چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / افزایش ۲۸ درصدی صادرات لبنیات طی چهارماهه سالجاری

افزایش ۲۸ درصدی صادرات لبنیات طی چهارماهه سالجاری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، «رضا باکری» روز سه شنبه در گفت و گو  افزود: سال گذشته حدود ۷۷۳ میلیون دلار و سال ۹۴ نزدیک ۶۲۰ میلیون دلار انواع محصولات لبنی به کشورهای هدف صادر شده بود.
** آماری مبنی برکاهش مصرف شیر نداریم
این مسئول صنفی اظهار داشت: تاکنون آمار جدیدی مبنی بر کاهش مصرف شیر نداشته ایم و حتی طبق آمارهای مستند بانک مرکزی درخصوص میزان تولید و عرضه شیرخام نشان نمی دهد که کاهشی اتفاق افتاده و هرچند ممکن است افزایش هم رخ نداده باشد.
وی براین باور است امسال نیز سرانه مصرف شیر برای هر ایرانی بین ۸۰ تا ۸۵ کیلوگرم شیر مصرف می کنیم.
** افزایش قیمت ۳ قلم محصول لبنی در دست بررسی است
دبیر انجمن صنایع لبنی اضافه کرد: در بحث افزایش قیمت محصولات لبنی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است پس از گذشته چهار سال وزیر صنعت و معدن دستور دادند که دفاتر قانونی شرکت ها مورد حسابرسی قرار بگیرد تا به استناد حسابرسی دفاتر قانونی قیمت تمام شده ۳ قلم کالای لبنی گروه یک کالای اساسی شیر، ماست و پنیر محاسبه شود.
وی اظهارداشت: همچنان اسناد حسابرسی شرکت های تولیدی در دست بررسی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان است و ممکن است امروز نتایج حاصله با وزارت صنعت در میان گذاشته شود.
 پارسال ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شیرخام با سرانه تولید ۱۱۰ کیلوگرم تولید شد طبق برنامه وزارت جهادکشاورزی در برنامه ششم توسعه، باید تولید شیرخام کشور به ۱۲ میلیون تن با سرانه ۱۴۲ کیلوگرم و در افق برنامه ۱۴۰۴ تولید ۱۵ میلیون تن با سرانه نزدیک ۱۶۹ کیلوگرم برسد.
طبق آمارها سرانه مصرف شیر در ایران به دلیل افزایش قیمت ها کاهش یافته بود به طوری که سرانه مصرف شیر در سال های ۹۰ و ۹۱ حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم بود که دولت قصد داشت طبق برنامه پنجم توسعه این رقم را به حداقل ۲۰۰ کیلوگرم افزایش دهد که حتی به حدود ۶۰ کیلوگرم نیز رسید.
این درحالیست که سرانه مصرف شیر در کشورهای پیشرفته جهان بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم است.
حسن رکنی معاون وزیر جهادکشاورزی در امور دام می گوید: برای دستیابی به سرانه مصرف شیر و لبنیات مورد تایید وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی در سه سال گذشته تلاش کرده ایم از نژادهای دامی پربازده مایع ژنتیکی و اسپرم گاو سمینتال، بزهای سانن، مورسیایی و آلپاین و نژاد گوسفند آواسی در واحدهای نیمه تعطیل استفاده شود.

همچنین مطالعه کنید:

۴۱۳ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شد/ گلستان در قعر جدول تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بررسی آمار تبدیل مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.