صفحه اصلی / عدم اجرای تعهدات بر اساس برجام با واکنش ایران مواجه می‌شود

عدم اجرای تعهدات بر اساس برجام با واکنش ایران مواجه می‌شود

 غلامعلی خوشرو در سخنرانی صبح روز سه‌شنبه در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی سازمان ملل افزود: انعقاد این موافقت‌نامه بین گروه ۱+۵ و ایران، به یک بحران ساختگی پایان داد و همان‌گونه که به درستی توسط نمایندگان بسیاری از کشورها در این نشست اشاره شد، انعقاد این موافقت‌نامه نقش مهم دیپلماسی در روابط بین‌الملل را ثابت کرد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی ضمن تشکر از تمامی کشورهایی که اهمیت برجام را خاطر نشان کرده و خواستار تداوم اجرای کامل آن شدند، اظهار کرد: ایران به نوبه خود، کاملاً تمامی تعهدات هسته‌ای خود بر اساس برجام را اجرا کرده و این موضوع در ۸ گزارش پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید و منعکس شده است.
 
خوشرو تاکید کرد: تا جایی که ایران کاملاً و به طور مستمر از منافع برجام برخوردار شود، تعهدات خود بر اساس آن را کماکان اجرا می‌کند که البته این امر مستلزم انجام تعهدات توسط سایر طرف‌ها نیز است.
 
نماینده دائم کشورمان در این خصوص گفت: به صراحت بگویم هر گونه عدم اجرای مهم تعهدات برجام از سوی یکی از طرف‌های آن، قطعا با واکنش متناسب ایران مواجه خواهد شد.
 
وی گفت: انتظارات از اجرای برجام باید متناسب با قلمرو محدود آن باشد.
 
این دیپلمات ایرانی اظهار کرد که امضای برجام یک دستاورد برد ـ برد بوده و تداوم این وضعیت نیز مستلزم اجرای کامل و مستمر آن توسط همه طرف‌ها است.
 
نماینده ایران در سازمان ملل تأکید کرد که دیپلماسی و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل نظیر اصل وفای به عهد، قربانیان و بازندگان اصلی هر گونه نقض برجام توسط طرف مقابل یا خروج از آن خواهند بود که مسوولیت آن نیز متوجه کشور نقض کننده یا خارج شونده از آن است.
 
خوشرو در خصوص تصویب معاهده ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای در تابستان امسال نیز اعلام کرد که این اقدام یک تحول نوید بخش و مهم و در واقع واکنش جمعی محکم به نقض تعهدات از سوی کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خصوص خلع سلاح هسته‌ای بود. این معاهده یک قدم به سمت خلع سلاح هسته‌ای است که باید با انعقاد یک کنوانسیون جامع در خصوص تسلیحات هسته‌ای تکمیل شود.
 
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل با اظهار تاسف از نوسازی سلاح‌های هسته‌ای توسط کشورهای هسته‌ای، نسبت به این روند و رقابت در نوسازی تسلیحات هسته‌ای هشدار داد و این اقدامات را یک عقبگرد واقعی در تحقق جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای و دارای تاثیر منفی بر صلح و امنیت بین‌المللی توصیف کرد و این‌گونه اقدامات باید متوقف شود.
 
وی همچنین با اشاره به پیشنهاد ایران برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، سیاست‌های لجوجانه رژیم صهیونیستی را مانع اصلی تحقق آن دانست و در این زمینه خواستار الحاق فوری و بدون قید و شرط رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تمامی تاسیسات هسته‌ای این رژیم شد.
 
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل همچنین با اشاره به اینکه بر اساس گزارشات سازمان ملل سلاح‌های متعارف عامل اصلی کشتار و نابودی هستند، اعلام کرد: متاسفانه تولید گسترده این‌گونه سلاح‌ها توسط کشورهای اصلی تولید کننده و صادرات آنها به مناطق درگیری، کماکان ادامه دارد که نمونه این روند هشدار دهنده، واردات گسترده تسلیحات از سوی تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که بیشتر آنها نیز برای کشتار مردم و نابودی یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.