صفحه اصلی / برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۷ معرفی شدند

برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۷ معرفی شدند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، این سه دانشمند نوبل فیزیک امسال را به دلیل تلاش‌های خود در زمینه آشکارساز "لایگو"(LIGO) و مشاهده امواج گرانشی دریافت کردند.
در فیزیک، موج گرانشی موجی است که توسط میدان گرانشی تولید می‌شود. وجود این نوع از امواج توسط آلبرت اینشتین در سال ۱۹۱۶ از طریق نظریه نسبیت عام به طور نظری پیش‌بینی شد و صدسال بعد، در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به کمک تأسیسات لایگو به طور تجربی مشاهده گردید.
این امواج برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۵ توسط سیستم‌های رصدخانه امواج گرانشی مشاهده شد.
موج گرانشی به طور نظری انرژی تابش گرانشی را منتقل می‌کند. منابع موج‌های گرانشی قابل آشکارسازی شامل سیستم‌های ستاره دوتایی است که یکی از اعضای آن کوتوله سفید، ستاره نوترونی یا سیاه‌چاله باشد.
مشاهده چنین امواج گرانشی، پیش بینی قرن بیستم آلبرت انیشتین را به نمایش گذاشت و راهی جدید را برای اکتشافات فضایی باز کرد و امروز، سه نفر از افرادی که در رسیدن به این کشف مهم نقش رهبر و پیشرو را داشتند،جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند.
نیمی از جایزه ۱.۱ میلیون دلاری نوبل فیزیک امسال به "راینر ویس" و نیم دیگر به طور مشترک به "بری سی بریش" و "کیپ استورن" تعلق گرفته است.
معرفی نام این سه دانشمند آمریکایی در شرایطی است که پیش بینی‌ها از معرفی نام افراد دیگری برای این جایزه معتبر علمی حکایت داشت.
راینر ویس ۸۵ ساله از "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT)، کیپ تورن ۷۷ ساله از موسسه فناوری کالیفرنیا(Caltech) و بری بریش ۸۱ ساله نیز از موسسه فناوری کالیفرنیا(Caltech) هستند.
رونالد درور، سومین بنیانگذار لایگو در تاریخ ۷ مارس در سن ۸۵ سالگی در ادینبورگ درگذشت. (جایزه نوبل به درگذشتگان تعلق نمی‌گیرد)
جایزه نوبل فیزیک یکی از پنج جوایز نوبل است که هر سال از سوی آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعطا می‌شود. این جایزه بزرگترین جایزه‌ای شناخته می‌شود که یک فیزیکدان می‌تواند آن را دریافت کند.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.