صفحه اصلی / طرح رجیستری تلفن همراه مستمر و مداوم اجرا شود

طرح رجیستری تلفن همراه مستمر و مداوم اجرا شود

انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی با توجه به آغاز اجرای طرح رجیستری از هفته آینده، باهدف بررسی جوانب کار و فراهم کردن امکانات لازم برای هرچه بهتر انجام شدن این پروژه، نشستی را با حضور شرکت‌های واردکننده، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار کرد.
واردکنندگان تلفن همراه با تأکید بر ضرورت اجرای طرح رجیستری در کشور و جلوگیری از ورود این محصول به‌صورت قاچاق، خواستار حمایت‌های ویژه دولت از این شرکت‌ها برای تأمین نیاز بازار هم‌زمان با عملیاتی شدن طرح رجیستری، شدند. با توجه به اطلاعات موجود نیاز بازار ایران به تلفن همراه حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون دستگاه در سال است که بالغ‌بر ۹۰ درصد آن قاچاق بوده و تنها ۱۰ درصد از آنها به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شود. از طرفی واردات قانونی این محصول بین ۱۴ تا ۲۳ روز به طور می‌انجامد اما واردات آن از طریق قاچاق ظرف مدت زمان بسیار کوتاهی صورت می‌گیرد.
با توجه به اینکه محصول قاچاق از خدمات پس از فروش معتبری برخوردار نیست و ممکن است سلامت نبوده و تجهیزات داخلی آنها نیز تقلبی باشد و از سویی برای احقاق حقوق واردکنندگان معتبر، انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی طی دو سالی که از تأسیس آن می‌گذرد تلاش کرده تا طرح رجیستری اجرایی شود. که خوشبختانه سرانجام این طرح به انجام رسید و در جلسه‌ای که به همین منظور از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوطه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، جهانگیری تعلل بیش از این در اجرای طرح را اشتباه خواند و تصریح کرد: این کار باید خیلی زودتر انجام می‌شد.
سید محمود سفار، رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در مورد برخی مشکلات گمرکی به هنگام ترخیص کالاهای وارداتی سخن گفت و تشریح کرد: اجرایی شدن طرح رجیستری بدون پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی امکان‌پذیر نیست. ازآنجایی‌که طرح رجیستری با توقف اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات تلفن همراه، هم‌زمان شده است، امکان تأمین نیاز بازار به تلفن همراه با مشکلاتی مواجه می‌شود مگر اینکه مجدد ارز مبادله‌ای اختصاص پیدا کند و واردکنندگان  محصول خود را که ثبت سفارش کرده‌ یا هنوز در گمرک باقی مانده و ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز می باشند  را  بدون پرداخت مابه االتفاوت  نرخ بتوانند وارد کشور کنند.
این فعال اقتصادی در ادامه بر اهمیت تداوم اجرای طرح رجیستری در کشور تأکید کرد و گفت: اگر قرار باشد از اجرایی شدن رجیستری به توفیق دست پیدا کنیم و مشکلات قاچاق در این حوزه حل شود، باید این طرح مداوم در دستورکار قرار گیرد.
به باور وی فضای انبارهای گمرک کافی نیست و از طرفی قطع سامانه گمرکی، مشکلاتی را برای واردکنندگان به دنبال دارد.
حمیدرضا دهقانی نیا، مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از انجام هماهنگی‌های لازم با گمرک برای رفع مشکلات احتمالی هم‌زمان با اجرایی شدن طرح رجیستری خبر داد و اعلام کرد: خوشبختانه بخش‌های مختلف دخیل در این طرح، آمادگی لازم برای اجرا را دارند. در واقع تمهیدات لازم دیده شده تا نظم بازار به هم نخورد. البته ممکن است در فرآیند اجرا شاهد آن باشیم که سهم بازار برندهای مختلف تغییر کند که این موضوع غیرقابل اجتناب بوده و مربوط به روند اجرا نمی‌شود.
گفتنی است در ابتدای اجرای طرح تنها  با چند برند شروع می شود  و پس از بازه زمانی کوتاهی، تمام برندهای تلفن همراه وارد طرح می‌شوند. به‌طور حتم فروش گوشی‌های سالم با تجهیزات غیرتقلبی، ارائه خدمات پس از فروش مطمئن و بهتر از جمله مزایای اجرایی شدن طرح رجیستری است.
گرشاسب جمشید نژاد، مدیرکل تدوین استاندارد و تأیید نمونه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اعلام کرد در ظرف شش ماه اول اجرای طرح رجیستری هیچ‌گونه کالایی برای تأیید نمونه در گمرک باقی نخواهد ماند. به این معنا که تأیید نمونه و بررسی‌ها انجام می‌شود و تمام نمونه ها مجوز ترخیص می‌گیرد اما وارد کنندگان خاطی به هنگام ثبت سفارش جدید، اجازه ثبت نخواهد داشت. این مسئله تنها مربوط به شش ماه نخست اجرای طرح می باشد و برای جلوگیری از کمبود کالا در بازار است.
 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.