شفافیت اطلاعات یکی از ضروریات توسعه هر بازار است و بدون بازار شفاف، صنایع مرتبط با آن بازار از هرج و مرج قیمتگذاری، بیسامانی عرضه و تقاضا و افزایش ریسک سرمایهگذاری رنج خواهند برد. بازار حمل و نقل جادهای از دیرباز با مشکل کمبود شفافیت دست و پنجه نرم میکند و ساختارهای سنتی حاکم بر این بازار، از کارآمدی لازم برای ایجاد شفافیت برخوردار نیستند. به عنوان مثال هیچ رویه و متد دقیقی برای قیمتگذاری بر کرایه حمل بار در ساختارهای سنتی بازار حمل و نقل کشور تعریف نشده و این موضوع پراهمیت به روشهای سنتی همچون چانهزنی و توافق در لحظه مبتنی است. طبعا چنین روشی نمیتواند با اقتضائات و شرایط توسعه صنعت حملونقل و تبدیل این صنعت به صنعتی مدرن هماهنگ باشد. برای رفع این معضل راهکارهای مختلفی در دستور کار قرار گرفته که یکی از آنها راه اندازی بازارگاه های اینترنتی است. این بازارگاهها، همراستا با حمایت از بخش خصوصی فعال در کسبوکارهای اینترنتی در حوزه حمل ونقل کالا و تفکیک صحیح مسئولیت ها و رعایت حقوق ذی نفعان در امر جابهجایی کالا راهاندازی شده و ضوابط فعالیت این بازارگاهها نیز با هدف افزایش بهرهوری، شفافیت امور جابهجایی کالا، دسترسی سریعتر به ظرفیت حمل و کارآمدتر شدن صنعت حمل و نقل کشور ابلاغ شده است. استفاده از خدمات این بازارگاهها میتواند درآمد رانندگان کامیون را نیز از طریق کاهش ترددهای یک سر خالی و نیز کاهش زمان انتظار بار افزایش دهد. گامهای اولیه در این حرکت قطعا با دستاندازها و چالشهایی مواجه است، اما با افزایش اعتماد رانندگان به این بازارگاهها، شاهد بهبود عملکرد صنعت حمل و نقل جادهای خواهیم بود.
همچنین مطالعه کنید:
یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امروز …