صفحه اصلی / ورود نماگر بازار سرمایه به کانال ۸۶ هزار واحدی

ورود نماگر بازار سرمایه به کانال ۸۶ هزار واحدی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، با تثبیت شاخص بورس در رقم ۸۶ هزار و ۴۳۰ واحدی که به کمک نمادهای پالایشی و فلزی فراهم شد، نماگر بازار سرمایه، پس از مدت ها به نرخ دی ماه ۱۳۹۲ دست یافت.
نقطه اوج شاخص بورس مربوط به سال ۱۳۹۲ است که پس از آن، روندی نزولی یافت، تداوم این روند نزولی باعث خروج برخی فعالان بازار سرمایه و رکود نسبی در معاملات شده بود.
اما در ماه های اخیر با بهبود شرایط، فعالان بازار سرمایه بازگشت تدریجی به بازار سرمایه را آغاز کرده اند که باعث ورود نقدینگی های جدید به بورس شده است.
 
**نقش مثبت رشد نرخ جهانی کامودیتی ها در بورس ایران
رشد قابل توجه قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی منجر به سودآوری و رشد قیمت سهام شرکت های مرتبط در بورس ایران شده است.
بورس ایران که کامودیتی محور است، نسبت به نوسان قیمت مواد پایه در بازار های جهانی، بسیار تاثیرپذیر است، بنابراین رشد قیمت این مواد، رشد بورس ایران را به دنبال دارد.
سهم اصلی را در رشد شاخص در معاملات امروز به نمادهای پالایشگاهی و فلزی تعلق داشت که همگی آنها تحت تاثیر رشد قیمت های جهانی قرار دارند.
بر این اساس، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فخوز (فولاد خوزستان)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) به همراه نمادهای شتران (پالایش نفت تهران)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، پارسان (نفت وگاز پارسیان) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشته اند.
عامل دیگری که در رشد شاخص تاثیرگزار بوده انتشار گزارش های مثبت شرکت های بورسی است که اغلب آنها با تعدیل های مثبت همراه بوده اند.
شاخص فولاد (فولاد مبارکه) امروز به تنهایی شاخص را ۲۶۳ واحد بالا کشید. بازگشایی این نماد در ساعت میانی معاملات که همراه با تعدیل مثبت بوده است، با استقبال خریداران و رشد قیمت همراه بود.
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بازار بورس مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت؛ به گونه ای که گروه فلزات اساسی در صدر معاملات قرار گرفت. در این گروه ۱۶۷ میلیون سهم به ارزش ۴۰۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فراورده های نفتی به ارزش ۲۷۴ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۱۴۷ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه خودرو با معاملاتی به ارزش ۱۱۷ میلیارد ریال جای گرفت. گروه کانی های فلزی با معاملاتی به ارزش ۷۷ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
در معاملات امروز ۶۶۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش معاملات بورس به ارزش یک هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال در ۵۸ هزار و ۵۹۳ نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد همه شاخص ها سبزپوش بوده اند. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۲۱۴ واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۵۳ واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، ۴۰ واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، ۷۴۶ واحد بالا رفت.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۶۵۱ واحد و شاخص بازار دوم بورس ۴۷۴ واحد رشد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.