وی افزود: طبق قانون برای این دانش آموزان مربی رابط باید ارائه بدهیم تا کلاسهای جبرانی برگزار کنند. متأسفانه با کمبود نیرو مواجهه هستیم. دستگاههای متولی باید همکاری کنند تا سهمیه استخدام دهند.
سونامی بازنشستگی در سازمان استثنایی
غفوریان ادامه داد: تعداد ۲۳ هزار پرسنل داریم که سالیانه حدود ۸۰۰ نفر بازنشسته میشوند. تعداد تزریقی خیلی کم است. از سال آینده با سونامی بازنشستگی مواجه هستیم. ضرورت دارد، سازمان استخدامی، به اندازه بازنشستگی سهمیه استخدام بدهند تا با مشکلات کمی مواجه شویم.
حضور ۵۵ هزار دانش آموز استثنایی در مدارس عادی
معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد ۵۵ هزار و ۸۲۰ نفر از دانش آموزان در طرح فراگیر هستند و در مدارس عادی تحصیل میکنند. حدود ۸۰۰ مدرسه استثنایی پشتیبان پیش بینی کردهایم تا نوع خدمات را کیفی کنیم.
وی ادامه داد: به ازای هر دانش آموز که در مدارس عادی تحصیل میکنند، ۲ تا ۸ ساعت بر اساس شدت معلولیت معلم رابط پیش بینی کنیم. خدمات پشتیبانی ما سر جای خود وجود دارد.
وی ادامه داد: با بستههای آموزشی که ظرف یکساله گذشته تهیه کردهایم به معلمان و دانش آموزان ارائه شده است. مقاومت در بین دانش آموزان در پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه در کلاس درس کم است. حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی مزیتهایی دارد و اینگونه دانش آموزان عادی با تفاوت فردی آشنا میشوند و به دلیل سهمی که در برنامه ریزی آینده دارند میتوانند برای دانش آموزان معلول نیز در آینده برنامه ریزی کنند.
وی ادامه داد: اصلاح، انطباق و ارتقای فعالیتهای آموزشی و پرورشی در مسیر کسب مهارتهای لازم برای زندگی مطلوب از سیاستهای ما است. نگاه ما آموزش فنی و مهارتی است. دورههای متوسطه پیش حرفهای و حرفهای برای دانش آموزانداریم و به دنبال به روز رسانی اطلاعات هستیم.
غفوریان بیان کرد: اصلاح و روان سازی فرایند ها و بهبود مستمر با جذب مشارکتهای ذینفعان، شناسایی، بهره گیری و هدایت مشارکت نهادهای اجتماعی اعم از خانواده، نهادهای دولتی برای بهبود دستیابی کودکان با نیازهای ویژه به توانمندی و مهارت زندگی است، ارتقای سطح رضایت مندی، نوآموزان، والدین و معلمان از نهادهای ذینفع از دیگر سیاستهای ما است.
وی بیان کرد: هفت گروه با نیازهای ویژه تحت پوشش ما است. دانش آموزان با مشکل شنوایی، بینایی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی، اختلال هیجانی، دارای مشکل ویژه، جسمی و حرکتی هستند.
دانش آموزان با نیازهای ویژه را در مدارس عادی رها نمیکنیم
غفوریان افزود: همه دانش آموزان ویژه را به مدارس عادی اعزام نمیکنیم. آسیب شنوایی، بینایی، معلول جسمی و حرکتی به مدرسه عادی میروند. در تلاشیم تا دانش آموزان از پایینترین سن به مدارس عادی اعزام شوند. دانش آموزان در این مدارس رها نمیشوند و معلم رابط داریم تا گیرهای ارتباطی را رفع کنند.
وی یادآور شد: برای این ۵۲ هزار نفر مقاومت از سوی مدارس وجود ندارد. باید به معلمان دورههای آموزشی برگزار کنیم سال گذشته ۳۲ نشست تخصصی برگزار کردیم. برای معلمین مدارس عادی سه بسته آموزشی تهیه کردهایم که در اختیار آنان قرار میگیرد.
وی بیان کرد: تغییر نگرش با آموزش و تجربه به دست می آیند. امسال اردوهای یکروزه به صورت آزمایشی برای مدارس طرح تلفیقی پیش بینی میکنیم تا تغییر نگرش میان دانش آموزان ایجاد شود.
وی یادآور شد: مناسبسازی محتوای کتاب درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است تا شرایط تسهیل یابد.
وی درباره ی مناسبسازی فضای آموزشی گفت: سه سال پیش یک کار پژوهشی را با دانشگاه شهید بهشتی داشتهایم که دستوالعمل شد و توسط سازمان نوسازی تصویب و ابلا غ شود تا در مدارس عادی مناسبسازی برای دانش آموزان نیازهای ویژه فراهم شود.
گسترش مدارس بدون مانع
غفوریان ادامه داد: طرح و گسترش مدارس بدون مانع را در دستور کار داریم. به جد دنبال مناسبسازی هستیم. حق افراد دسترسی راحت است.
وی ادامه داد: سیاست ما فراگیرسازی است و مایل به گسترش مدارس شبانه روزی نیستیم که اجتناب ناپذیر است؛ اما اجتناب ناپذیر است و در نقاط محروم باید توسعه دهیم.
معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی کشور گفت: یک هزار و ۶۳۰ دانش آموز هم دختر و هم پسر در ۲۵ مرکز شبانه روزی تحت پوشش داریم.
وی ادامه داد: سال گذشته اعتبار سازمان استثنایی حدود ۲۲ میلیارد تومان بوده است که در سال ۹۶ به بیش از ۹۰ میلیارد تومان ارتقا دادیم.
وی با بیان اینکه خدمات حمایتی به دانش آموزان ارائه میدهیم گفت: هزینه هر دانش آموز استثنایی ۵ برابر دانش آموز عادی است. در سال ۹۵ بالغ بر ۳ هزار و ۵۵۵ پرونده را در سازمان بررسی کردیم. خدمات دارویی، بستری در بیمارستان، خدمات وسایل توانبخشی، ارائه هزینه عینک، پرداخت داروی مستمر، کاشت حلزون، ارائه تبلت، از برخیخدمات حمایتی ما بوده است.
غفوریان گفت: بدون حمایت خیرین، دستگاههای مرتبط و مردم نمیتواند خدمات مؤثر را بدهد. درخواست داریمتا خیرین به ما در خرید وسایل مدرن ویژه دانش آموزان استثنایی یاری دهند. البته همکاری خیرین با ما بسیار خوب است.
وی ادامه داد: در برنامهی شناسایی به هنگام کودکان با نیازهای ویژه، سنجش سلامت جسمانی آمادگی نو آموزان و کلاس اولیها داریم که هر سال بیش از ۳۰ هزار نفر دیر آموز شناسایی میشوند. کم کردن تراکم دانش آموزان تا سه دانش آموز، ارائه خدمات جبرانی برای آنان از برخی اقدامات ما است.
از هر ۶۵ نفر یک نفر دچار اوتیسم هستند
غفوریان گفت: از هر ۶۵ نفر یک نفر دچار اوتیسم میشوند که ۲ هزار دانش آموز اوتیسم داریم. متأسفانه در این بخش کشور ما آهسته گام است و میطلبد تا دانشگاهها در این بخش به ما کمک کنند.
وجود ۲ هزار دانش آموز اتباع بیگانه در مدارس استثنایی
وی ادامه داد: در کل کشور ۲ هزار نفر دانشآموز اتباع خارجه که اکثریت تبعه افغانستان هستند تحت پوششداریم.
معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی گفت: در ۱۴۱ مرکز آموزشی برای ۲ هزار دانشآموز دختر مهارت ارائه میدهیم. همچنین از یکماه آینده، زبان اشاره را به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ارائه خواهیم داد. همچنین آموزش خط بریل را به معلمان مدارس عادی خواهیم داد.
وی به برخی از مشکلات سازمان استثنایی اشاره کرد و گفت: ۳۰ درصد از دانش آموزان را به دلیل محدودیت اعتبار نمیتوانیم تحت پوشش سرویس رایگان قرار دهیم. خدمات درمان گران است که باز نیاز به بودجه داریم. بهشدت به نیروی گفتار درمانگر و کار درمانگر، نیروی خدماتی نیازمندیم. برای تغییر نگرش نیاز به همکاری رسانهها و دستگاههای اجرایی داریم. حاضریم در زمینهٔ پیشگیری از معلولیتها با صداوسیما همکاری کنیم. بر مناسبسازی مدارس ویژه افراد با نیاز ویژه نیز تأکیدداریم.
وی یادآور شد: تعداد ۳۸۰ نفر از دانش آموزان ما در دانشگاهها پذیرفته شدهاند و نسبت به سال ۹۲ در بحث ورزش ۲۸۸ درصد رشد داشتهایم