صفحه اصلی / کار علمی و بی طرفی، اعتماد ایجاد می کند

کار علمی و بی طرفی، اعتماد ایجاد می کند

 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، حسام‌الدین آشنا مشاور رییس جمهوری و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک در دیدار با محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری با اشاره به تهیه و تنظیم شرح وظایف جدید مرکز در آخرین روزهای دولت یازدهم و حضور نهاوندیان به عنوان رییس‌ دفتر رئیس‌جمهوری، اظهار داشت: یک ساختار نو و پویا بر مبنای شرح وظایف جدید طراحی شده‌است.
وی با اشاره به دو رویکرد مراکز پژوهشی تصریح کرد: رویکرد اول مبتنی بر وجود مراکز بزرگ با تعداد زیادی محقق مستقر و رویکرد دوم مبتنی بر شبکه سازی پژوهشی است که یک مرکز کوچک و چابک ولی دارای ارتباطات علمی گسترده با محققان در سراسر کشور عمل می‌کند. هر دو رویکرد کارکردهایی دارند ولی مرکز بررسی‌های استراتژیک با رویکرد دوم عمل می کند.
مشاور رییس جمهوری درباره وظایف این مرکز با ذکر تاریخچه‌ای از دوران حجت‌الاسلام موسوی خوئینی‌ها، روحانی و تاجیک، این سه دوره را به لحاظ کارکردی مشابه دانست و گفت: مرکز در این سه دوره به دنبال ارائه راهبرد و پژوهش به رئیس‌ جمهوری بوده اما فاصله میان مرکز و شخص رئیس‌ جمهوری در دوران دولت‌های نهم و دهم بر اساس نوع کارهایی که در مرکز انجام شده، بیشتر بوده است.
آشنا درباره وضعیت مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: ماموریت‌های مرکز در دوره جدید مشخص‌تر و شخصی تر شد و سه جهت‌ گیری در تعیین مخاطب مرکز مبنا قرار گرفت؛ رییس‌جمهوری، دولت و جامعه. ارتباط با رئیس‌ جمهوری و دولت از مسیرهای متداول اداری و ارتباط با جامعه از طریق شبکه‌های واقعی و مجازی مرکز انجام می‌شود.
محمد نهاوندیان کارنامه مرکز در چهارسال گذشته را فراتر از تمام دوران پیشین دانست و گفت: علت این موفقیت اولاً حضور آقای آشنا در رأس این مرکز و ثانیاً سازماندهی، ربط سازمانی خوب و حضور نیروهای تواناست.
معاون رییس جمهوری وجه ممیزه مرکز بررسی‌های استراتژیک را رفع نیازهای پژوهشی شخص رییس‌جمهوری و قوه مجریه به منظور تصمیم گیری بهتر دانست و افزود: لازمه حفظ این امتیاز آن است که مرکز بی طرف باشد، در اظهارنظرهای کارشناسی بی‌ طرفانه عمل کند. کار علمی و بی‌ طرفی اعتماد ایجاد می‌کند. مرکز باید گزینه‌های سیاستی مختلف و خلاصه‌ ای از رویکردهای مختلف در یک حوزه موضوعی به علاوه گزینه مختار خود را جهت تصمیم‌ گیری بهتر ارایه کند.
وی زمان آگاهی را یک مؤلفه مهم در فعالیت‌های مرکز دانست وگفت: مرکز در برابر سفارش‌های پژوهشی رئیس جمهوری نباید توجیه کمبود زمان را بیان کند بلکه باید آماده باشد تا در کوتاه ترین زمان، پاسخگوی سوالات و سفارش‌های رئیس‌جمهوری و قوه مجریه باشد.
نهاوندیان نکته سوم را به توانایی پیش بینی مرکز بررسی‌های اختصاص داد و گفت: مدیریت پیش بینی می‌تواند به سرعت‌عمل کمک کند و در واقع این مرکز به استقبال حوادث و رویدادها برود.
وی به ضرورت ارتباطات و همکاری بین‌المللی مرکز اشاره کرد و افزود: با رعایت حساسیت‌های موجود در روابط بین المللی مانند اثرپذیری یا نفوذ که نیازمند تدابیری است، می‌توان در تماس‌های بین‌المللی دست بالا را داشت و اثرگذار بود و نسبت به حضور و روابط بین‌المللی اگر هوشیار باشیم، نباید نگران بود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.