صفحه اصلی / مهمترین دلایل افزایش نرخ دلار

مهمترین دلایل افزایش نرخ دلار

برای این افزایش قیمت، دلایل مختلف داخلی و بین المللی مطرح می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا محمد لاهوتی اظهار کرد: واقعیت موجود در کشور ما این است که نرخ دلار به مدت چهار سال با وجود تورم، افزایش متناسب نداشته است و این فنر با ارزهایی که دولت به بازار تزریق می‌کرده پایین نگه داشته شده است. همیشه این مسئله مورد نقد فعالان اقتصادی و به ویژه صادرکنندگان بوده و گوش شنوایی هم وجود نداشته است.
وی افزود: از طرفی این تذکر هم داده می‌شد که به دلایل متعددی ممکن است دولت نتواند ارز مورد نیاز را تزریق کند و این فنر رها شود که به نفع تولید، صادرات، واردات و به طور کلی اقتصاد کشور نیست.
رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: ثبات و آرامش در بازارها مهمترین فاکتور مورد توجه فعالان اقتصادی است ولی این اتفاق نیفتاد؛ ضمن اینکه دولت به دنبال یکسان سازی نرخ دلار هم بوده ولی قبل از آن نیازمند واقعی‌سازی نرخ ارز است.
وی اضافه کرد: شاهد هستیم که طی دو سه هفته گذشته نرخ ارز مبادله‌ای افزایش بیشتری پیدا کرده و به سمت بالا در حرکت است ولی چون تاکنون تزریق ارز در بازار به صورت متداول و متناسب از سوی دولت انجام نشده، لذا فاصله بین دلار آزاد و مبادله‌ای بیشتر از گذشته شده است. 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: نکته دیگر هیاهوی اخیر آمریکایی‌ها در مورد خروج از برجام بوده که افزایش قیمت‌های جهانی طلا را به دنبال داشته و همه این موارد در وضعیت نرخ دلار تاثیرگذار بوده است. ضمن اینکه دولت برای یکسان سازی نرخ ارز می‌خواهد درشرایطی این کار را انجام دهد که نرخ را واقعی کند؛ بنابرین فاصله گرفتن نرخ دلار آزاد از مبادله‌ای می‌تواند به واقعی‌سازی نرخ دلار هم کمک کند.
وی همچنین تصریح کرد که صادرکنندگان از وضعیت فعلی بازار ارز استقبال نمی‌کنند، بلکه خواهان ثبات و واقعی بودن نرخ‌ها هستند.
نرخ دلار از چند روز پیش روند صعودی خود را در ایران آغاز کرده است؛ به طوری‌که قیمت هر دلار در بازار غیررسمی به ۴۰۶۰ تا ۴۰۷۰ تومان هم رسیده است. این در حالی است که نرخ دلار مبادله‌ای در حال حاضر ۳۴۱۱ تومان است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.