صفحه اصلی / خروجی دانشگاه نسل سوم باید افراد اثرگذار و منشا ایجاد تحول باشند

خروجی دانشگاه نسل سوم باید افراد اثرگذار و منشا ایجاد تحول باشند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دکتر وحید احمدی در پنجمین جشنواره مهریاد به مناسبت تقدیر از برگزیدگان آموزشی، پژوهشی و دانشجویی موسسه آموزش عالی مهرالبرز، افزود: طبق گزارش پایگاه نوآوری جهانی که کشورها را بر اساس محورهای مختلف، بالغ بر ۸۵ شاخص ارزیابی می کند، رتبه ایران در سال ۲۰۱۳ در سطح جهانی ۱۱۳ و در سال ۲۰۱۷ به ۷۵تغییر یافته است.
وی ادامه داد: در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم، تنها یک دانشگاه ایرانی در پایگاه رتبه بندی تایمز به عنوان دانشگاه برتر ثبت و اعلام شده بود و این عدد امسال به ۱۸ دانشگاه افزایش یافته است.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: به رغم خبرهای منتشر شده مبنی بر کاهش تولید مقالات علمی در کشور، سهم ایران در سال ۲۰۱۳ در تولید مقاله علمی در جهان۱.۳درصد بوده است. امسال این عدد در پایگاه ISI به ۱.۹۵درصد و در پایگاه اسکوپوس ۱.۹۷درصد افزایش یافته است.
وی با تاکید بر انتشار مقاله های برتر گفت: سهم ما در سال ۲۰۱۲ در تولید ۱۰ مقاله برتر ۰.۸ درصد بوده که امسال این عدد به ۲.۴ درصد رسیده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار کرد: رتبه ایران در رشته مهندسی اقیانوس از ۱۶ در سال ۲۰۱۳ به ۹ در سال ۲۰۱۷، در مهندسی هوا و فضا از ۱۷ در سال ۲۰۱۳ به ۱۱ در سال ۲۰۱۷، در مهندسی انرژی از ۹ در سال ۲۰۱۳ به ۵ در سال ۲۰۱۷، در مهندسی عمران از ۱۳ در سال ۲۰۱۳ به ۹ در سال ۲۰۱۷، در مهندسی شیمی از ۸ در سال ۲۰۱۳ به ۵ در سال ۲۰۱۷، در مهندسی صنایع از ۱۵ در سال ۲۰۱۳به ۱۲ در سال ۲۰۱۷ و در مهندسی نانو از ۷ در سال ۲۰۱۳ به ۵ در سال ۲۰۱۷ ارتقا پیداکرده است.
وی گفت: طبق آمار پایگاه های استنادی از وضعیت علمی نسبی بالایی در منطقه برخورداریم؛ طوری که رتبه علمی ایران در منطقه و در پایگاه اسکوپوس رتبه اول و در پایگاه آی اس آی رتبه دوم است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه از مرحله تولید و انتشار مقاله گذشته ایم و نیاز به تحول و ورود به یک عرصه جدید داریم، گفت: در حال حاضر نظام آموزشی و علمی کشور به سمتی می رود که خروجی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایجاد موقعیت های شغلی جدید از طریق دانش آموخته ها است.
وی تاکید کرد: این تحول نیازمند ایجاد یک اکوسیستم است، یعنی چرخه علم تا ثروت، از کلاس آموزشی، مرکز پژوهشی، مرکز نوآوری، مرکز رشد، مرکز کارآفرینی و… همه در کنارهم در یک دانشگاه وجود داشته باشد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: دانشگاه باید محیطی را ایجاد کند تا وقتی دانشجویی فارغ التحصیل می شود احساس کند انباشتی از تجربه و دانش را همراه خود وارد جامعه کرده و اثرگذاری بهتری دارد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.