صفحه اصلی / لغو برجام باعث تضعیف اعتبار دیپلماتیک آمریکا می‌شود

لغو برجام باعث تضعیف اعتبار دیپلماتیک آمریکا می‌شود

 پایگاه خبری کنگره (هیل) نوشت: همان‌طور که انتظار می‌رود زمانی که این هفته ترامپ اعلام کند که برجام در راستای منافع آمریکا نیست؛ در واقع موضوعی را می‌گوید اما کار دیگری را انجام می‌دهد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، قانون کنگره رئیس‌جمهور را ملزم می‌کند تا توافق هسته‌ای ایران را تایید کند، اما قدرت لغو آن را به کنگره داده است و باید در مورد اینکه آیا تحریم‌های هسته‌ای جدیدی علیه ایران صادر شود یا خیر، رای‌گیری شود. بنا بر این کنگره در این زمان باید با پیامدهای قانونی که خود وضع کرده است رو به رو شود و احتمالا ترامپ می‌گوید که او نبوده است که برجام را لغو کرده اگرچه که او زمینه‌های انجام این اقدام را با اعلام عدم پایبندی ایران به برجام فراهم می‌کند.
 
ممکن است این اقدامات نوعی سیاست باشد، اما آمریکا و متحدانش را به دلیل احتمال حرکت ایران به سمت از سرگیری برنامه هسته‌ای خود در معرض آسیب قرار می‌دهد.
 
بیایید در مورد حقایق برنامه هسته‌ای ایران رو راست باشیم. ایران کشوری نیست که بتوانیم به آن اعتماد کنیم و به همین دلیل است که توافق هسته‌ای ایران را امضا کردیم؛ چراکه برنامه هسته‌ای ایران محدود می‌شود و نظارت‌های بین‌المللی بر آن افزایش می‌یابد.
 
این گزارش در ادامه تاکید می‌کند: این مشخص است که برجام ثمربخش بوده است و ما را از خطر احتمالی حرکت کشوری دیگر به سمت ساخت سلاح هسته‌ای محافظت می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است. مقامات نظامی کشورمان نیز این موضوع را تصدیق می‌کنند.
 
مقامات ارشد امنیتی دونالد ترامپ از جمله جیمز ماتیس وزیر دفاع و جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به طور علنی اعلام کرده‌اند که ایران برجام را نقض نکرده است.
 
همچنین ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا نیز با این دو مقام ارشد ترامپ موافق است. حتی جامعه امنیتی اسرائیل به علاوه متحدان ما از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر اعضای برجام این موضوع را تایید می‌کنند.
 
این کشورها می‌دانند که پس از لغو برجام چه اتفاقی خواهد افتاد. یک توافق هسته‌ای رها شده انزوای آمریکا از متحدان خود و افزایش ریسک غیرضروری آغاز جنگ برای جلوگیری دستیابی یک کشور به سلاح هسته‌ای از پیامدهای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام است.
 
ترامپ از ابتدا با برجام مخالف بوده است. او معتقد است که برجام نگرانی‌ها در مورد حمایت از تروریسم، برنامه موشکی این کشور و نقض حقوق بشر را پوشش نمی‌دهد.
 
اگرچه این نگرانی‌ها قانونی است اما برداشتن فشار از روی ایران با لغو توافق هسته‌ای باعث نخواهد شد که این مشکلات حل شود. این اقدام تنها باعث دشوار شدن حل مشکلات با ایران خواهد شد چراکه متحدان ما دیگر به آمریکا اعتمادی نخواهند داشت.
 
ترامپ می خواهد ثابت کند که برجام توافق خوبی برای آمریکا نیست. او خواستار این نیست که توافق با ایران را به کلی از بین ببرد اما می‌خواهد نقص‌های آن را برطرف کند. با این حال بازی با امنیت ملی آمریکا هیچ چیز را برای ترامپ به همراه نخواهد داشت. در عوض این موضوع باعث تضعیف اعتبار دیپلماتیک مورد نیاز آمریکا برای متقاعد کردن ایران به هر نوع  مذاکره خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.