صفحه اصلی / نگرانی از تکرار خسارت آنفلوآنزای پرندگان

نگرانی از تکرار خسارت آنفلوآنزای پرندگان

مجتبی کاوه
وقتی یک بیماری چند سال پیاپی در حوزه صنعت پرورش طیور کشور جولان بدهد و خسارت‌های سنگین ایجاد کند و هر سال هم بیم تکرار این خسارت وجود داشته باشد، مسئولانی که متولی نظارت و پیشگیری از تکرار اپیدمی این بیماری هستند، باید پاسخگو باشند. روز گذشته رئیس جدید سازمان دامپزشکی در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امسال هنوز در هیچ‌یک از استان‌های کشور مشاهده نشده، ولی با وسعتی که ایران دارد و هم‌مرز بودن با کشورهای کانون این بیماری و نظارت ضعیف دامپزشکی بر پرندگان وحشی و…، «هنوزی» که علیرضا رفیعی‌پور از آن سخن گفت، ممکن است همین امروز و فردا زیر سوال برود. کارشناسان معتقدند روش دامپزشکی برای کنترل خسارات این بیماری ناکارآمد است و نگرانی از تکرار خسارت این بیماری در نیمه دوم سال به‌شدت احساس می‌شود. 
 
آغاز به کار ستادهای آنفلوآنزا در سطح ملی، استانی و شهرستانی
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: با اپیدمی بیماری‌های تب‌برفکی و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور مواجه نیستیم و شرایط آرامی را از این لحاظ داریم. علیرضا رفیعی‌پور اظهار داشت: اگر اپیدمی بیماری تب‌برفکی یا آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور وجود داشته باشد ما حتما این موضوع را اعلام می‌کنیم، اما در حال حاضر شرایط کاملا آرام است. وی با بیان اینکه استان خراسان‌جنوبی فاصله بسیار کمی با کشور افغانستان دارد، تصریح کرد: به همین دلیل خراسان‌جنوبی پرریسک‌ترین استان کشور از نظر بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک دام و انسان است، اما خوشبختانه در حال حاضر ما هیچ‌گونه بیماری از جمله تب‌برفکی و آنفلوآنزا در این استان نداریم. معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی نیز با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷، حداقل ۶۰ کشور جهان به ویژه کشورهای اروپایی درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بودند و برخی از آنها همچنان درگیر این بیماری هستند، اظهار داشت: با ویژگی‌های فیزیکی که این ویروس دارد و بقایی که می‌تواند در فصل سرما داشته باشد، باید به دارندگان طیور در کشورمان هشدار بدهیم که با آغاز فصل پاییز و سرما احتمال شیوع این بیماری وجود دارد. قاسم رضاییان اضافه کرد: از دو ماه پیش ستادهای آنفلوآنزا در سطح ملی، استانی و شهرستانی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند و نشست‌های آموزشی مختلفی برگزار شده است. 
 
ناکارآمدی روش‌های پیشگیری از ایپدمی آنفلوآنزا
یک کارشناس صنعت پرورش طیور با تاکید بر ناکارآمدی روش‌های پیشگیری از ایپدمی آنفلوآنزای اجراشده توسط سازمان دامپزشکی طی سال‌های اخیر به «کسب‌وکار» گفت: سال گذشته براثر شیوع آنفلوآنزای پرندگان بیش از ۴۰ درصد گله‌های مرغ تخم‌گذار معدوم شد و دو سال پیش هم همین خسارت را در ابعاد کمتر داشتیم و سال پیش از آن هم خسارت تقریبا در حد و اندازه‌ سال گذشته بود. احمد معماری با بیان اینکه کشورهای دیگر منطقه خاورمیانه مثل ترکیه هم درگیر این بیماری می‌شوند، افزود: کشورهای اروپایی هم این بیماری را تجربه می‌کنند، ولی ترکیه و دیگر کشورها با چنین خسارت سنگینی مواجه نمی‌شوند و علت آن هم پایش به‌موقع و اجرای دقیق پروتکل‌های نظارتی و قرنطینه است. وی به نگرانی فعالان صنعت پرورش دام و طیور از تکرار خسارات سال گذشته اشاره کرده و گفت: دامنه خسارت‌هایی که سال گذشته به مرغداران وارد شد، به سفره مردم هم کشیده شد و مردم در ماه‌های کم‌تقاضای تابستانی هم تخم‌مرغ را با قیمت بسیار گران نسبت به سال قبل خریدند و علت هم کاهش تولید در اثر نابودی گله‌های مرغ تخم‌گذار بود. این فعال صنعت پرورش طیور با طرح این پرسش که چطور وقتی کانون بیماری سال گذشته در اصفهان شناسایی شد، سازمان دامپزشکی موفق به کنترل بیماری نشد، بیان کرد: وظیفه دامپزشکی پیشگیری از اپیدمی است و نه اینکه فقط بعد از شیوع بیماری، به مرغداری‌ها سرکشی و گله‌های مشکوک را معدوم کند. معماری در پایان اظهار امیدواری کرد با تغییر رئیس سازمان دامپزشکی شاهد عملکرد بهتر این سازمان در حوزه کنترل بیماری‌های دام و طیور باشیم و خسارت هنگفت اپیدمی برخی بیماری‌ها هر سال تکرار  نشود. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.