صفحه اصلی / بازار پوشاک زیر تیغ متقلبان

بازار پوشاک زیر تیغ متقلبان

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز  به عبارتی تمام حرف‌هایی که در راستای جلوگیری و نظارت بر واردات پوشاک قاچاق و تقلبی می‌شود، به نوعی یک ادعا محسوب شده و طی چند روز پس از آن به فراموشی سپرده می‌شود. کارشناسان بر این ‌باورند که کیفیت پایین برخی تولیدات پوشاک در کنار ترویج سبک زندگی غربی باعث شده تب خرید پوشاک مارک‌دار خارجی در بین برخی جوانان بالا بگیرد. در این میان برخی واحدهای صنفی که به اصطلاح رگ خواب مصرف‌کننده را یافته‌اند، با برند تقلبی اجناس بی‌کیفیت خود را آن هم با قیمت بسیار بالا عرضه می‌کنند. وقتی برای خرید یک لباس وارد مغازه‌ای شده و با قیمت‌های نجومی روبه‌رو می‌شوید، حتما این سوال در ذهن شما شکل می‌گیرد که چرا این محصول قیمت چنین بالایی دارد و وقتی علت آن را از فروشنده جویا می‌شوید، تمام هنر خود را به ‌کار می‌بندد تا شما را قانع کند که این لباس، برند است و برند معروفی را یدک می‌کشد. 
در همین رابطه معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در قالب اجرایی‌سازی طرح ساماندهی ورود برندهای پوشاک معتبر، با واحدهای فروش غیر مجازی که عنوان برندهای معروف را یدک می‌کشند اما تحت شبکه توزیع این برندها نیستند، برخورد می‌شود. یدا… صادقی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ساماندهی برندهای فیک در بازار گفت: در قالب طرح ساماندهی ورود برندهای پوشاک معروف به بازار ایران، با واحدهای فروش غیرمجازی که عنوان برندهای معروف را یدک می‌کشند اما تحت شبکه توزیع این برندها نیستند با همکاری نیروی انتظامی، نهادهای نظارتی وزارت صمت و فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی برخورد می‌شود. وی ادامه داد: عاملان غیر معتبر فروش کالاهای برند، از این پس باید زیر چتر شبکه توزیع برندهای اصلی قرار گرفته تا با اخذ مجوز از سوی آنها، بتوانند به فعالیت فروش خود ادامه دهند، در غیراین صورت از فعالیت‌ آنها جلوگیری خواهد شد. معاون وزیر صمت همچنین درباره ورود برند‌های معتبر پوشاک به بازار ایران تاکید کرد: دستورالعمل «ملزم شدن گمرک به جلوگیری از ترخیص کالاهای فاقد شناسه» در سال گذشته تصویب و به‌مرحله اجرا گذاشته شد. البته این دستورالعمل با رویکرد حمایت از تولید داخل تدوین شده تا برندهای معروف پوشاک، سهمی در تولید بازار داخلی ایران داشته باشند. 
صادقی به چگونگی اجرایی شدن و تعهد برندها نسبت به ورود به بازارهای ایران نیز اشاره و اظهار کرد: هنگام ورود برندهای پوشاک خارجی به بازار ایران، قرارداد همکاری با آنها منعقد می‌شود که طبق این قرارداد، برندهای متقاضی باید علاوه بر واردات و توزیع شبکه‌ای کالا، طی دو سال نخست فعالیت خود، معادل ۲۰ درصد ارزش کالای وارداتی را در داخل ایران تولید کنند، ضمن آنکه باید ۵۰ درصد از میزان تولید این برندها در داخل ایران، به دیگر کشورهای هدف صادراتی آن برندها صادر شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر مدیران بازرگانی برندهای تولیدی که متقاضی ورود قانونی به بازار ایران هستند، تعهدات لازم را انجام داده‌اند و هم‌اکنون در مرحله ثبت‌سفارش برای واردات برند خود هستند. صادقی در پایان درباره اینکه برندهای اصلی با برندهای فیک مبارزه می‌کنند، خاطرنشان کرد: برندهای اصلی پوشاک و هر کالای دیگر در قالب شخصیت حقوقی فعالیت می‌کنند و اگر در زنجیره تامین یک کالا، فروشگاهی جزو توزیع‌کنندگان آن برند نباشد خود آنها نسبت به این کالاهای غیرقانونی اعتراض و شکایت می‌کنند. بنابراین دیگر اینگونه نیست که برندهای معتبر و اصلی در بازار ایران به دلیل فعالیت‌های برندهای فیک متضرر شوند.        
مبارزه با قاچاق پوشاک در حد حرف است
مجید افتخاری، عضو انجمن تولید و صادرات نساجی و پوشاک
مبارزه با قاچاق و واردات پوشاک به کشور فقط در حد حرف بوده و هیچ حمایتی در راستای جلوگیری از واردات قاچاق و حمایت از تولیدکننده داخلی انجام نمی‌شود. در این شرایط تولید داخلی در وضعیتی نامناسب قرار گرفته و توان رقابت با رقبا را ازتولیدکنندگان داخلی گرفته است. دولت باید به تولید داخل توجه کند. قانون نیز تاکید کرده که از تولید داخل حمایت شود اما امروز شاهد هستیم که فضای صنعت پوشاک فضای مسموم و غیرسالمی است و تولیدکنندگان درگیر رقابت نابرابر با متخلفان و متقلبان شده‌اند. بنابراین از دولت انتظار می‌رود فضای سالمی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، چراکه صنعت پوشاک ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال دارد و می‌تواند صادرات‌محور باشد، اما اکنون بازار داخل را نیز از دست داده‌ایم. 
در حال حاضر ترکیه بازار پوشاک کشور را در اختیار گرفته و از هر فرصتی برای صادرات پوشاک به ایران استفاده می‌کند. حتی زمانی که سال گذشته برای حمایت از مردم سوریه دریافت تعرفه از پوشاک وارداتی سوریه حذف شد، ترکیه با استفاده از این فرصت بسیاری از کالاهای خود را بدون پرداخت عوارض گمرکی از طریق سوریه وارد کشور کرد. تعداد زیادی برند خارجی تقلبی در ایران فعالیت می‌کنند که اصالت ندارند.
 ۹۵ درصد نمایندگان برندهای خارجی در ایران متقلب و ۳ درصد متخلف هستند. بر این اساس مجموع عدد ۹۸ درصدی را برای بازار پوشاک خارجی در ایران ایجاد کرده که این بازار متقلبانه فضا و بستر کسب‌وکار صنعت پوشاک ایران را نیز دچار چالش می‌کند. 
نظارت روزانه ۳۰ گروه نظارتی بر واحدهای عرضه‌کننده پوشاک
ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران
پوشاک تقلبی در بازار وجود دارد و نمی‌توان بر این موضوع سرپوش گذاشت. به همین دلیل روزانه ۳۰ گروه نظارتی بر واحدهای عرضه‌کننده پوشاک به همراه بازرسان ستاد مبارزه با کالای قاچاق و اصناف و سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده نظارت می‌کنند. در این راستا به فروشگاه‌هایی که پوشاک خارجی بدون شناسنامه عرضه می‌کنند، فرصت داده می‌شود تا وضعیت این پوشاک را تعیین‌تکلیف و برای آن شناسنامه ارائه دهند و در غیر این صورت از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود. 
به‌طور کلی تمامی عرضه‌کنندگان برندهای خارجی پوشاک موظف به دریافت مجوز هستند. این واحدها باید با ثبت‌نام در سامانه امور اصناف فعالیت خود را ثبت کنند و هر واحد صنفی برای تکمیل مدارک و تهیه مجوز مهلت دارد و واحد فاقد مجوز بعد از دریافت اخطار و عدم تمکین پلمب خواهد شد. این حرکت در راستای حمایت از تولیدات داخلی نیز هست. همچنین ضرورت دارد دولت تولیدکنندگان برتر را شناسایی و به آنها تسهیلاتی برای برندسازی پرداخت کند تا بتوانند با پوشاک خارجی رقابت کنند. در حال حاضر سرمایه‌های سرگردانی در بخش خصوصی وجود دارد که دولت می‌تواند آنها را به سمت برندسازی سوق دهد. تا زمانی که اجناس چینی به صورت قاچاق یا قانونی وارد کشور شوند بدون اینکه از تولیدکننده داخلی حمایتی به عمل‌ آید، تولیدکنندگان حتی نمی‌توانند روی پای خود بایستند، چه برسد به اینکه از آنها توقع برندسازی داشت. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.