صفحه اصلی / روند صادرات صنایع غذایی و تبدیلی در کشور سیری صعودی داشته است

روند صادرات صنایع غذایی و تبدیلی در کشور سیری صعودی داشته است

«کاوه زرگران» افزود: افزایش در صادرات صنایع غذایی و تبدیلی کشور در نیمه نخست امسال در همسنجی با پارسال در حالی رخ داده است که صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی و ارزشی، ۲.۵ درصد کاهش داشته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا,   به گفته این مقام مسئول، عمده این کاهش به دلیل کاهش صادرات محصولات باغی از قبیل پسته و سیب بوده است؛ در حالی که رشد حدود ۱۰ درصدی در صادرات صنایع غذایی و تبدیلی کشور از کاهش بیشتر صادرات گروه محصولات کشاورزی و غذایی کشور جلوگیری کرده و سبب ارتقای تراز تجاری این گروه شده است. 
وی توضیح داد: صادرات صنایع غذایی و تبدیلی کشور از حدود یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار در ۶ ماهه نخست سال ۹۵ با رشد صعودی به حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در نیمه نخست امسال رسیده است و به لحاظ وزنی نیز با رشدی نزدیک به ۲۳ درصدی مواجه بوده است؛ به طوری که از ۷۴۸ هزار تن به ۹۲۳ هزار تن افزایش داشته است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران همچنین سهم صادرات صنایع غذایی و تبدیلی از کل صادرات غیر نفتی کشور در مدت یاد شده را نسبت به مدت مشابه پارسال را با یک درصد افزایش، هفت درصد اعلام کرد و گفت: این افزایش در حالی رخ داده است که ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور در این دوره با کاهشی تقریبی سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو بوده است.
 
** پیش بینی رکورد یک میلیارد دلاری صادرات محصولات صنایع لبنی 
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در ادامه صنایع لبنی، شیرینی و شکلات، رب گوجه فرنگی و آبمیوه و کنستانتره را به عنوان گروه‌های عمده صادراتی صنایع غذایی و تبدیلی کشور در این دوره برشمرد و گفت: صنایع لبنی کشور با صادرات نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلاری در ۶ ماه نخست امسال پیشتاز صادرات صنایع غذایی کشور بوده است.
وی علت اصلی رشد صادرات چشمگیر فرآورده های صنایع لبنی کشور را حمایت های دولتی در قالب تخصیص یارانه برای توسعه صادرات این محصولات عنوان کرد و افزود: در صورتی که صادرات محصولات لبنی کشور با روند فعلی ادامه پیدا کند و مانعی بر سر راه صادرات این محصولات به وجود نیاید، کسب رکورد یک میلیارد دلاری صادرات لبنیات تا پایان امسال دست یافتنی است. 
زرگران، اقلام عمده صادراتی صنایع غذایی در این دوره را نیز برشمرد و اظهار داشت: شکلات با صادرات حدود ۱۱۸ میلیون دلاری مهم ترین کالای صادراتی صنایع غذایی در ۶ ماه نخست امسال بوده است و محصولات بستنی، پنیر و کشک، ماست، رب گوجه فرنگی، شیر و خامه و شیرخشک و انگور خشک شده به ترتیب عمده ترین قلم کالاهای صادراتی صنعت غذای کشور بوده اند. 
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران ادامه داد: با وجود آنکه صادرات محصول پسته کشور در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، به لحاظ ارزشی ۴۳ درصد (حدود ۶۳ میلیون دلار) و به لحاظ وزنی ۴۸ درصد کاهش یافته است، همچنان با صادرات حدود ۲۱۹ دلاری در نیمه نخست امسال، عمده ترین کالاهای صادراتی گروه کشاورزی و صنایع غذایی کشور محسوب می‌شود. 
 
** افزایش ۹۰۰ میلیون دلاری واردات برنج، گوشت و روغن خام 
وی، واردات کالاهای اساسی گروه کشاورزی کشور را نیز در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صعودی اعلام کرد و گفت: ارزش واردات کالاهای اساسی غذایی در نیمه نخست امسال نزدیک به ۹ میلیون تن به ارزش حدود پنج میلیارد و ۹۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۱۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۶ درصد افزایش داشته است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران اقلام مهم وارداتی در ۶ ماه نخست امسال را برنج، دانه ذرت، دانه سویا، روغن خام، کنجاله و گوشت گوساله عنوان کرد و گفت: برنج با واردات حدود ۹۹۶ میلیون دلاری، ۳۷ درصد از ارزش واردات کشور را در نیمه نخست سال ۹۶ به خود اختصاص داده است و ارزش واردات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۸ درصد افزایش داشته است.
به گفته این مقام مسئول، در نیمه نخست امسال نزدیک به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن دانه ذرت به ارزش تقریبی ۸۱۳ میلیون دلار به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد به لحاظ وزنی و ۲۹ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است؛ واردات دانه سویا نیز در نیمه نخست امسال نزدیک به یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن به ارزش تقریبی ۶۲۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است. 
وی ادامه داد: واردات روغن خام نیز در نیمه نخست امسال به طور تقریبی ۶۰۰ میلیون دلار بوده است که به لحاظ ارزشی رشدی حدود ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال داشته است؛ کنجاله نیز با واردات حدود ۲۸۵ میلیون دلاری جزو اقلام عمده وارداتی کشور در ۶ ماه نخست امسال بوده است و واردات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد کاهش داشته است، همچنین واردات گوشت گوساله نیز در این دوره حدود ۲۳۱ میلیون دلار بوده است که به لحاظ ارزشی ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. 
زرگران ادامه داد: کالاهای اساسی برنج، روغن خام و گوشت در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش واردات چشمگیری مواجه بوده اند، به طوری که واردات برنج با حدود ۴۷۷ میلیون دلار افزایش به رقم ۹۹۶ میلیون دلار رسیده است، واردات روغن های خام نیز با حدود ۲۸۰ میلیون دلار افزایش در واردات به حدود ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است و واردات گوشت نیز در مجموع حدود ۷۸ میلیون دلار به حدود ۲۶۵ میلیون دلار رسیده است که واردات این سه قلم کالای اساسی تقریبا ۹۰۰ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.