صفحه اصلی / مرغ های تولیدی خریدار ندارند!

مرغ های تولیدی خریدار ندارند!

 غلامرضا محمدمرادی
به گزارش  خبرنگار کسب و کار, «مرغ» واژه ای آشنا برای همه مردم است و تولید کنندگان این پرنده خوشنام و خوشگوار در ایلام، این روزها کامشان به تلخی گراییده و دیگر مرغ در دهان آنها مزه ای ندارد و شاید دیدنش در سر سفره، آنان را نه تنها  مسرور نکند بلکه به یاد اقساط و بدهی بیاندازد!
«اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» دغدغه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای رفع موانع تولید، حمایت از تولیدکنندگان، افزایش اشتغال جوانان و مقابله با واردات بی رویه بود.
* عدم حمایت دولت، عامل ورشکستگی!
یکی از مرغداران ایلامی با بیان اینکه واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه ای خود را در سال ۱۳۷۱ احداث کرده ایم، می گوید: در این واحد مرغداری علاوه بر اشتغال برای خود و فرزندانم برای ۵ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده ایم.  
سیاوش صیدی با بیان اینکه در سال جاری قیمت جوجه یک روز به یکباره از یک هزار و ۷۰۰ تومان به ۲۷۰۰ تومان افزایش یافته است، اظهار می دارد: هزینه تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ برای تولید کننده از ۴ هزار تومان فزونی یافته و با سیاست های دولت، اکنون قیمت مرغ زنده در بازار به ۳۲۰۰ تومان رسیده و عملاً دولت با گرانی نهاده های دامی و کاهش قیمت مرغ زنده، موجب ورشکستگی تولید کنندگان شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۸۸، از بانک کشاورزی ایلام برای توسعه مرغداری دو میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده و تا سال ۹۲، حدود ۷۰۰ میلیون ریال از تسهیلات را پرداخت کرده ایم، ادامه می دهد: از آن زمان تاکنون بعلت نوسانات قیمت و مشکلات مالی اکنون این تسهیلات به ۸ میلیارد ریال افزایش یافته و بانک عامل تمامی وثیقه ها را به اجرا گذاشته و اموالمان در حال مصادره است.
* تفاوت قیمت مرغ تولیدی و مرغ عرضه شده به جیب چه کسی می رود؟
این مرغدار ایلامی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ عرضه شده در فروشگاه ها در حدود دو برابر قیمت تولیدی آن است، خاطرنشان می سازد: مشخص نیست که این تفاوت قیمت مرغ که گرانی آن برای مردم و مصرف کنندگان و ضررش برای تولیدکنندگان است، به جیب چه کسی می رود؟ چرا دولت از بعد نظارتی خود برای کنترل قیمت و عرضه مستقیم مرغ استفاده نمی کند؟
سیاوش صیدی عامل ورشکستگی مرغداران را افت قیمت مرغ توسط دولت می داند و تأکید می کند: مدیران جهادکشاورزی و مسئولان امور پشتیبانی دام آن چنان که باید و شاید از مرغداران ایلامی حمایت نمی کنند و عدم حمایت دولت موجب ضرر چند برابری مرغداران شده و این صنعت با سوء مدیریت در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه با تعطیلی واحدهای مرغداری به جمعیت بیکاران استان افزوده می شود، یادآور می شود: با ادامه این وضعیت مجبور به تعطیلی واحد تولیدی شده و مجبوریم که کارگران را اخراج کرده و از کار بیکار کنیم و خود نیز به دلیل حجم بدهی های حقیقی و حقوقی روانه زندان شویم.
* مرغ برزیلی بلای جان مرغ ایرانی!
یکی دیگر از مرغداران ایلامی با بیان اینکه ما از دولت می خواهیم که بجای خرید مرغ از خارج از کشور برای تنظیم بازار، مرغ تولید داخل را خریداری کند، می گوید: دولت باید ضمن عمل به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر حمایت از تولید داخلی، در سال « اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال »، از ما تولید کنندگان داخلی حمایت کنند و کاری نکنند که مجبور به تعطیلی واحدهای مرغداری شویم.
محمد میرزایی با اشاره به اینکه دولت به بهانه تنظیم بازار اقدام به واردات مرغ برزیلی می کند، اظهار می دارد: مرغ برزیلی به بلای جان مرغ داخلی و تولیدکنندگان تبدیل شده و ضمن اینکه دولت با واردات بی رویه مانع از فروش تولیدات ما شده، زمینه صادرات مرغ تولیدی ایلام به کشورهای همسایه را نیز فراهم نمی کند تا بتوانیم بازار عراق و دیگر کشورهای همسایه را در دست بگیریم.
وی با انتقاد از بانک های عامل استان در عدم حمایت از واحدهای تولیدی خصوصاً واحدهای مرغداری، ادامه می دهد: در حال حاضر خانواده های بسیاری از مرغداران و کارگران آنها به خاطر ورشکستگی این واحدها از هم پاشیده شده و متولیان امر همچون امور پشتیبانی دام استان، مسئولان اتحادیه مرغداران استان و غیره، به هیچ عنوان از ما حمایت نمی کنند و بانک های عامل استان تنها شریک سود هستند و اکنون که این وضعیت بد پیش آمده است، تمامی وثیقه های ما را به اجرا درآورده و در روزهای آتی علاوه بر ورشکستگی؛ رنج مستأجری، از هم پاشیدگی خانوادگی و دیگر مصائب نیز بر آن افزوده می شود.
* هزینه سرسام آور روزانه نگهداری مرغ ها!
یکی دیگر از مرغداران در حال ورشکستگی ایلام با بیان اینکه وزن مرغ های موجود در واحدهای تولیدی ایلام در حال حاضر به بیش از ۳ کیلو رسیده است، می گوید: هزینه هر روز نگهداری آنها سرسام آور است و هر روز باید بیش از ۲۰ میلیون ریال برای خوراک مرغ های هر سالن هزینه کنیم و اکنون که این مرغ ها آماده فروش هستند، متأسفانه دولت از خرید آنها خودداری می کند. 
عزیز حیدربیگی با اشاره به اینکه با سیاست های دولت، قیمت خرید مرغ به کمتر از هزینه تولید آن رسیده است، اظهار می دارد: سازمان پشتیبانی امور دام جهادکشاورزی استان به بهانه وزن بالای مرغ ها از خرید آنها سر باز زده و ادعا می کنند که باید وزن  آنها کاهش یابد، این در حالی است که در زمانی که وزن آنها کمتر از این مقدار بود نیز از خرید و حمایت از مرغداران خودداری می کردند. 
وی با طرح این سؤال که آیا ما باید مرغ ها را به باشگاه های ورزشی و تناسب اندام ببریم تا وزن کم کنند؟ یا اینکه برای آنها رژیم غذایی و لاغری سخت بگیریم؟ به ضرر چند ده میلیونی مرغداران اشاره می کند و ادامه می دهد: متأسفانه در موقع ضرر هیچ کسی نیست که از تولیدکنندگان حمایت کند و کسی پاسخگوی ضررهای چنده ده میلیونی ما نیست و بانک ها، دامپزشکی، تأمین اجتماعی، اتحادیه و … تنها در ابتدای جوجه ریزی به دنبال اخذ هزینه های خود هستند و اکنون که مرغداران در حال ضرر و ورشکستگی هستند، هیچ کدام از مسئولان حاضر به پاسخگویی به ما و خانواده هایمان نیستند.
* تمام تولید مرغداری ها هر کیلو ۴۳۵۰ تومان خریداری می شوند
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه برای رفع مشکل مرغداران، امشب مرغ هایی که حدود ۳ کیلوگرم وزن دارند، از قرار هر کیلو ۴۳۵۰ تومان خرید می شوند، می گوید: این خرید به صورت ۲۰ درصد نقد خواهد بود و مابقی آن به صورت نهاده های دامی سالم و بهداشتی در اختیار مرغداران قرار می گیرد.
سیدمحمدتراب میری با تأکید بر اینکه مرغ های تولیدی در مرغداری های استان به صورت صد درصدی خریداری می شوند، اظهار می دارد: این خرید مرغ های تولیدی در راستای حمایت از تولیدکنندگان و با هماهنگی اتحادیه مرغداران، پشتیبانی امور دام و سازمان جهادکشاورزی استان صورت می گیرد.
* جلسه فوری برای رفع مشکل مرغداران ایلامی
معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی استان ایلام نیز در این باره با بیان اینکه به دنبال دریافت خبر مشکلات فراروی مرغداران ایلامی، سریعاً در این سازمان جلسه ای با حضور جمعی از مرغداران، اتحادیه و مسئولان ذیربط تشکیل شد، می گوید: در این جلسه مقرر شد که در اولین فرصت، مرغ های تولیدی استان از مرغداران خریداری شود.
مجتبی شیرخانی با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد تا مرغداران ایلامی، ضرر چندانی نکنند، اظهار می دارد: برای حمایت از تولیدکنندگان ایلامی تمام سعی و تلاش خود را به کار خواهیم بست تا صنعت مرغداری ایلام همچنان فعال باقی بماند. 
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.