صفحه اصلی / تکمیل زنجیره فولاد با فناوری بومی

تکمیل زنجیره فولاد با فناوری بومی

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز بومی‌سازی فناوری این صنعت که روزی برای فعالان تولید فولاد کشور همچون رویا به نظر می‌رسید، با تلاش متخصصان داخلی محقق شده و اکنون نیازمند تکمیل هرچه بیشتر زنجیره فولاد با فناوری بومی هستیم. 
دانش فنی ایرانی در خدمت طرح‌های فولادی
یک کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه سابق بر این، برای احیای گندله آهن و تولید آهن اسفنجی، از روش‌های MIDREX و HYL در داخل کشور استفاده می‌شد، به «کسب‌وکار» می‌گوید: واحدهایی که از این تکنولوژی بهره می‌گیرند، موظف هستند هزینه‌ای را تحت عنوان حق عضویت در کلوپ MIDREX و HYL پرداخت کنند، اما در حال حاضر از آنجا که تکنولوژی جدید توسط متخصصان ایرانی ابداع شده و به ثبت رسیده است، واحدهای داخلی، از کاهش هزینه در این بخش برخوردار خواهند شد، بنابراین در همین ابتدای امر، کاهش هزینه‌های تولید را به‌ همراه دارد. رسول احمدزاده، مدیر پروژه فولاد میانه افزود: طرح‌های استانی تحرک تازه‌ای در این صنعت ایجاد کرده و از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح فولاد میانه، استفاده از تکنولوژی بومی برای نخستین بار در ایران و استفاده از دانش تمام ایرانی است. وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره فولاد با فناوری بومی در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره فولاد‌سازی احیا و نورد، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالاتر، اشتغالزایی بیشتری نیز به دنبال خواهد داشت. 
ثبت فناوری پرد در دو قاره به عنوان تکنولوژی ایرانی 
معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز با بیان اینکه شرکت ‌ام.ام.ای به عنوان دارنده تکنولوژی پرد از سال ۸۳ پایه‌گذاری شد، ‌اظهار داشت: فناوری پرد، در اروپا و آسیا به عنوان تکنولوژی ایرانی تولید آهن اسفنجی به ثبت رسیده است و در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسید. مهدی کرباسیان همچنین با برشمردن ویژگی‌های طرح جامع فولاد خاطرنشان کرد: عملیاتی شدن زنجیره فولاد در این طرح مورد تاکید مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره فولاد در تمام استان‌ها مد نظر قرار دارد، ادامه داد: برای نمونه، قرار گرفتن آهن اسفنجی میانه در کناردست کارخانه نورد آذربایجان، به تکمیل زنجیره فولاد در استان کمک خواهد کرد. وی همچنین اظهار داشت: مصرف فولاد از مهم‌ترین زمینه‌های رشد و توسعه کشورها محسوب می‌شود و تمرکز دولت یازدهم و دوازدهم روی این موضوع است تا براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی دست پیدا کنیم. 
متخصصان داخلی می‌توانند در داخل و خارج متخصص جدید تربیت کنند
کرباسیان با اشاره به ظرفیت ذخایر سنگ‌آهن ایران به عنوان تکیه‌گاه صنعت فولاد، افزود: از سال ۹۳ و همزمان با آغاز برنامه وسیع اکتشاف در کشور، حدود ۳ هزار کیلومتر مربع از پهنه‌های استان آذربایجان‌شرقی و میانه تحت عملیات اکتشاف قرار گرفتند. وی گفت: تفاوت این طرح با سایر طرح‌های تولید فولاد استفاده از تکنولوژی بهتر، سرمایه‌گذاری کمتر و صرفه‌جویی انرژی است و امیدواریم بتوانیم این طرح را در کل ایران و حتی در دنیا توسعه دهیم. کرباسیان با اشاره به تولید مواد اولیه این کارخانه توسط معادن گلگهر و چادرملو تصریح کرد: در بازنگری و پایش طرح فولاد، ایمیدرو از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به تامین زنجیره فولاد شده و ما امیدواریم در آینده مشکل تامین مواد اولیه برای کارخانه‌های فولاد‌سازی نداشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: صنعت فولاد کشور در حال حاضر آنچنان رشد کرده که متخصصان فولاد مبارکه اصفهان می‌توانند در کل کشور و حتی در خارج از ایران متخصصان جدید را تربیت کنند. 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.