صفحه اصلی / استارت‌آپی برای ارائه خدمات آموزشی آنلاین

استارت‌آپی برای ارائه خدمات آموزشی آنلاین

محمد جوادی‌قاضیانی
نیاز به آموزش و خدمات آموزشی یک نیاز همگانی است. همه ما در برهه‌ای نیاز به کسب مهارت‌ها و آموزش‌هایی داشته‌ایم که به دنبال پاسخ به این نیاز از طریق بستر‌های مختلف بوده‌ایم. با توجه به این نیاز کسب‌وکار‌هایی برای خدمت‌رسانی و پاسخ به آن شکل  گرفته اند. درحال حاضر تنوع  این نوع خدمات و کسب‌وکار‌ها بسیار زیاد  شده است. کسب‌وکار‌های ارائه‌دهنده خدمات آموزشی در رقابتی سخت با یکدیگر هستند.  استارت‌آپ‌های بسیاری هم در این حوزه راه اندازی شده اند که خواهان ارائه خدمات آموزشی متفاوت هستند، ولی موردی که شاید مشهود باشد، این است که با توجه به فضای رقابتی این حوزه و اشباع شدن آن، کسب‌وکار‌ها توانایی ورود جامع به این حوزه را نداشته باشند و اغلب به قول کسب‌وکاری‌ها، به صورت نیش‌مارکتی وارد می‌شوند. «استاد سلام» یک استارت‌آپ آموزشی است که با تمرکز بر حوزه‌های محدود فعالیتش را آغاز کرده و در جامعیت ارائه خدمات آموزشی موفق است. در این باره با نغمه عقیلی، موسس این استارت‌آپ گفتگو می‌کنیم.
  چه زمانی فعالیت و کار کردن را آغاز و چه تجاربی را کسب کرده‌اید؟
تحصیلاتم را با خواندن کاربرد کامپیوتر در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب آغاز کردم و بعد از آن دوره کارشناسی را در دانشگاه قزوین در رشته کامپیوتر به اتمام رساندم. کار کردن را از دوران تحصیل با شرکت لوح و قلم آغاز و کم‌کم به سمت کار در حوزه آی‌تی حرکت کردم و در طول این مدت بسیاری از سایت‌های خبرگزاری‌ها و شرکت‌های مختلف را راه‌اندازی کرده‌ام. یعنی به‌طور کلی کار طراحی سایت و کارهای چند رسانه‌ای را در شرکت‌های مختلف انجام می‌دادم. به‌طور مثال کارهای چندرسانه‌ای پارس‌جنوبی را تا فاز ۱۰ به انجام رساندم. چیزی نزدیک به ۱۳-۱۴ سال به کارمندی مشغول بودم. بعد از اینکه متوجه به درآمد رسیدن سایت‌ها شدم، به این فکر افتادم که سایتی را برای خودم طراحی کنم. البته در همان زمان هم به کار سایت آشنا بودم و سایتی به نام «پندار» را داشتیم که جوایزی هم کسب کرده بود و بعد از آن با نگاه کردن به سایت «ایستگاه» تصمیم گرفتم که کلا آگهی‌های آموزشی را به سایتم بیاورم و نزدیک به ۳ سال است که در حال کار کردن هستیم و «استاد سلام» را راه‌اندازی کرده‌ایم. 
 
  «استاد سلام» چه خدماتی  به کاربران ارائه می‌دهد؟ 
 «استاد سلام» سایتی با رویکرد پاسخ‌دهی به ابزار‌های آنلاین مورد نیاز بستر آموزش، روابط بین استاد، شاگرد و آموزشگاه و… است. یعنی برای آموزش هر مهارتی و هر درسی در هر کجای ایران ما استاد داریم. به‌طور کلی «استاد سلام» یک پلتفرم آنلاین آموزشی است که استاد و شاگرد را به یکدیگر معرفی می‌کند و هرگونه خدمات آموزشی که یک شاگرد برای یادگیری و یک استاد برای یاد دادن، به آن نیاز دارد را فراهم می‌کند. 
 
   استارت کارتان را با چه سرمایه‌ای زدید؟
هیچ زمانی از جیبم برای کارم خرج نکردم و تنها پولی که برای این کار هزینه کردم، ۶۰۰ هزار تومان بود که برای اینکه کارهایم سبک‌تر شود و همه کارها را خودم انجام ندهم، پرداخت کردم. به صورت نیش‌مارکتی و با تدریس خصوصی مثلا اتوکد استارت کار را زدیم و کم‌کم سایت و خدمات را گسترش دادیم، تا اینکه امروز از جامعیت خوبی برخوردار هستیم و در بسیاری از درس‌ها و مهارت‌ها رتبه خوبی داریم. مثلا حدودا دو سال است که در تدریس خصوصی ریاضی اول هستیم و در زبان هم همینطور و در بسیاری از درس‌ها و مهارت‌های دیگر جایگاه خوبی داریم. 
 
  مدل‌ها و روش‌های درآمدی شما به چه شکل است؟
یک سایت خصوصی هستیم و درآمدزایی برای‌مان مهم است. از هر درگاهی در سایت که امکان درآمدزایی از آن قسمت برای ما بوده است، استفاده و به سمت کسب درآمد حرکت کرده‌ایم. به‌طور مثال ما به استاد‌ها و آموزشگاه‌ها پکیج‌های تبلیغاتی را می‌فروشیم. یا مثلا بابت دوره‌هایی که مردم در آموزشگاه‌ها ثبت‌نام می‌کنند، درصدی را از آموزشگاه‌ها دریافت می‌کنیم و همین طور روش‌های دیگری را برای کسب درآمد داریم. 
  در حال حاضر «استاد سلام» درآمدزا شده است؟ 
همیشه عقیده داشتم که سایت باید هزینه خود را دربیاورد و این اتفاق هم افتاد. اوضاع درآمدی خوب و رو به رشد  است. 
 
  اعضای تیم و همکاران‌تان چه تعداد هستند؟
ما بیشتر کارهای‌مان را به صورت دورکاری و برحسب نیازهای‌مان انجام می‌دهیم. مثلا ما چند نفر را در اراک، سردشت، شمال کشور و… داریم که با آنها کار  می‌کنیم. 
 
  چه چشم‌انداز و دورنمایی را برای آینده خود متصور هستید؟
اگر قبلا کسی این سوال را از من می‌پرسید، می‌گفتم که می‌خواهیم رتبه اول آموزش در کشور باشیم که در حال حاضر هستیم. مطمئنم در آموزش سایت در کشور بسیار مطرح هستیم. دورنمای دیگر هم این است که دوست دارم یک سایت بزرگ دیگر هم راه‌اندازی کنم و دو سایت بزرگ و خوب داشته باشم و بسیار علاقه‌مندم دو کسب‌وکاری که فارغ از شخص من باشد، خوب بچرخند. 
 
  فضای کشورمان استارت‌آپی است و خیلی‌ها علاقه‌مند به تاسیس استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌های شخصی هستند. چه توصیه‌ای برای آنها دارید؟
من بسیار نگران کسانی هستم که توجه و تمرکز زیادی را روی حواشی و اخبار‌های کسب‌وکار گذاشته‌اند. خوب است این عزیزان روی جزئیات هم دید داشته باشند. 
یعنی فقط درباره ظاهر یک سایت یا کسب‌وکار قضاوت نکنند و مثلا نگویند که فلان سایت موفق شده، ما هم بیاییم نمونه آن را تاسیس کنیم و موفق شویم. از یک بعد به کسب‌وکار‌ها نباید نگاه کنند تا رویاهای‌شان به دیوار نخورد و وارد جزئیات شوند و سختی‌های راه را هم ببینند و تنها به موفقیت‌ها توجه  نکنند. 

 

همچنین مطالعه کنید:

عرضه ۱۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.