صفحه اصلی / اجرا نشدن ماده ۸۷ قانون کار حوادث کار را افزایش داده است

اجرا نشدن ماده ۸۷ قانون کار حوادث کار را افزایش داده است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، «ابولفضل اشرف منصوری» رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور در گفتگو با اشاره به اجرا نشدن ماده ۸۷ قانون کار، تصریح کرد: با وجود اینکه برای کارفرمایان در ماده ۸۷ قانون کار الزام شده است که نقشه کارگاه خود را در هنگام احداث و یا توسعه به اداره کار ارائه کنند، اما در عمل این‌کار در هیچ کدام از پروژه‌های مربوط به احداث یا توسعه کارگاهی کشور انجام نمی‌شود.
وی با  بیان اینکه تازه پس از وقوع حوادث در محیط‌های کارگاهی مشخص می‌شود که کارفرما نقشه‌های مربوط به کارگاه‌ خود را برای کسب تاییدیه به اداره کار ارسال نکرده است، گفت: به صراحت می‌توان گفت که در هیچیک از پروژه‌های مربوط به تاسیس کارگاه‌ها و یا توسعه آنها، نقشه‌های آنها به اداره کار ارسال نمی‌شود.
این کارشناس ایمنی افزود: با توجه به تنوع فعالیت‌های مختلفی که ممکن است در کارگاه‌های مشمول قانون کار جریان داشته باشد، دور از انتظار نخواهد بود که به حتی هنگام احداث کارگاه‌های عمرانی حوزه راه و ساختمان نیز، کارفرمایان مربوطه نسبت به اجرای ماده ۸۷ قانون کار اقدام کنند.
تاکید این کارشناس ایمنی بر الزام به رعایت ماده ۸۷ قانون کار در پروژه‌های کارگاهی موقت همچون تونل‌سازی، در حالی است که پس از ریزش کوه در هنگام احداث تونل چری کوهرنگ واقع در استان چهارمحال و بختیاری که به مرگ ۳ کارگر و زخمی شدن ۵ نفر دیگر اتفاق انجامیده بود، «عباس جزایری» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان اعلام کرد بود که در زمان آغاز این پروژه نقشه‌های آن به منظور اخذ تاییدیه‌های مربوط به امور حفاظت فنی و بهداشت، به اداره کار ارسال نشده بود.
رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور در ادامه با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو، گفت: ساختمان پلاسکو از تجاری به کارگاهی تغییر کاربری داده شده بود و بیش از هفصد کارگاه در آن وجود داشت و قطعا می‌بایست به منظور جلوگیری از وقوع حادثه و رعایت الزمات حفاظت فنی، نقشه‌های توسعه آن به اداره کار ارسال می‌شد با این حال این کار انجام نشد.
زیرساخت‌های لازم برای اجرای ماده ۸۷ وجود ندارد
منصوری با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های لازم برای اجرای ماده ۸۷ قانون کار ایجاد نشده است، گفت: اگر بخواهیم ماده ۸۷ قانون کار را به درستی اجرایی کنیم تمام توان ۸۰۰ بارزس کار کشور مصروف آن می‌شود و حتی به بازرسان بیشتری نیاز خواهیم داشت که دیگر وقت رسیدگی به کارهای دیگر خود را نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه برون‌سپاری و استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌های صنفی کارگری و حتی کارفرمایی تنها چاره اجرای دقیق ماده ۸۷ قانون کار است، گفت: نمی‌توانیم دست رو دست بگذاریم و منتظر حوادث بعدی شویم چراکه شاید عده‌ای به برون سپاری و پررنگ نمودن نقش انجمن‌ها اعتقادی ندارند.
رئیس کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور افزود: در کنار انجمن‌های صنفی می‌توان از ظرفیت‌های وزارت کشور، شهرداری‌ها، وزارت صنعت، شرکت شهرک‌های صنعتی و وزارت نفت برای اینکار استفاده کرد چراکه حوادثی که در این حوزه‌ها اتفاق می‌افتد به تمامی بخش‌ها مربوط می‌شود.
اشراف منصوری در پایان با بیان اینکه توقف حوادث کار به منظور حفظ جان کارگران و صیانت از سرمایه‌های انسانی ضروری است، افزود: از این رو باید قانون را دقیق و به صورت تخصصی اجرا نمود و برای اینکار قانونگذار شاید مجبور باشد که آیین نامه ماده ۸۷ قانون کار، را تهیه کند تا با رعایت تمامی موارد گفته شده در بالا، این ماده قانونی را اجرا کند در غیر این صورت باید منتظر حوادث بعدی بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.