز، مالیات و هزینه‌های دیگر با قیمت‌های چندین برابر به مشتری‌های‌شان قلیان می‌دهند. به این علت که قلیان ممنوع است. حتی کرایه مغازه تجاری را هم نمی‌دهد و سود زیادی به دست می‌آورد. با توجه به معضل بیکاری در این روزها خیلی‌ها مشتاق راه‌اندازی کار و کاسبی هستند؛ این موضوع بدون شک موجب شکل‌گیری قهوه‌خانه‌های زیرزمینی خواهد شد که مشتری‌های محدود خواهند داشت که با تماس تلفنی وارد می‌شوند و برای کشیدن قلیان هزینه زیادی پرداخت خواهند کرد، به این دلیل که قلیان کشیدن ممنوع شده است. با شکل‌گیری قهوه‌خانه‌های زیرزمینی به دلیل نبود نظارت کافی بر این واحدها خطرهای زیادی جوانان ما را تهدید می‌کند و علاوه بر آن صاحبان این واحدها هزینه‌های بیشتری دریافت می‌کنند. این طرح مربوط به واحدهای بدون پروانه کسب، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هاست و دادستانی طی بخشنامه‌ای جزئیات کار را اعلام می‌کند. پیشنهاد می‌شود کارگروه تخصصی توسط اتحادیه صنف اتاق اصناف، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط تشکیل شود تا قانون جامع کنترل مبارزه با دخانیات به درستی اجرا شود. البته باید در رستوران‌ها سرو غذا از قلیان تفکیک شود، اما پلمب واحدهای صنفی راه‌حل مشکل نیست.
جمع‌آوری قلیان‌ها استعمال آن را به خانه می‌برد
احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

درباره جمع‌آوری قلیان از قهوه‌خانه‌ها چندین سال است که اظهار نظرها، طرح‌ها و مصوبات بسیاری در جریان بوده است، اما باید اشاره شود که بعید به نظر می‌رسد که چنین اقداماتی مؤثر باشد، چراکه این قبیل برخوردها برای مبارزه با مواد مخدر نیز جواب نداد. قهوه‌خانه مکان خاصی است که وقتی فرد علاقه‌مند به قلیان برای استعمال قلیان به آنجا می‌رود اگر عرضه قلیان در این مکان تعطیل شود، او در منزل خود اقدام به این کار می‌کند، در حالی که در این صورت ممکن است استعمال قلیان در میان خانواده او نیز شیوع
پیدا کند.
باید سنجیده عمل کرد و برای اینگونه تصمیمات مطالعه شود تا تصمیم عجولانه‌ای گرفته نشود که بخواهیم دوباره بعد از چند سال از تصمیم خود برگردیم. همچنین در این میان بیشتر از هر اقدامی باید روی آموزش تاکید شود. سیستم‌های آموزشی مانند رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و دیگر نهادهای مرتبط با آموزش عمومی در این قضیه مداخله کنند. از سوی دیگر باید زمینه برخورداری از امکانات و تفریحات سالم برای نوجوانان و جوانان فراهم شود، در حالی که متأسفانه ما از نوجوانان خود غافل هستیم، اما هیچ اشکالی ندارد که در محله‌های مختلف مکان‌هایی برای برگزاری تئاتر و کنسرت موسیقی برای جوانان وجود داشته باشد تا آنها اوقات خود را در این مکان‌های فرهنگی سپری کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.