صفحه اصلی / انتظارات اقتصادی بخش‌خصوصی برای مقابله با بحران‌های بین‌المللی

انتظارات اقتصادی بخش‌خصوصی برای مقابله با بحران‌های بین‌المللی

در سی‌و‌یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تهران، فعالان اقتصادی میزبان رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بودند. پرویز فتاح که طی دو سال گذشته ریاست کمیته امداد امام خمینی (ره) را برعهده دارد، تعامل با بخش‌خصوصی برای آنچه که وی فقرزدایی از کشور می‌داند حفظ کرده است. او در حالی این‌بار به سی‌و‌یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران آمد که تفاهم‌نامه همکاری دیگری با نهاد بخش‌خصوصی با موضوع «طرح رفع سوءتغذیه کودکان نیازمند زیر ۶ سال» را به امضا رساند. پیش از این و طی سال گذشته نیز، تفاهم‌نامه دیگری میان اتاق تهران و کمیته امداد امام خمینی (ره) به امضا رسید و طی آن، اداره بیمارستان بازرگانان به اتاق تهران بازگشت. این بیمارستان از ابتدای تاسیس در دهه۳۰ خورشیدی، وقف اتاق بازرگانی تهران بود.
 
همچنین در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، گزارشی از وضعیت دیروز و امروز بیمارستان بازرگانان از سوی رییس این بیمارستان ارائه شد. آنطور که رییس اتاق تهران در این نشست اعلام کرد، این اتاق قصد دارد با تجهیز و نوسازی بیمارستان بازرگانان، این مرکز درمانی در جنوب شرق تهران را به مجهزترین بیمارستان تخصصی پایتخت تبدیل کند.
 
در ابتدای این نشست، رییس اتاق تهران با تسلیت شهادت امام زین‌العابدین (ع) گفت:« مهم ترین خبری که در روزهای گذشته رخ داد و روی آن باید بحث کرد، سخنرانی رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ بود که روز جمعه انجام شد و همان طور که از قبل پیش بینی می شد او در خصوص مسئله خروج آمریکا از برجام صحبت کرد ولی آن چیزی که در عمل رخ داد بیشتر ناسزا و هتاکی به کشور بود و تصمیم گیری درباره برجام را هم به کنگره واگذار کرد.»
 
مسعود خوانساری، افزود:« بعد از امضای توافق هسته ای فرصت هایی در کشور ایجاد شد و مدیران ارشد کشور امکان توسعه اقتصادی را در کشور فراهم آوردند. در همین خصوص با دوراندیشی مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی هم طرح شد تا ما با تمام توان خودمان بتوانیم از پتانسیل ها و امکانات موجود در کشور حداکثر استفاده را بکنیم و در عین حالی که به توانمندی های داخل فکر می کنیم نیم نگاهی هم به خارج داشته باشیم؛ بحث «درون نگری و برون زایی» از مهم ترین اهدافی بود که در اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری مطرح شد.»
 
رئیس اتاق تهران گفت:« خوشبختانه در چهار سال گذشته ثبات اقتصادی در کشور به وجود آمد و هیجاناتی که در قیمت ها هر روز شاهدش بودیم کمتر دیده شد و تورم بالای ۴۰ درصد به زیر ۱۰ درصد رسید و مردم امید به آینده پیدا کردند؛ اگرچه هنوز فاصله زیادی با ایده هایی که قطعا مسئولین و مردم دارند وجود دارد ولی خوشبختانه قدم های خوبی در راستای استحکام اقتصادی برداشته شده است. علاوه بر این در خصوص نگاه خارجی و بین المللی هم موفقیت های مهمی در حوزه دیپلماسی به وجود آمد، همه ما می دانیم که قبل از توافق هسته ای ایران کشوری بود که یک اتحاد عمومی علیه آن وجود داشت و کشوری منزوی محسوب می شد و ارتباط ما با دنیا قطع بود ولی حالا همه چیز ۱۸۰ درجه برگشته است؛ سخنرانی آقای ترامپ را به جز خود رئیس جمهور آمریکا و مقامات سه کشور دیگر هیچ کشوری تایید نکرد و همه به مخالفت با آن پرداختند؛ اکثر مجامع بین المللی، کشورهای اروپایی در مخالفت با حرف ها و ادعاهای ترامپ صحبت کردند و من فکر می کنم امروز ایران دیگر تنها نیست و در واقع سخنرانی ترامپ نه تنها ضرر و زیانی برای کشورمان نداشت بلکه بیشتر آسیب های آن به آمریکا بازگشت. از سوی دیگر و در بعد داخلی هم نه تنها صحبت های رییس جمهور آمریکا در اتحاد مردم تاثیری نداشت بلکه باعث ایجاد انسجام و همبستگی بیشتری در ارکان نظام با ملت شد.»
 
او در ادامه به بررسی برجام در کنگره آمریکا پرداخت و گفت:« موضوع برجام دو ماه یا سه ماه دیگر دوباره در کنگره آمربکا بررسی می شود و از همین حالا باید چاره اندیشی شود که دوباره شاهد نوسانات در بازار نباشیم؛ باید بتوانیم خودمان را در مقابل تصمیمات احتمالی ایزوله کنیم و اقتصادمان را محکم تر کنیم و این زمانی رخ خواهد داد که هم در ارتباط با مسائل سیاسی انسجام داخلی بین تمام قوا، ملت و ارکان نظام به وجود بیاید و هم از طرف دیگر در حوزه اقتصادی بتوانیم چالش هایی را که پیش روی اقتصادمان بوده و هست، هرچه سریع تر و با قاطعیت حل و فصل کنیم. 
 
او در ادامه از نوسانات ارزی به عنوان یکی از این چالش ها اقتصادی که باید برطرف شود و بارها بر آن تاکید شده است، یاد کرد و گفت: « به موضوع تک نرخی و واقعی شدن نرخ ارز در سال گذشته بارها اشاره شده است، اولین جایی که بلافاصله بعد از یک تلاطم اثر می پذیرد، بحث ارز است. انتظار ما از دولت محترم این است که بالاخره بحث ارز را باتوجه به واقعیت هایی که در اقتصاد وجود دارد و تورم داخلی و خارجی مدیریت کند. تک نرخی شدن ارز عامل مهمی است که به اعتقاد من می تواند در ثبات اقتصادی ما موثر باشد. به جای اینکه بازار و هیجانات آن تصمیم بگیرد که قیمت ارز را بالا و پایین ببرد، چه بهتر که دولت خود این موضوع را مدیریت کند و تکلیف تک نرخی و واقعی شدن قیمت ارز را هرچه زودتر مشخص کند.»
 
او در ادامه گفت: «دومین موضوعی که می تواند به انسجام داخلی و اقتصاد کشور کمک کند، بهبود محیط مستمر فضای کسب‌وکار است، باید قبول کنیم که تولیدکنندگان و کارآفرینان کشورمان دچار مشکلاتی در کسب و کارهایشان هستند؛ دولت بیش از اندازه بزرگ است و دخالت های بیش از اندازه دولت در اقتصاد مانع زیادی برای کسب و کار ایجاد کرده. شاخص های اقتصادی ما چه در مجامع بین المللی چه در داخل دارای رتبه های خوبی نیست و قطعا اگر بخواهیم اقتصاد را پر بارتر کنیم باید به محیط کسب و کار بیشتر بپردازیم. مجوزهای غیر ضروری که در برنامه ششم به آن اشاره شده بود که باید حذف شود و در قانون بهبود فضای کسب و کار هم به آن اشاره شده است چندان مورد توجه قرار نگرفته و تاکنون کمتر روی آن کار شده است؛ این باید یکی از اولویت های اصلی دولت در این دوره باشد که هم مجوزهای اضافه را حذف کند و دخالت های دولتی کاهش پیدا کند.» 
 
رییس اتاق تهران همچنین به اصلاح نظام بانکی اشاره کرد و گفت:« سود بانک ها به تسهیلات، یارانه نقدی که پرداخت می شود و قیمت سوخت ارزان باعث می شود که افراد پولشان را در بانک بگذارند و دیگر نیازی به کار کردن نداشته باشند و بدون دغدغه زندگی کنند؛ باید دولت بحث یارانه ها و سود بانک ها را اصلاح کند؛ اگر این اصلاحات صورت نگیرد نمی توانیم انتظار جذب سرمایه گذاری را داشته باشیم. انتظار ما از دولت این است که این مسائل را هرچه سریع تر حل کند.»
 
خوانساری در ادامه گفت: یکی دیگر از انتظارات بخش خصوصی از دولت پرداخت بدهی های دولت به پیمانکاران در بخش های مختلف مثل سلامت و کلیه فعالان اقتصادی است که از دولت طلب دارند. طلب‌های پیمانکاران و فعالان بخش خصوصی که از دولت دارند به مرز بحرانی رسیده و شرکت ها دچار مشکل شده اند و کسب و کارهایشان فلج شده است.»
 
او همچنین به فصل بودجه نویسی اشاره کرد و گفت:« کمیسیون های اتاق بحث بودجه را در اولویت قرار دهند و موضوعاتی را که در حوزه بودجه باید مطرح شود را به هیات رئیسه منتقل کنند تا از طریق دولت و مجلس به موقع در بودجه سال آینده پیگیری و رایزنی شود.» 
 
رئیس اتاق تهران همچنین در پایان حرف های خود به اعزام هیاتی از شرکت های استارت آپی از سوی اتاق تهران به نمایشگاه جیتکس دبی اشاره کرد و گفت:« شرکت های ICT و دانش بنیان آینده کشور را خواهند ساخت.»
 
گزارشی از دستاوردهای حضور در جیتکس ۲۰۱۷
 
 در ادامه، هومن حاجی پور، معاون کسب و کار اتاق تهران گزارشی از فرآیند حمایت و اعزام استارت آپ های ایرانی به نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۷ ارائه کرد و گفت:«حمایت از کسب وکارهای نوپا و اقتصاد دانش بنیان،تشویق ایده پردازان، تقویت خلاقیت و ارائه تعریفی جدید از همکاری با اکوسیستم استارت آپی از جمله اهداف معاونت کسب و کار اتاق تهران برای حمایت از ۱۲ استارت آپ بود. بدین ترتیب ۱۲ غرفه در نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۷ از طریق اتاق تهران به طور رایگان در اختیار این استارت آپ ها قرار گرفت و در مدت برپایی نمایشگاه نیز بازدید ها از غرفه اتاق تهران چشمگیر بود.»
 
او با اشاره به اینکه ۴۰۰ استارت آپ از کشورهای مختلف در این رویداد فناورانه شرکت کرده بودند، ادامه داد:«استارت آپ های ایرانی در شمار ۴۰ استارت آپ برتر قرار گرفتند و یکی از استارت آپ ها که با حمایت اتاق تهران در این نمایشگاه حضور یافته بود، تا مرحله نهایی دریافت جایزه ۱۸۰ هزار دلاری پیش رفت.» حاجی پور، سپس توضیحاتی درباره فرآیند گزینش این استارت آپ ها ارائه کرد و گفت:«طی فراخوانی، ۷۶ تیم استارت آپی برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کردند که طی غربالگری اولیه، ۲۵ استارت آپ برگزیده شدند. در نهایت نیز هیات داوران که متشکل از تعدادی از هیات نمایندگان، روسای تشکل های مرتبط و اساتید دانشگاه بودند، ۱۲ استارت آپ را برای قرار گرفتن در لیست حمایتی اتاق تهران انتخاب کردند.» معاونت کسب و کار اتاق تهران، سپس با بیان توضیحاتی درباره رشته فعالیت این استارت آپ ها افزود:«به نظر می رسد، یکی از مهمترین دستاوردهایی که اتاق تهران از این اقدام حاصل کرد، اعتمادسازی و ایجاد همکاری میان پارلمان بخش خصوصی، اکوسیستم استارت آپی و تشکل های این بخش بوده است.»
 
انتخاب حسابرس رسمی برای سال۱۳۹۶
 
پس از ارائه این گزارش، اعضای هیات نمایندگان به دستور بعدی این جلسه که انتخاب حسابرسی رسمی اتاق تهران برای سال ۱۳۹۶ بود، پرداختند و با اکثریت آرا شرکت آزمون پرداز مشهود را که پیش از این نیز، حسابرسی عملکرد مالی اتاق تهران رابرعهده داشت، برای حسابرسی مالی سال ۱۳۹۶ نیز برگزیدند.
 
سازماندهی بخش خصوصی در امر مسولیت‌های اجتماعی
 
سپس رییس اتاق تهران در ادامه این نشست با اشاره به همکاری‌های مشترک میان این اتاق و کمیته امداد امام خمینی (ره)، گفت: به دنبال توافق سال گذشته دو طرف بر سر واگذاری مجدد اداره بیمارستان بازرگانان به اتاق تهران، امروز پروژه مشترک دیگری میان یک نهاد بخش خصوصی و نهاد دولتی با هدف ارتقای مسولیت اجتماعی در کشور و در این مورد، رفع سوءتغذیه کودکان نیازمند زیر ۶ سال، در دستورکار قرار گرفته است.
 
خوانساری با بیان اینکه اتاق تهران در طول دوره اخیر، تلاش فراوانی در جهت سازماندهی مسولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی انجام داده است، افزود: اتاق تهران در راستای تحقق اهداف مسولیت‌های اجتماعی از سوی بخش خصوصی، همکاری با نهادهای مختلف را در پیش گرفته است.
 
ماهیت مردمی کمیته امداد حفظ شود
 
علامیرمحمدصادقی، عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز به شکل گیری کمیته امداد امام خمینی در ماه های نخست پس از انقلاب اشاره کرد و گفت:«کمیته امداد، یکی از نهادهایی است که حضرت امام (ره)، بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی پایه گذاری کردند. البته چند نهاد بود که ایشان اصرار داشتند که به سرعت شروع به کار کنند؛ یکی از این نهاد ها جهاد سازندگی بود که به منظور ایجاد عمران و آبادی در کشور و جبران کاستی ها ایجاد شد، سپاه پاسداران نیز برای حفظ امنیت مرزها و انقلاب و ایجاد و شروع به کار کمیته امداد هم برای رسیدگی به اقشار بی بضاعت مورد تاکید ایشان قرار گرفت.» او ادامه داد:« این افراد بی بضاعت که در جهت پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند، اغلب دچار محرومیت بودند، حال آنکه کمیته امداد با سرپرستی مرحوم حبیب الله عسگراولادی خدمات فوق العاده ای به این گروه ها ارائه کرد؛ از ایجاد پایگاه های بهداشتی تا پایگاه ها تحصیلی. یکی از دلایلی که سبب شد بیمارستان بازرگانان در اوایل انقلاب به کمیته امداد واگذار شود، خدمات این نهاد در حوزه بهداشت و درمان بود.»
 
میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه در سال های گذشته، کمک های مردمی به کمیته امداد بیشتر بود، گفت:«کمیته امداد بعدها منابع خود را از بودجه های دولتی نیز تامین کرد و در شمار نهادهای دولتی نظیر بهزیستی و هلال احمر قرار گرفت. درحالی که شایسته است که ماهیت مردمی بودن این نهاد حفظ شود. ضمن آنکه، اتاق تهران نیز نسبت به همکاری با کمیته امداد اعلام آمادگی کرده است.» نایب رییس اتاق تهران با بیان اینکه،رییس کمیته امداد در واگذاری بیمارستان بازرگانان با اتاق تهران همکاری کرده است، ادامه داد:«این بیمارستان همچنان می تواند به افراد بی بضاعتی که کمیته امداد معرفی می کند، خدمات ارائه کند.»
 
پیشنهاد تغییر ماموریت‌ها برای کمیته امداد
 
فاطمه دانشور دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با موضوع مسولیت اجتماعی بنگاه ها پشت تریبون این جلسه ایستاد. وی که موسسه خیریه مهرآفرین را نیز هدایت می‌کند، در این جلسه فیلم کوتاهی از کودکان کار و معضلات اجتماعی شهر تهران را برای رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) و فعالان بخش خصوصی به نمایش گذاشت.
 
وی با بیان اینکه، اعتیاد زنان و کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست، تکدی‌گری و کودکان کار، چالش برانگیزترین معضلات اجتماعی کشور و به ویژه شهر تهران است، افزود: به رغم اقدامات صورت گرفته از سوی دولت‌ها، اما همچنان شاهد حل نشدن این معضلات هستیم.
 
دانشور افزود: یکی از دلایل عدم موفقیت در حل معضل آسیب‌های اجتماعی، این است که کمیته امداد امام خمینی (ره) رفع آن را در ماموریت‌های خود نمی‌بیند.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران سپس افزود: بررسی‌های موسسه خیریه مهرآفرین نشان می‌دهد که تعداد زیادی از کودکان کار و بدسرپرست در تهران هنوز فاقد شناسامه هستند.
 
دانشور با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) اقدامات مناسبی در مناطق روستایی و محروم کشور انجام داده است، افزود: زمان آن فرا رسیده است که در ماموریت های این نهاد دولتی بازنگری شده و حمایت از خانواده‌های بد سرپرست در رسالت این کمیته قرار گیرد.
 
من فرزند فقر هستم
 
در ادامه مرتضی سلطانی، بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر، پشت تریبون قرار گرفت تا در باب ضرورت توجه به مسئولیت های اجتماعی بنگاه ها سخنانی را ایراد کند. او در ابتدا، خود را این گونه توصیف کرد:« من فرزند فقر هستم.» و سپس از فقر دوران کودکی خود در محله «قلعه مبارک آباد قم» سخن گفت که حتی حسرت خرید نان سنگک را داشته است. اما سلطانی گفت که اکنون، در بنگاه اقتصادی او با برند زر، ۱۰ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند و ۱۴ الی ۱۵ شرکت در این گروه صنعتی ایجاد شده است.سلطانی در ادامه، با اشاره به وجود انواع آسیب های اجتماعی در کشور از جمله اعتیاد گفت:« همه این آسیب ها دارای راه حل است و نهادهایی نظیر کمیته امداد هیچ گاه سراغ کارآفرینان برای جلب همکاری به منظور کاهش فقر نیامده اند.»
 
نان‌آوری پس از فقر
 
بنیانگذار گروه صنعتی نان سحر نیز در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، پس از آنکه سرگذشت زندگی و شروع به کار خود را در دقایق کوتاهی تشریح کرد، گفت: شروع فعالیت اقتصادی نان سحر به مانند سایر کسب‌و‌کارهای موفق و بزرگ امروز، از مکانی محقر و کوچک با تعداد پرسنل محدود آغاز شد و امروز پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر این مجموعه بزرگ تولیدی کشور، علاوه بر تولید انواع نان به در تولید ماشین‌آلات صنعت نان کشور نیز فعالیت داریم و ایجاد دانشگاه علمی کاربردی و توسعه آموزشی در این بخش را نیز در پیش گرفته‌ایم.
 
خان‌محمدی سپس به رفع فقر و معضلات اجتماعی در کشور را در گرو توسعه اشتغال دانست و گفت: گداپروری در کشور را باید کنار گذاشت و به جای آن، همه دستگاه های کشور برای ایجاد اشتغال و به کارگیری افراد ناتوان جامعه همت کنند. وی افزود: اشتغال و تولید در کشور با سود بالای بانکی ایجاد نخواهد شد.
 
اقتصاد مقاومتی به مقاومت اقتصادی تبدیل شده است
 
غلامعلی سلیمانی، بنیانگذار شرکت کاله نیز طی سخنانی به ضرورت حمایت از کارآفرینان برای ایجاد اشتغال و متعاقب آن کاهش فقر اشاره کرد و گفت:« اگر تولید رونق داشته باشد، مشکلات معیشتی به حداقل می رسد. اجرای اقتصاد مقاومتی، مورد تاکید مقامات کشور است اما بدنه وزارتخانه ها در برابر توسعه بنگاه ها مقاومت  نشان می دهند و به تعبیری اقتصاد مقاومتی به مقاومت اقتصادی تبدیل شده است. در عین حال وجود شفافیت نیز می تواند به رفع بسیاری از مشکلات کمک کند.»
 
تغییر در تخصیص یارانه های نقدی
 
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در سخنانی به تخصیص یارانه نقدی به دهک های پایین جامعه اشاره کرد و گفت: حذف یارانه نقدی برای افراد توانمند و تخصیص آن به دهک های پایین باید در دستورکار جدی دولت قرار گیرد و در این زمینه کمیته امداد امام خمینی (ره) می تواند در شناسایی و هدایت یارانه ها به افراد کم بضاعت نقش آفرینی کند.
 
حمیدرضا صالحی سپس به توانمندسازی افراد کم بضاعت در کشور اشاره کرد و افزود: در این رابطه همکاری میان اتاق تهران و کمیته امداد امام خمینی (ره) می تواند در ورود این بخش از جامعه به بازار کار و فعالیت های اقتصادی اثرگذار باشد.
 
محمدرضا انصاری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با اشاره به سرگذشت کارآفرینانی که در این جلسه نطق هایی را ارائه کردند، گفت:«این کارآفرینان عاشق کار و تولید هستند و بدون حمایت به این جایگاه دست یافته اند. بنابراین ضرورت دارد که از تولید و صادرات حمایت صورت گیرد که صدها کارآفرین از جنس سلیمانی ها و سلطانی ها در کشور پدید آید.»
 
محمدرضا نجفی منش دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز بر حذف یارانه نقدی تاکید کرد و گفت: زمان آن فرا رسیده است که افراد توانمند از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی حذف و این موضوع هدفمند شود و تنها افراد نیازمند را شامل شود.
 
محمود نجفی عرب، یکی دیگر از اعضای هیات نمایندگان به کنایه از رییس کمیته امداد درخواست کرد که فعالان حوزه سلامت را نیز به فهرست افراد تحت حمایت این نهاد اضافه کند:« طرح تحول به اجرا درآمد، بدون آنکه منابع مورد نیاز آن تامین شود. نتیجه آنکه اکنون بسیاری از بنگاه های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به مرز ورشکستگی رسیده اند و بدهی دولت به این صنعت به حدود ۱۰ هزار میلیاردتومان می رسد.»او با اشاره به شکل گیری سونامی کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در آینده ای نزدیک، از رییس اتاق تهران درخواست کرد که زمینه ملاقات نمایندگان این صنعت با معاون اول رییس جمهوری را فراهم کند.»
 
در ادامه این جلسه، ناصر ریاحی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، خواستار شفافیت و ارائه گزارش هایی از نحوه هزینه کرد کمک های مردمی و  نتایج آن توسط کمیته امداد شد.
 
کاوه زرگران نیز کارآفرینان را سرداران تولید توصیف کرد و گفت:« شایسته است از تجربه کارآفرینانی که در این نشست حضور یافته اند، در حوزه مسئولیت های اجتماعی بهره برداری صورت گیرد.» زرگران با بیان اینکه «ایجاد شغل برای فرد، سرنوشت یک خانواده را تغییر می دهد» خطاب به رییس کمیته امداد درخواست کرد:«کمیته امداد با نوآوری در جهت احیای اعتماد مردم و بخش خصوصی به خود تلاش کند.»
 
 
 
به دنبال ایجاد اشتغال برای مددجویان هستیم
 
در ادامه این نشست، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بر تغییر نگاه این نهاد به طبقات محروم و ضعیف جامعه اشاره کرد و گفت: در مواجهه و برخورد با این بخش از جامعه باید به جای نگاه ترحمی، به سمت توانمندی آنان گام برداشت.
 
پرویز فتاح با بیان اینکه تاریخ را فقرا ساخته اند نه ثروتمندان، افزود: در کنکور امسال، از میان ۱۰۰۰ نفر نخست این ماراتن، ۱۵۰ نفر از دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد بودند.
 
وی با بیان اینکه با جدیت باید به سمت مبارزه با فقر در کشور حرکت کرد، گفت: برای مقابله با این دشمن خطرناک، باید به ریشه‌ها پرداخت.
 
فتاح با اشاره به اینکه سازماندهی و برنامه ریزی های کمیته امداد امام خمینی (ره) برای پوشش افراد نیازمند، بر مبنای توانمندسازی آنان است، افزود: در حال حاضر ۳۳۰ هزار دانش آموز و ۷۲ هزار نفر دانشجو تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند. به گفته وی، تمامی افراد تحت پوشش این کمیته از بیمه درمانی و تکمیلی برخوردار هستند.
 
رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) سپس افزود: رویکرد این نهاد، فرا مذهبی و فرا جناحی است و با نگاه ملی و هوشمندانه به مبارزه با فقر می پردازیم.
 
رییس کمیته امداد در ادامه سخنانش،مساله فقر را در کشور قابل حل دانست و گفت:«ریشه یابی فقر در کاهش آن موثر است. اما مساله این است که نیروهای متولی این امر با یکدیگر بسیج نمی شوند تا به این دشمن، حمله کنند. اگر فقر افزایش یافته به این دلیل است که اقتصاد بیمار است و از نشانه های این بیماری آن است که واردات بر صادرات تفوق یافته، نرخ سود بانکی بالاست و کالاهای  قاچاق نیز در حجم بالایی به کشور وارد می شود.»
 
او با بیان اینکه راه حل این مشکلات حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد:« من در ارتباط با قطع یارانه‌ها از یک سال پیش با آقای رئیس جمهور روحانی صحبت کردم و به ایشان گفته ام اکنون از چه بیم دارید، و چرا یارانه پردرآمدها را حذف نمی کنید و ۴۰ هزار میلیاردتومان پول بی زبان را به یارانه نقدی اختصاص می دهید؟ من مسئولیت قطع یارانه‌ها را می‌پذیرم.  من فحش‌ها را می‌پذیرم به هر حال این کارها فحش‌خوری هم دارد. شما بگویید که هر کسی نیازمند است بیاید کمیته امداد. مردم ما فهیم و بزرگ هستند و مسائل را درک می‌کنند. »
 
 او ادامه داد:« مقامات اعلام می کنند که برای مثال دو فرد وابسته به داعش را شبانه در روستایی دستگیر کرده اند آیا این مقامات نمی توانند کانتینر های مملو از کالاهای قاچاق را که در روز روشن وارد کشور می شود متوقف کنند؟ حجم قاچاق حداقل به ۲۰ میلیارد دلار می رسد. که اگر ۵۰ درصد آن کنترل شود ۱۰ میلیارد دلار کمتر قاچاق به کشور می‌آید آیا نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم؟ مبارزه با قاچاق اراده می‌خواهد  و اگر ۱۰ میلیارد دلار از میزان قاچاق را کم کنیم، اشتغال در کشور افزایش پیدا می کند.»
 
 فتاح در بخش دیگری از سخنانش گفت که همه افراد تحت پوشش کمیته امداد، سرپا و سلامت نیستند:«یک میلیون و۳۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش در سنین بالای ۶۵ سال هستند. یک میلیون نفر از افراد تحت پوشش زنان سرپرست خانوار بوده،۴۰ هزار نفر دارای بیماری صعب العلاج و۲۰۰ هزار نفر در سنین کمتر از ۶ سال هستند.»
 
رییس کمیته امداد با تاکید بر اینکه، همت خود را در جهت ایجاد اشتغال برای افراد تحت پوشش این نهاد گماشته است، افزود:« سال گذشته، در قانون بودجه، تبصره ای با موضوع اختصاص یک هزار میلیاردتومان اعتبار برای اعطای وام قرض الحسنه به مددجویان گنجانده شد و سقف وام اعطایی به هر فرد، ۱۵ میلیون تومان تعیین شد. اما ما در تعامل با بانک ها توانستیم، یک هزار و صد میلیون تومان اعتبار جذب کنیم.۳۰۰ میلیون تومان نیز از اعتبارات کمیته امداد به آن افزودیم و بدین ترتیب به یک صد هزار نفر وام قرض الحسنه اعطا شد. نتیجه انکه سال گذشته، ۱۰ درصد از افراد تحت پوشش کمیته امداد کاهش یافت.»
 
او با اشاره به هدف کمیته امداد مبنی بر اعطای وام قرض الحسنه به ۱۵۰ هزار نفر در سال جاری، ادامه داد:« دو هزار تراکتور از تراکتور سازی تبریز و پنج هزار وانت از سایپا به منظور توسعه اشتغال در روستاها خریداری شد و در اختیار افراد تحت پوشش قرار گرفت. همچنین، حدود ۲۰ هزار پانل خوزشیدی خریداری شد و در اختیار افراد تحت پوشش در کرمان قرار گرفت تا در پشت بام هایشان قرار دهند، برق تولید کنند و این برق را به وزارت نیرو بفروشند.هدف ما این است که این افراد توانمند شده و از دایره حمایت های کمیته امداد خارج شوند.»
 
فتاح در ادامه توضیحاتی درباره طرح همسفره که هدف رفع سوتغذیه کودکان زیر ۶سال تحت پوشش کمیته امداد را دنبال می کند، ارائه کرد و گفت:«در این طرح تولیدکنندگان یک درصد از قیمت خرید کالاهایشان را به طرح همسفره اختصاص می دهند و در مقابل کمیته امداد برای کالای آنها تبلیغ می کند.»
 
او در واکنش به سخنان دانشور، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که خواستار حمایت کمیته امداد از آسیب دیدگان اجتماعی بود، توضیح داد:«آسیب اجتماعی، آسیب است. در حالی که هدف کمیته امداد کاهش فقر است و طبق قانون، کمیته امداد، افرادی را که فاقد شناسنامه هستند نمی تواند تحت پوشش قرار دهد.»
 
فتاح ادامه داد:«کمیته امداد، ۳۵ هزار خانواده را سرپرست معتاد دارند، تحت پوشش حمایت خود دارد و تعداد خانواده های تحت پوشش که سرپرست آنها زندانی است، به ۴۰ هزار خانوار می رسد. بنابراین اجازه دهید ما صرفا به کاهش فقر بپردازیم و اصولا کار کمیته امداد پیشگیری است. چرا که اگر به فقر هم رسیدگی نکنیم، ممکن است، به شکل گیری آسیب های اجتماعی دامن بزند.»
 
در پایان سخنان رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، تفاهم نامه همکاری میان اتاق تهران و این کمیته در خصوص طرح همسفره که به رفع سوءتغذیه کودکان نیازمند زیر ۶ سال اختصاص دارد، از سوی مسعود خوانساری و پرویز فتاح امضا شد.
 
بر اساس این طرح، بنگاه های اقتصادی فعال در حوزه تولید مواد غذایی می توانند از طریق تعبیه لوگو طرح همسفره روی محصولات تولیدی خود و فروش این محصولات در بازار، با اختصاص یک درصد از فروش تولیدات یا خدمات خود، در این طرح مشارکت کنند.
 
بیمارستان بازرگانان،تخصصی می‌شود
 
ارائه گزارشی از وضعیت دیروز و امروز بیمارستان بازرگانان، از دیگر موضوعات مطرح شده در سی و یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران بود.
 
ایران‌منش رییس این بیمارستان طی سخنانی، به تاریخچه فعالیت بیمارستان بازرگانان و فراز و نشیب‌های آن در طول بیش از ۷۰ سال سابقه آن پرداخت و با اشاره به اینکه طی سال گذشته، اداره این بیمارستان پس از سال ها بار دیگر به اتاق تهران بازگردانده شده، گفت: در حال حاضر بیمارستان بازرگانان موفق به کسب رتبه درجه یک اعتباربخشی شده است.
 
به گفته وی، این بیمارستان همچنین در سطح بیمارستان های منطقه در بخش زنان و زایمان رتبه نخست را کسب کرده است.
 
ایران‌منش همچنین به بازسازی و نوسازی بنای بیمارستان و تجهیز وسایل آن اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی های اتاق تهران برای اعتباربخشی دوباره به این بیمارستان در حال انجام است و به زودی بیمارستان بازرگانان به مرکز درمانی معتبری در تهران بدل خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه طرح جامع بیمارستان بازرگانان در حال نهایی شدن است، افزود: بیمارستان بازرگانان با کمک اتاق تهران به بیمارستان تخصصی تبدیل خواهد شد.
 
رییس اتاق تهران نیز در سخنان کوتاهی، به عزم این اتاق برای نوسازی، تجهیز و ارائه خدمات درمانی مناسب از سوی این بیمارستان اشاره کرد و گفت: در این رابطه اتاق تهران به دنبال برقراری همکاری یک بیمارستان معتبر خارجی با بیمارستان بازرگانان است.
 
سپس فاطمه دانشور عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز این درخواست را خطاب به رییس اتاق تهران مطرح کرد که سازو کاری برای سم زدایی از کودکان دچار اعتیاد در این بیمارستان تعریف شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.