صفحه اصلی / کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن

کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن

مجتبی کاوه
پیشنهاد کاهش زمان انتظار دریافت تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم مسکن از ۱۲ ماه به ۱۰ ماه حدود یک ماه و نیم پیش توسط وزیر راه و شهرسازی رسانه‌ای شد و منتقدان وزیر اعتقاد داشتند این پیشنهاد بدون اینکه مورد بررسی جدی قرار گیرد، در زیرمجموعه‌های دولت – شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی – خاک می‌خورد.
به گزارش کسب و کار نیوز، اکنون با اعلام مشاور وزیر، این پیشنهاد صورت اجرایی به خود گرفته و گزارش‌های اخیر بانک مسکن، طی مدتی هم که پیشنهاد آخوندی در حال بررسی بوده، تاثیر خود را بر قیمت اوراق تسه گذاشته است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به روند رو به رشد استقبال از صندوق پس‌انداز یکم و همچنین با توجه به تحولاتی که زمان انتظار دریافت تسهیلات و نرخ سود آن اتفاق افتاد، روند کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن ادامه‌دار خواهد بود.
سقوط قیمت اوراق تسه به کمترین قیمت در ۴ ماه اخیر
آخرین گزارش‌ها از معاملات اوراق تسهیلات مسکن – معاملات دیروز (شنبه) ۱۵ مهرماه – حکایت از آن دارد که هر برگه از این اوراق، صادره در خرداد ماه سال جاری با نماد «تسه ۹۶۰۳» به قیمت ۷۳ هزار تومان خرید و فروش شده است که پایین‌ترین نرخ اوراق تسه طی ۴ ماه اخیر محسوب می‌شود. این قیمت نسبت به قیمت هفته پایانی شهریور ماه هم ۶ تا ۷ هزار تومان کاهش داشته است. همچنین تسه ۹۶۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین سال جاری) نیز که هفته گذشته با قیمت ۷۶ هزار و ۳۰۰ تومان به خریداران عرضه شد، روز گذشته با قیمت ۷۴ هزار تومان مورد معامله متقاضیان قرار گرفت.
تحلیل کارشناسی علت کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن
برخی کارشناسان، کاهش قیمت اوراق تسه را با ماه‌های محرم و صفر (مهر و آبان) مرتبط دانسته و معتقدند چون مردم در این ماه‌ها از معامله مسکن خودداری می‌کنند، تقاضای اوراق، کاهش یافته و قیمت تحت‌تاثیر کاهش تقاضا، کاهش داشته است، اما یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، علتی ریشه‌ای‌تر از مناسبت ایام محرم و صفر دارد، به «کسب‌وکار» می‌گوید: تقاضای اوراق تسهیلات مسکن، معطوف به تقاضای واقعی و مصرفی خریداران خانه است و این افراد برای جبران کمبود نقدینگی خود و رساندن پول خود به قیمت مورد نظر فروشندگان اقدام به خرید اوراق می‌کنند. منصور غیبی با بیان اینکه خریداران اوراق با توجه به کمبود عرضه و رقابتی که بر سر خرید آنها صورت می‌گیرد، ناچار به خرید اوراق با قیمت بیشتر می‌شوند، تصریح کرد: دریافت تسهیلات حدود ۸۰ میلیونی مستلزم خرید حدود ۱۲ میلیون تومان اوراق – با قیمت‌های قبلی و گران – است که بار سنگینی برای خریداران ایجاد می‌کند و خریداران مصرفی مسکن همیشه به دنبال خرید ارزان‌تر اوراق هستند که به اعتقاد فعالان بازار و کارشناسان حق آنها هم خریداری اوراق به قیمت ارزان‌تر است.
پیش‌بینی کاهش مقطعی معاملات مصرفی مسکن
وی افزود: اکنون با کاهش زمان انتظار دریافت وام، طبعا ورودی تسهیلات به بازار در زمان کوتاه‌تری اتفاق می‌افتد و انتظاری که برای این اتفاق از حدود یک ماه ونیم پیش وجود داشت موجب کاهش تقاضا برای اوراق به قیمت بالاتر شده است. این کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد: به بیان دیگر خریداران واقعی مسکن که متقاضیان اصلی اوراق تسه را تشکیل می‌دهند، با توجه به پیش‌بینی عرضه بیشتر اوراق تسهیلات طی ماه‌های آتی، از ورود به بازار و رقابت با یکدیگر که موجب افزایش قیمت می‌شد، خودداری کرده‌اند. بر این اساس در بازار مسکن، بعد از دوره افزایش نسبی تقاضا با کاهش تقاضا به صورت مقطعی هم مواجه خواهیم بود و بعد از گذشت این مقطع با توجه به کاهش قیمت اوراق، انتظار افزایش معاملات را هم خواهیم داشت.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.