صفحه اصلی / اشتغال ۱۷ درصد فارغ‌التحصیلان در فضای مجازی

اشتغال ۱۷ درصد فارغ‌التحصیلان در فضای مجازی

به گزارش ایسنا مهندس محمد جواد آذری جهرمی امروز در اجلاس سراسری دانشگاه‌ها مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری بر اهمیت عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ضرورت بهبود آن در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروزه وضعیت اتصال دانشگاه‌ها به فضای ارتباط کشور و مجموعه‌های ذی‌ربط شرایط مطلوبی ندارد و دانشگاهها هزینه‌ زیادی بابت اینترنت پرداخت می‌کنند.
وی در ادامه از تخفیف ۵۰ درصدی هزینه‌های ارتباطات در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: برای کاهش هزینه‌های پرداختی دانشگاه‌ها در عرصه اینترنت و ارتباطات مصوباتی در مجموعه دولت یعنی در کمیسیون نتظیم مقررات تصویب شد و تسهیلاتی برای دانشگاه‌ها در زمینه استفاده از فضای ارتباطی تعیین گردید که بر اساس آن قرار شد هزینه‌های ارتباطات در دانشگاه‌های کشور تا ۵۰ درصد تخفیف داشته باشد. وی در ادامه از تخصیص ۵۰ درصدی هزینه‌های ارتباط در دانشگاه کشور خبر داد.
وزیر ارتباطات همچنین خاطر نشان کرد: اعتقاد ما این است که هزینه استفاده از فضای مجازی و اینترنت در دانشگاه‌ها که در راستای توسعه کشور فعابیت می‌کنند باید کاهش یابد که البته مدلی را در این زمینه به دانشگاه‌ها ارائه دادیم اما با توجه به اینکه دانشگاه‌ها وجه استقلالی دارند و به عنوان سازمان مستقل عمل می‌کنند مجموعه‌های مختلفی را به عنوان فناوری اطلاعات در اختیار دارند که و بر اساس آن سیاستگذاری می‌کنند.
مهندس آذری جهرمی همچنین بر ضرورت استفاده پتانسیل شبکه علمی تاکید کرد و گفت:‌ استفاد از پتانسیل شبکه علمی که در برنامه پنجم توسعه کشور تکلیف شده بود، بلاتکلیف مانده و عملیاتی نشده که باید از این پتانسیل در جهت بهبود فضای ارتباطات و فناوری در کشور و دانشگاه‌ها استفاده کرد.
به گفته وی، یکی از دغدغه‌های دانشگاه‌ها از استفاده از فضای ارتباطات و فناوری و همچنین از لحاظ اتصال به عرصه قیمت و هزینه بود که با مشکل تعرفه و هزینه‌های غیر قابل قبول مواجه بودند که در این زمینه ایده شبکه ملی شکل گرفته که این ایده تنها به موضوع استفاده خلاصه نمی‌شود اما اصلی ترین بخش آن اشتراک گذاری منابع علمی است.
وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات همچنین اظهار کرد:‌ وقتی شبکه ملی در برنامه پنجم توسعه مطرح شد تشکیل سوپر کامپیوترهای یکی از مهمترین پتانسیل‌های بود اما باید از این ظرفیت و تبدیل آن به مدلی در جهت رفع مشکلات جامعه علمی کشور استفاده کنند.
مهندس جهرمی اضافه کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدم برنامه ای برای سازمان پژوهش‌های صنعتی صادر و مسئولیت را بر عهده آن سازمان گذاشت اگر که بنا به دلایلی آن برنامه به خ وبی پیش نرفت اما موانع این توسعه سال‌های گذشته مورد بررسی قرار گرفتو دلایلی مشخص شدو در نتیجه به سند مشترکی دست یافتیم و پروانه ی مجددی برای آن صادر شد به طوری که مجوزی وزارت ارتباطات برای ایجاد شبکه علمی به سازمان پژوهش صنعتی صادر شد.
وزیر ارتباطات ادامه داد:‌در حال حاضر سازمان پژوهش‌های صنعتی فرایندی را شروع کرده است و با توجه به توصیه‌هایی که از سوی دکتر محمد فرهادی وزیر وقت علوم انجام شد تخفیف‌های لازم از طریق شبکه علمی به دانشگاه‌ها داده شد.
اگر چه در حال حاضر موانعی هم وجود دارد که در دانشگاه‌های تهران علاقه‌مندی جدی برای اتصال به این شبکه وجود ندارد در شهرستان‌ها نیز منابع اتصال در اختیار این مراکز نیست.
مهندس جهرمی نحوه اتصال به شبکه علمی را مهمترین چالش دانشگاه‌ها در حال حاضر عنوان کرد و گفت: بخش رادیویی کیفیت لازم را برای اتصال به این شبکه در اختیار ندارد و فیبر نوری هم به دلیل هزینه‌های زیاد امکان اتصال به شبکه ها را نمی‌دهد و باید تدبیری در این زمینه اندیشه شود تا بتوانیم این مشکل را رفع کنیم.
به گفته وی، تدبیری که وزارت ارتباطات برای رفع مشکل اتصال دانشگاه‌ها به شبکه علمی به کار گرفته این است که بتوانیم نظامی داشته باشیم که شرکت‌های مخابراتی با استفاده از این نظام فضای رقابتی را ایجاد کنند و هزینه‌های آن به صورت ماهانه و اقساطی از طریق دانشگاه‌ها پرداخت شود که البته ایجاد فضای رقابت در کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.
مهندسی جهرمی همچنین توسعه کشور را مرهون توسعه دانشگاه‌ها دانست و گفت: اگر سطوح ارتباطات فناوری در دانشگاه‌ها مطلوب باشد مسلما نشان از توسعه آن جامعه دارد و باید در این عرصه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.
وی خاطر نشان کرد: پروژه شبکه اطلاعات فناوری در دانشگاه‌ها متناسب با شرایط روز جامعه نیست به طوری که برخی از بخش‌های جامعه در این زمینه از دانشگاه‌ها سبقت گرفته‌اند و این وضعیت مطلوب نیست زیرا در این شرایط به جامعه مصرف گرا تبدیل می‌شویم.
وی وضعیت ایران از نظر نیروی انسانی را در سطح جهانی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: یکی از شاخص‌های جهانی در مقایسه با کشورهای نظیر روسیه و ترکیه که ایران در آن برتری دارد نیروی انسانی است یعنی در این شاخص ما وضعیت بسیار بهتری داریم و این ارزشمند است که ما وقت، انرژی و زمان مناسبی برای بهبود وضعیت ارتباطات و فناوری دانشگاه‌ها اختصاص دهیم.
مهندس جهرمی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در عرصه تامین ارتباطات خود استقلال دارند، تاکید کرد:‌ مسئولیت بهبود وضعیت ارتباطات دراین مراکز بر اساس قانون بر عهده وزارت ارتباطات و وزارت علوم نیست چرا که دانشگاه‌ها دراین زمینه استقلال دارند و ما در برنامه شبکه علمی تلاش داریم ریشه‌های این مشکل را حل کنیم.
وزیر ارتباطات با تاکید بر ضرورت تشکیل کارگروه مشترک با دانشگاه‌ها و این وزارتخانه گفت: علی رغم اینکه ملاحظات خاصی در این زمینه وجود دارد اما برای راهبری هسته ارتباطات لازم است کارگروهی منطقه‌ای و استانی تشکیل شود و نماینده مجموعه‌ای از دانشگاه‌ها در این کارگروه شرکت کنند تا مسیر حرکت مشخص و شرایط مناسبی ایجاد شود.
مهندس جهرمی با تاکید بر اینکه ۱۷ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در عرصه ارتباطات و فناوری مشغول هستند، گفت: بازار کار مناسبی برای فارغ‌التحصیلان عرصه دانشگاهی در حوزه فضای مجازی وجود دارد و ظرفیت‌ لازم باید توسط دانشگاه‌ها ایجاد شود چرا که اگر می‌خواهیم به شبکه ملی ارتباطات برسیم باید مدل توسعه فضای مجازی منطبق بر اقتصاد مقاومتی و زمینه‌های شکل‌گیری و رفع موانع در دانشگاه‌ها شکل گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.